blog

Opheffen van sancties Iran en Cuba: risico’s én kansen

Supply chain

Nu de handelsrelaties met Iran en Cuba worden versoepeld, ontstaan nieuwe kansen voor Nederlandse logistieke bedrijven. Tegelijkertijd begint een periode met grote risico’s vanwege de onduidelijkheid over de exacte status van handelsbeperkingen. Richard Groenendijk, directeur van AEB Nederland, roept bedrijven op hun processen voor internationale handel dicht te timmeren.

Opheffen van sancties Iran en Cuba: risico’s én kansen

De Iraanse president Hassan Rohani heeft Frankrijk nog maar net verlaten of de Cubaanse president Raul Castro maakt alweer zijn opwachting op het Elysée. Het gaat om twee regeringsleiders die lange tijd ongewenst waren in West-Europa, maar in versneld tempo de banden aanhalen nu de handelsbeperkingen lijken te verdwijnen.

Fabriek voor Omo

Het verdwijnen van de handelsbeperkingen biedt Nederlandse ondernemers kansen in Iran en Cuba. De recente handelsmissie van Nederland naar Cuba heeft tot lucratieve contracten geleid, zoals blijkt uit Het Financieele Dagblad van 13 januari. Unilever gaat op Cuba een fabriek bouwen voor Omo, Rexona, Lux en andere merken, terwijl Royal IHC een schip voor kustbescherming gaat leveren. Womy Equipment gaat ondertussen hijskranen leveren voor de nieuwe investeringszone Mariel op het Caraïbische eiland.

De contracten zijn mogelijk omdat de Verenigde Staten de diplomatieke banden met Cuba hebben hersteld. De verwachting is dat de komende jaren het meer dan vijftig jaar durende handelsembargo eveneens wordt opgeheven of in ieder geval versoepeld. Buitenlandse bedrijven proberen daarom alvast de Cubaanse markt te betreden, ook Nederlandse.

Nucleair akkoord

De handelsmissie naar Cuba volgde twee maanden na de handelsmissie naar Iran. Maar liefst zestig bedrijven, brancheorganisaties en kennisinstellingen hebben minister Kamp van Economische Zaken in november 2015 op zijn reis naar Teheran vergezeld. Aanleiding is het nucleaire akkoord dat Iran in de zomer van 2015 heeft getekend met buitenlands mogendheden onder leiding van de Verenigde Staten. Als gevolg daarvan zullen de Amerikaanse en Europese sancties tegen het land gedeeltelijk en geleidelijk worden afgebouwd.

Voor ondernemers ontstaan dus in snel tempo nieuwe commerciële kansen, maar begint ook een periode met grote risico’s. Met zowel Cuba als Iran wordt vooruitgang geboekt als het gaat om het in rustig vaarwater brengen van de relaties, maar de wettelijke beperkingen om handel te drijven zijn nog niet volledig weg. Juist als handelsbeperkingen beginnen te veranderen is het oppassen geblazen. Voor ondernemers zijn immers niet zozeer de politieke uitspraken over het versoepelen van handelsrelaties van belang, maar wel het daadwerkelijk opheffen van de handelsbeperkingen. Wat wel en niet mag is dan vaak onduidelijk.

Zwarte lijst

Wie in deze situatie een klein foutje maakt, overtreedt dan de wet en riskeert forse boetes. De Nederlandse overheid kan bijvoorbeeld boetes opleggen die kunnen oplopen tot 460.000 euro. Daarnaast kan een claim worden gelegd op het ‘wederrechtelijk verkregen voordeel’. Ook lopen bedrijven kans om zelf op een zwarte lijst te belanden. Dat overkwam een Europees bedrijf dat tien jaar geleden op de Amerikaanse zwarte lijst belandde, daardoor zijn omzet flink zag kelderen en vierduizend mensen op straat moest zetten.

Voor veel logistieke bedrijven is het ondoenlijk om dagelijks alle wijzigingen in wereldwijde handelsbeperkingen in de gaten te houden en op te volgen. Als ze al daarin slagen, is het de vraag of het lukt om fouten elders in de organisatie te voorkomen. Wat dan nodig is, is een waterdicht proces waarin alle internationale transacties automatisch worden gecheckt. De markt biedt daarvoor IT-systemen – vaak in de ‘cloud’ – waarin een team van juridische specialisten dagelijks alle relevante wijzigingen bijhoudt. Alleen op deze manier kunnen bedrijven zich ervan verzekeren dat ze geen fouten maken, maar ook dat ze direct de kansen kunnen grijpen zodra de handelsbeperkingen echt worden opgeheven.

Is uw proces voor internationale handel voldoende dichtgetimmerd?

Auteur Richard Groenendijk is directeur van AEB Nederland.

Reageer op dit artikel