blog

Wat is uw toekomst: bent u Kodak of Fujifilm?

Supply chain

Het blijkt steeds weer dat niet alle bedrijven adequaat reageren op veranderingen in de wereld. Recentelijk zijn de ooit fameuze bedrijven Kodak en Nokia in zwaar weer terecht gekomen terwijl concurrenten als Fujifilm en Apple het juist heel goed doen. Hoe toekomstbestendig is uw organisatie?

Wat is uw toekomst: bent u Kodak of Fujifilm?
Kodak

 

In het hedendaagse bedrijfsleven is verandering de enige constante. Het vervelende van dit soort clichés is dat ze waar zijn. Het vervelende van “open deuren” is dat ze niet oproepen tot actie; die hoeven immers niet meer ingetrapt te worden. Zo weet iedere (top)manager dat zijn/haar organisatie in de toekomst op een andere manier zal moeten gaan werken. Tenminste, dat zou je denken. Maar helaas krijgt de toekomst lang niet altijd de aandacht die nodig is en dikwijls blijven de benodigde maatregelen uit.

 

Kodak in de problemen

Nog niet zo heel lang geleden was Kodak een begrip op het gebied van fotocamera’s en toebehoren. Onlangs werd bekend dat ze op de rand van een faillissement staan. Hoe is het mogelijk dat een dergelijk groot, innovatief en succesvol bedrijf dit overkomt? Natuurlijk heeft dit te maken met de digitale revolutie en de opkomst van de mobieltjes met camera. Zag Kodak dat dan niet aankomen? Natuurlijk wel. Is het dan zo dat elk bedrijf in die sector gedoemd is te verdwijnen? Nee hoor, Kodak’s grote concurrent Fujifilm gooide het roer op tijd om en doet het uitstekend. Als uitvinder van de digitale camera had Kodak alles in huis om een leidende rol te blijven spelen. Het management van Kodak zag het probleem van mijlenver aankomen maar liet het na om vroegtijdig duidelijke keuzes te maken. Naar nu blijkt een fatale fout.

 

Nokia in de problemen

Nog niet zo lang geleden was Nokia de absolute marktleider op het gebied van mobiele telefoons. Onlangs werd bekend dat ze in het eerste kwartaal van 2012 enorme verliezen hebben geleden. De oorzaak: ze hebben de markt van de smartphones volledig gemist en zijn voorbij gesneld door Apple en Samsung. Het is niet ondenkbaar dat Nokia de nieuwe Kodak is.

 

E-books hebben de toekomst

Een zich aandienende nieuwe revolutie is dat boeken worden vervangen door e-books. In de Verenigde Staten is dit al volop aan de gang en we kunnen er op wachten dat ook in Europa e-books booming business en fysieke boeken steeds minder belangrijk worden. Uitgevers, distributeurs en retailers die hier niet nu al volop mee bezig zijn lopen het levensgrote risico het nieuwe Kodak te worden.

 

Naar de top klimmen en niet vallen

Uit deze drie voorbeelden blijkt dat het is absoluut niet zeker is dat een bedrijf dat vandaag succesvol is dat ook in de toekomst zal zijn. Om dit nog verder te onderbouwen kunnen we kijken naar de dynamiek in de fameuze Fortune 500. Als we de Top 50 bedrijven in de Fortune 500 van 2011 vergelijken met de Top 50 in 2001 (dus tien jaar eerder), dan blijkt dat er maar liefst 22 andere bedrijven in voorkomen. Van de 22 bedrijven die uit de Top 50 van 2001 zijn verdwenen komen er 10 helemaal niet meer voor in de gehele Fortune 500 van 2011. Van de 22 bedrijven die nieuw zijn in de Top 50 van 2011 komen er 13 van de plaatsen 51 – 100 uit de Fortune 500 van 2001. De conclusie is duidelijk: naar de top klimmen gaat langzaam maar uit de top vallen gaat heel snel en het overkomt velen; zelfs de “besten”.

 

Maak uw bedrijf toekomstbestendig

Wat moet een bedrijf doen om toekomstbestendig te worden? In ieder geval een paar dingen. Ten eerste moeten de trends op de voet gevolgd worden. Lees veel, ga naar bijeenkomsten, seminars en summits en doe eigen onderzoek. Voor logistieke bedrijven: sluit je aan bij (het onderzoek van) Dinalog. Ten tweede: maak scenario’s, breng de gevolgen daarvan in kaart en zoek naar indicatoren die de scenario’s vroegtijdig aankondigen. Ten derde: ontwikkel een visie, toon ondernemerschap en leiderschap. Kom uit je comfortzone, innoveer en durf risico te nemen. De voorsprong die u hebt in de race van vandaag is van weinig betekenis voor de compleet andere race die morgen plaatsvindt. Wacht niet tot iets zich al bewezen heeft; trendvolgers zijn vaak te laat. Ten vierde: investeer in de toekomst met tijd, geld en energie.

 

Hopelijk heeft u, anders dan Kodak, de deuren wel open naar de toekomst en reageert u even adequaat op toekomstige veranderingen als Fujifilm. Nou, bent u Kodak of Fujifilm?

Reageer op dit artikel