blog

Professoren en docenten: ga de werkvloer op!

Supply chain

De inspiratie voor deze blog ontstond door de aansprekende reactie van Rob van Stekelenburg op de blog van Rob Kwikkers: Lean-cursussen verkopen bolle onzin. Hij wijst daarbij op de mooie modellen die in de realiteit nooit zullen werken, omdat de aannames nooit realiteit zullen worden.

Professoren en docenten: ga de werkvloer op!
Professoren en docenten: ga de werkvloer op. Blogpost Hessel Visser

Zijn conclusie is dat de HBO/universitaire wereld in Nederland er goed aan doet eens wat serieuzer naar de bedrijfsfilosofie Lean te kijken. In deze blog haak ik hierop in.

 

De beste stuurlui staan nog steeds aan de wal

Laten we het nu meteen maar eens goed gaan aanpakken. De professoren en docenten moeten een stap verder gaan dan kijken alleen.. Pas door zelf mee te gaan werken ervaart men wat er echt gebeurt in de operatie. Het zou verplicht gesteld moeten worden dat onze onderwijsgevenden enkele weken per jaar dienen mee te werken op de werkvloer van bedrijven en instellingen. Gewoon actief deelnemen op uitvoerend niveau is de beste manier om ervaring op te doen. Dan merk je wel waar je wel en geen model voor kan gebruiken.

 

De taal van de werkvloer

Gewoon een keer lekker in de modder of tussen de spanen bezig zijn. Daar wordt je zeker wijzer van. Dan zie je ook dat de praktijk heel anders is dan in een laboratoriumsituatie. In deze praktijk blijkt al snel genoeg wat er wel en niet werkt. De mensen die op de vloer werken hebben veelal een hele andere opleiding dan de leiding en spreken vaak nog een afwijkende taal. Die andere taal moeten ook de professoren en docenten leren begrijpen. Sterker nog: de klacht in ons onderwijs is vaak dat de student niet goed begrijpt wat er gedoceerd wordt. Moeten we de rollen dan niet omdraaien? Daar waar de student het niet begrijpt, heeft de docent het niet goed uitgelegd. En om het de student uit te kunnen leggen moet je ook de taal van de vloer leren kennen en het vak kunnen uitvoeren.

 

Van denken naar doen en doorzetten

Door nu samen met de student de praktijk in te gaan, kunnen studenten, docenten en professoren ook van elkaar gaan leren. Dit zal de doorlooptijd van research en development tot realisatie zeker ten goede komen. Het leren van elkaars taal is de basis voor een snellere time-tot-market. Daarnaast is de kans op een succesvol product groter als de bedenker de keten leert kennen en voelen. Door mee te doen in de keten kom je het recept van verbeteren pas echt te weten. De waardeketen wordt hiermee beter bewust gemaakt dan ooit te voren. Verschillende bedrijven staan hier voor open. Voorbeelden hiervan zijn Omron en Vector. Zij zetten hun keuken open.

 

Gelukkig is er inmiddels een aantal Hogescholen, zoals de NHTV te Breda, en Universiteiten, zoals de TU Delft, die hard werken aan praktijkgerichtheid. Maar in de ogen van de studenten gebeurt de praktijkconfrontatie nog veel te weinig.  Wie van u nodigt de docenten en professoren eens uit om echt mee te gaan doen? Zo kweken we ervaringsdeskundigen. De vruchten daarvan kunnen we plukken doordat er dan studenten geleverd worden met een hogere inzetbaarheid.

 

Reageer op dit artikel