blog

E-logistics: Iedereen een tijdslotboeker

Supply chain 2284

Al meer dan tien jaar geleden was Albert Heijn trendsettend in Nederland: het aanbieden van tijdvensters met verschillende prijzen voor het thuisbezorgen van de boodschappen. Het was even wennen, gingen we als echte Hollanders voor de goedkoopste opties? Nu verwachten we eigenlijk niets anders: zelf bepalen waar en wanneer we onze spullen willen ontvangen. En dit niet alleen voor de boodschappen, maar voor alles. Natuurlijk willen we vervolgens ook weten wanneer de goederen en boodschappen exact komen. Tien jaar later is dit voor velen nog steeds een uitdaging. Een blog van Goos Kant.

E-logistics: Iedereen een tijdslotboeker

Belangrijk aspect is dat er verschillende type goederen zijn: boodschappen hebben een sterk repeterend karakter, moeten gekoeld vervoerd worden, je moet thuis zijn bij en bij kleding en schoenen gaat meer dan de helft retour. Bij gewone pakjes vind je het meestal niet erg als het bij de buren of een PUP afgeleverd wordt, en grote 2-persoonsleveringen (zoals witgoed) bestel je maar 1x in de paar jaar. Maar hoe dan ook wil je meer zelf kunnen bepalen over het aflevermoment en is de bezorger erbij gebaat dat je thuis bent.

Communicatie over aflevermoment

Dit klinkt allemaal simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Een eerste stap is het informeren: bij pakjesbedrijven zoals DPD kun je niet je aflevermoment kiezen, maar wordt je wel ’s ochtends netjes geinformeerd over het geplande aflevermoment. De “ 1-hour predict” service, die een hoge graad van precisie blijkt te hebben. Deze service kan al een uitdaging zijn. Maar het kan anderzijds ook nog nauwkeuriger: AH stuurt meerdere berichtjes gedurende de dag met een steeds exacter moment van afleveren en bij Picnic kun je zelfs live op de minuut nauwkeurig het voertuig volgen.

HET BOEKEN VAN TIJDVENSTERS IS ECHT ANDERE KOEK: ALS IEDEREEN BIJ EEN PAKKETBEDRIJF ZELF ZIJN EIGEN AFLEVERMOMENT MOCHT KIEZEN, WORDEN DE AFLEVERKOSTEN 50 TOT 75 PROCENT HOGER.

Bij 3- of 2-uur tijdvensters lopen deze extra kosten terug tot 25 tot 45 procent, maar nog steeds aanzienlijk. De kunst is daarom om de consument te verleiden tot een gunstig aflevermoment, dus een moment dat de auto toch al in de buurt komt. Deze verleiding kan door prijzen/tarieven. Niels Agatz van Erasmus Universiteit Rotterdam onderzocht dat het promoten van deze tijdvensters als zijnde ‘zeer duurzaam’ ook al positief werkt. Door het slim verleiden enerzijds en bepaalde zeer inefficiente tijdvensters niet aan te bieden anderzijds kun je deze extra kosten meer dan halveren.

Taxi-service of busdienst

De vraag is ook hoeveel tijdvensters aan te bieden en hoe te bepalen of een bepaald tijdvenster nog past. Albert Heijn biedt een zeer hoge service met meer dan 90 mogelijke tijdvensters in de week, waar het bij Picnic maar 3 of 6 zijn. Dit laatste blijkt niet echt als vervelend te worden ervaren en werkt zeer efficient in de uitvoering: het verschil tussen een taxi-service en een busdienst. Maar hoe bepaal je nu of er nog ruimte is in een tijdvenster? Van oudsher gaat men uit van een gemiddeld aantal leveringen. Maar als deze leveringen verder uit elkaar liggen past het mogelijk niet en als ze dicht bij elkaar liggen is er nog ruimte voor extra leveringen. Een prachtig voorbeeld van de “flaw of averages”: gemiddeld zit je altijd fout.

Vandaar de focus op de slimme tijdslotboeker in combinatie met slim voorspellen: bereken razendsnel op basis van daadwerkelijke boekingen welke tijdvensters er nog beschikbaar zijn, zonder dat dit leidt tot inefficiency. De implementatie van deze dynamische tijdslotboeker bij een grote internet foodretailer in Engeland resulteerde in 10 procent extra efficiency en een hogere service doordat meer tijdvensters aangeboden konden worden. Kortom, het wordt tijd dat we als consument meer invloed krijgen.

Collegereeks E-Logistics

Prof. Goos Kant geeft tijdens de Collegereeks E-Logistics op 13 juni een interessant college over forecasting en performance van E-logistieke processen. Hij zal dan verder ingaan op hoe online retailers klanten meer invloed kunnen geven op de aflevermomenten en meer vertellen over de tijdslotboeker.

Lees ook: Wat is E-Logistics?

Reageer op dit artikel