blog

Retourlogistiek is booming

Supply chain

De logistieke dienstverleners in Nederland verdienen hun geld al lang niet meer met het marginale transport, op- en overslag, maar met VAL (value added logistics). VAL omvat alle activiteiten die waarde toevoegen aan het product in de vorm van een fysieke handeling (bijvoorbeeld verpakken, labellen of assembleren) of een bijkomende dienst (bijvoorbeeld kwaliteitscontrole, customer service of financiële afhandeling).

Retourlogistiek is booming
Kees Verweij


Logistiek dienstverleners kunnen zich VAL onderscheiden van de concurrent. Het belang van deze activiteiten is groot. De vraag is hoe groot eigenlijk en welke trends zijn te herkennen?

 

240.000 werknemers

Allereerst de omvang en het belang van VAL. Het recente rapport van de Commissie van Laarhoven ‘Naar een vitale supply chain door krachtige innovatie’ laat zien dat in 2003 ongeveer 240.000 werknemers in Nederland dagelijks VAL verrichtten. Dit was bijna drie procent van de totale werkgelegenheid in Nederland, oftewel één op de dertig werknemers in Nederland verdient zijn inkomen met de één of andere vorm van VAL.

 

Voornamelijk kwaliteitscontrole

De belangrijkste VAL-activiteiten in Nederland betroffen nog steeds de fysieke activiteiten verpakken en assembleren, terwijl labellen en mengen op de vierde en vijfde plaats kwamen. Verpakken en labellen zijn vrij eenvoudige VAL activiteiten, terwijl voor assembleren en mengen meer kennis om de hoek komt kijken.  De VAL services die werden verricht waren voornamelijk kwaliteitscontroles (42.000 werknemers). De gemiddelde rendementen van VAL-activiteiten voor dienstverleners liggen tenslotte op 4,2 procent voor 2005 (schatting NEA), ruim boven de negatieve rendementen die de laatste vijf jaar in het wegtransport worden gemaakt.

 

Trends

In de marktverkenning ‘Fysieke Distributie’ van NEA en ING Bank  worden de stijgers en dalers onder VAL genoemd, waarbij de nadruk op fysieke activiteiten ligt.

Opmerkelijk is dat de topdrie van stijgers alle retourlogistiek betreffen. Dit is dus booming business. Het belang van de organisatie van retourlogistiek is in drie jaar met maar liefst 68 procent gestegen, terwijl service/onderhoud/reparatie en retourname van verpakkingen met 20-30 procent % zijn toegenomen. Het is dus te verwachten dat  de werkgelegenheid in retourlogistiek binnen het totaal van VAL-activiteiten toegenomen is, van 25.000 in 2002/3 naar circa 40.000 in 2005.

 

Belangrijkste dalers

De belangrijkste dalers in deze periode waren het vullen van vaten/drums (-36 procent), assemblage (-16) en sales voor derden (-15). Een opmerkelijk rijtje, omdat de dalers zowel eenvoudige en meer complexe fysieke VAL-activiteiten als ook value added services betreffen. Een conclusie valt er dus lastig uit te trekken. Bovendien wordt bij de stijgers het belang van value added services nog onderschat, ook omdat customer en financial services niet altijd als VAL worden gezien, ook al worden ze afgehandeld door logistiek dienstverleners.

 

De conclusie:
VAL-activiteiten zorgen inmiddels voor 40 procent van de werkgelegenheid in de logistiek, en ontwikkelen zich steeds verder door, vooral op het gebied van retourlogistiek. Het belang wordt daarnaast eerder onder- dan overschat omdat veel value added services niet in de oplossing worden meegenomen.  

Reageer op dit artikel