blog

7 stappen naar digitale disruptie in de maakindustrie

Supply chain 1033

In de huidige markt kan technologie geen bijzaak zijn.. Aanmodderen met verouderde software, handmatige systemen en verouderde tools, betekent een enkeltje vergetelheid. 7 stappen om concurrerende slagkracht te realiseren door middel van digitale transformatie en technologieën.

7 stappen naar digitale disruptie in de maakindustrie

1. Omarm een hoge mate van dienstverlening

Service betekent tegenwoordig zoveel meer dan waar we meestal aan denken bij klantenservice. Dit komt onder andere omdat klanten meer dan alleen de levering van een product verlangen. Ze houden zich ook bezig met de impact op het milieu, arbeidsomstandigheden van fabrieksmedewerkers en duurzaamheid van de fabrikant en de keten in zijn geheel, en willen daarvan op de hoogte worden gehouden. Daarnaast verwachten klanten een individuele aanpak met persoonlijke ervaringen en aankopen waar ze zich goed door voelen en die ze vrienden willen aanbevelen.

Softwareoplossingen helpen bij het beheren van processen en stroomlijnen van activiteiten om zo klanten beter te ondersteunen. Uitgebreide garantieverlening en servicecontracten zijn value added-diensten. Via online portals kan gecommuniceerd worden om zo samen tot gepersonaliseerde producten of aanbiedingen te komen. Met moderne systemen kunnen deze klantgerichte functies relatief eenvoudig worden toegepast wat een hoog rendement op klantenbinding oplevert.

Lees ook
De impact van Artificial Intelligence op Logistiek

 

2. Verbeter de klantervaring

Volgens onderzoeksbureau Constellation Research vindt er bij organisaties een verschuiving plaats ‘van producten naar diensten, van diensten naar belevingen, van belevingen naar inzichten en van inzichten naar merkbeloftes’. Fabrikanten moeten ervoor zorgen dat ze deze transitie ook doormaken. Het wordt steeds belangrijker om een ​​onderscheidend merk met een sterke herkenbaarheid op te bouwen. Klanten hebben immers volop keuze in deze wereldwijde economie.

Inzicht in wat klanten willen is hierbij belangrijk. Als ze omnichannel wensen, moeten fabrikanten deze nieuwe salesmethodiek mogelijk maken, of dat nou is via een online portal, via sms, smartphone of persoonlijk. Moderne technologie maakt flexibiliteit hierin mogelijk. Klantenservice-suites, e-commerce, contractmanagementoplossingen en tools voor online portals zijn slechts enkele van de manieren waarop moderne oplossingen de klantenervaring kunnen omzetten in onderscheidend vermogen.

3. Voorspellingen over vraag en aanbod optimaliseren

In de meeste productiebedrijven vertegenwoordigt de voorraad een aanzienlijke investering. Door de voorraadniveaus effectief te beheren kunnen bedrijven hun cashflow optimaliseren zonder aan klanttevredenheid in te boeten. Inkoopmanagers die gedetailleerd inzicht hebben in de behoeften van de klant, seizoensgebonden vraag kunnen voorspellen en logistieke behoeften kunnen uitstippelen, hebben de benodigde middelen in huis om orders binnen te halen.

Door ook de uitgaven beter te beheren kunnen managers een just-in-timestrategie uitvoeren, voorraadniveaus verfijnen, redundanties en overmatige voorraad van bijvoorbeeld bederfelijke voedingsmiddelen verminderen en strategische beslissingen nemen over de voorraad van slow-moving-onderdelen.

 

Voorraadpooling loont: optimale verdeling van voorraad

 

Geavanceerde analyses met voorspellende functionaliteiten maken dit niveau van prognosticeren mogelijk. Moderne ERP-oplossingen met gebruiksvriendelijke rapportages en contextuele bedrijfsintelligentie kunnen worden toegepast op inventaris, verkoopprognoses, servicetrends en resourceplanning, inclusief arbeid. Bedrijven die geïnvesteerd hebben in een modern, geïntegreerd ERP-systeem met geavanceerde analyses, en geavanceerde aanbod-, vraag- en inventaristools, zijn het beste uitgerust om te profiteren van deze kansen.

4. Gebruik sensoren om apparatuur waardevast te maken

Slimme sensoren hebben het productieproces voor fabrikanten drastisch veranderd. Ze kunnen gebruikt worden om prestaties van machines te controleren en voortijdig bijzonderheden te ontdekken om zo storingen of onderhoudsbehoeften te voorspellen. Sensoren als waarschuwingssysteem helpen machines draaiend te houden en de levenscyclus van kritische apparatuur te verlengen. Ook kunnen sensoren worden ingezet om de condities in de hele supply chain te controleren, wat bijzonder belangrijk is in de voedingsindustrie, zeker met verse ingrediënten die koeling vereisen.

5. Optimaliseer marketing- en verkoopprocessen

Marketing en verkoop worden steeds belangrijker voor fabrikanten. Veel organisaties gebruiken echter nog steeds belegen marketingstrategieën en missen zodoende kansen en verliezen marktaandeel aan agressieve startups. Overstappen op een digitaal marketingbeleid is een belangrijk onderdeel van de moderniseringsstrategie. Moderne analytics en Customer Relationship Management (CRM) aanbieders begrijpen klantenprofielen en weten waar en wanneer kopers uit de doelgroep keuzes maken en hoe ze prospects in hun koopcyclus kunnen volgen.

 

Kunstmatige Intelligentie verovert logistiek?

 

Willekeurige campagnes zijn een verspilling van tijd en roepen bij potentiële klanten alleen maar irritatie op omdat ze een salespitch verlangen die is afgestemd op hun behoeften. Prospects verwachten dat de fabrikant begrijpt wat hun pijnpunten en wensen zijn en welke producten en diensten een oplossing bieden. Doorsnee marketingboodschappen werken niet voor de scherpzinnige koper van tegenwoordig. Persoonlijke voorstellen en offertes maken, soms zelfs met gedetailleerde ontwerpspecificaties en CAD-tekeningen, zijn onderdeel van de verkoopcyclus. Dit was ooit een tijdrovend proces, maar kan nu geautomatiseerd worden gedaan. Prijsopgavesystemen kunnen aan de hand van parameters variaties van het productontwerp configureren en zo een nauwkeurige prijsschatting maken.

6. Ondersteun veldtechnici met geavanceerde tools

Veel industrieën hebben te maken met een buitendienst. Dit loopt uiteen van technici die op de klantlocatie installaties repareren, personeel dat snoep- en drankautomaten vult en onderhoudt, of onderhoudspersoneel dat processen op bijvoorbeeld een zuivellocatie goed laat verlopen. Dankzij nieuwe technologieën kan de buitendienstmedewerker productiever werken en onderhouds- en serviceorders op korte termijn oplossen met zo min mogelijk reistijd naar het servicecentrum voor onderdelen of gereedschap. Ook digitale toepassingen in velddiensten kunnen voordelen opleveren, zoals:

Drones om activa in afgelegen of gevaarlijke locaties te inspecteren.
Virtual reality-omgevingen om nieuwe technici op te leiden of prototype producten te introduceren.
– Live videocommunicatie tussen veldtechnici en productontwerpers.
– Stemgeactiveerde toegang tot de ERP voor servicegeschiedenis, onderdelenvoorraad en garantiestatus, zodat de buitendienstmedewerker zijn ogen en handen vrij heeft om te werken..
– Machine Learning en een uitgebreide databank die oplossingen kan tracken. Wanneer in de toekomst een vergelijkbaar probleem optreedt, kan het systeem gebruikmaken van ervaringen uit het verleden en een oplossing voorstellen, inclusief de geschatte tijdspanne en kosten.

7. Ga voor altijd en overal zaken doen

Mobiele oplossingen, online portals en externe connectiviteit zijn essentieel voor moderne bedrijfsapplicaties. Aangezien veldtechnici serviceapparatuur in het veld gebruiken, hebben ze toegang tot data nodig om goed geïnformeerde beslissingen te nemen en tarieven te bepalen. Het controleren van de onderhoudsgeschiedenis, de onderdelenvoorraad en de garantie- en servicecontracten helpen technici om tijdig reparaties te doen en de klant te voorzien van goed advies.

Connectiviteit is ook essentieel voor werknemers die veel onderweg zijn. Bedrijven kunnen het makkelijk maken voor personeel om zaken te doen waar en wanneer ze willen. Of het nu een verkoper is die real-time facturen moet kunnen bijwerken, een klant die zijn bestelling wil volgen of een inkoopspecialist die stante pede een aankooporder moet aanpassen – het integreren van bedrijfssoftware op mobiele apparaten helpt organisaties efficiënter te werken.

 Auteur:  Jan van Dellen, country manager Infor Benelux 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels