artikel

Crossborder moet ambitie Flinders waarmaken

Supply chain 867

Flinders groeit hard. Crossborder is een belangrijke pijler van die groeiambitie. De meubelspecialist heeft na België nu vol zijn zinnen gezet op Duitsland. Logistiek is niet volgend, maar leidend.

Crossborder moet ambitie Flinders waarmaken

Het vertrouwen van Europese consumenten om online in andere landen te bestellen, neemt toe. Dat blijkt uit recent gepresenteerde cijfers van de EU. Toch aarzelen veel detailhandelaren nog, omdat ze wantrouwig staan tegenover onlineverkopen aan consumenten in andere EU-landen. Niet Flinders. De on- en offline aanbieder van high-end meubels zette vier jaar terug, vier jaar nadat het bedrijf het levenslicht zag, al zijn eerste stappen buiten Nederland. Flinders breidde zijn jonge imperium uit naar België. “Dat was relatief gemakkelijk, omdat we ons richtten op Vlaanderen, hetzelfde taalgebied. We hoefden dus niet veel aan te passen in onze operatie.”

Crossborder Duitsland

Anderhalf jaar later volgde een grotere, ingrijpende stap. Flinders begon online meubels te verkopen in Duitsland. Waarom? Flinders ziet groeikansen. Oscar Diele, mede-eigenaar van Flinders en operationeel directeur: “10-12 procent van alle meubels wordt nog maar online gekocht. Daar is dus een wereld te winnen. Bovendien is de markt nog erg gefragmenteerd. Wij willen tot de Europese topspelers behoren.” Kansen die worden gestaafd door DHL. De wereldwijde logistiek dienstverlener voorspelt dat crossborder retailvolumes per jaar 25 procent zullen groeien in de periode van 2015 tot 2020 (van $300 miljard tot $900 miljard) .

 

 

Lees ook
Crossborder e-commerce vereist effectieve logistiek

 

 

Dat is twee keer zo snel als de groei van de binnenlandse e-commerce. Online retailers zullen hun verkopen met gemiddeld 10-15 procent zien groeien wanneer zij producten en/of diensten internationaal gaan aanbieden. Het aanbieden van premium producten of diensten geeft een extra impuls, aldus het DHL rapport The 21st Century Spice Trade: Een Gids Voor Cross-Border E-Commerce Mogelijkheden.

 

 

crossborder flinders

 

 

Crossborder 2.0

Maar kansen zien is één, ze pakken is een totaal ander verhaal. Wie succesvol wil zijn met crossborder moet zich aanpassen aan de gewoonte van het land, maar bovenal een slimme logistiek hanteren. “Crossborder doe je er niet zo maar bij”, stelt Diele. “Taal, cultuur, regels en andere btw-tarieven maken het een stuk complexer bij de oosterburen dan in België. “België is crossborder 0.5, Duitsland is cross border 1.0. Die verschillen raken je organisatie keihard. Op de eerste plaats moet je hele site vertaald worden. Ook de producten (20.000 stuks) en on site content die je voor marketingdoeleinden gebruikt.

 

Je moet zorgen voor schaalbare processen en systemen aan de achterkant.

 

 

We hanteren ook betaalde campagnes om klanten aan te trekken; denk aan de vertaling van adwords en google shopping campagnes. We werken samen met bloggers, dus dat moesten we van nul af aan opbouwen. “Je wilt immers worden gevonden door zoekmachines en daarvoor heb je content nodig, referenties en links. Het mooiste is natuurlijk dat klanten je site organisch vinden, maar dat heeft tijd nodig.”

Schaalbare processen

Ook de logistiek vereist aandacht, zegt hij: “Je moet zorgen voor schaalbare processen en systemen aan de achterkant. Voor Flinders betekent dat één en hetzelfde proces. De internationale bestellingen gaan mee in hetzelfde logistieke proces als Nederlandse orders. Alleen komt er op de paktafel een andere bon op het pakket en worden Duitse pakketten door een andere transporteur vervoerd. Wij werken met verschillende transporteurs, die verschillende competenties hebben. Daarnaast hebben we veel uiteenlopende formaten artikelen; waaronder veel grote en volumineuze ‘uglies’. Niet iedereen kan daar mee omgaan, dus we moeten onze productdatabase goed op orde hebben qua formaat, gewicht, breekbaarheid en montage-eisen.”

In de checkout koppelt Flinders de bestelling aan de juiste transporteur. “Leg die afspraken en contracten met de transporteurs goed vast, is zijn advies. Flinders zoekt nog een geschikte Duitse partij die 2-mansleveringen doet in Duitsland. Nu worden zware, grote producten gedaan door het zakelijke netwerk van DHL of Jan Krediet. “Dat betekent extra kosten voor ons en minder klantbeleving omdat het product op een pallet wordt bezorgd.”

 

 

Zie ook
Retouren en crossborder aandachtspunten bij webshops

 

 

Retailers en producenten die snelle bezorging in hun webshop bieden, groeien gemiddeld 1,6 keer zo snel als spelers die dit niet doen, blijkt uit het DHL-onderzoek. Voor België hanteert Flinders daarom dezelfde regel als in Nederland: ‘vandaag besteld, morgen in huis.’ In Duitsland wordt binnen twee dagen geleverd. Verzending is gratis. Dat geldt ook voor de retouren. “Retouren horen bij e-commerce. Ze zijn extreem belangrijk in de klantenreis. Flinders heeft een gemiddelde retourpercentage, het verschilt per land, van 10 procent. Is dat veel? “Het is genoeg om er een serieus proces voor neer te zetten. Want de manier hoe je met retouren omgaat is het verschil tussen winstgevende of verlieslatende club.” Flinders heeft een aparte retourenafdeling in zijn magazijn. Hier worden de producten ontvangen en beoordeeld. Als ze onbeschadigd zijn, gaan ze terug op voorraad. Andere opties zijn een claim richting leverancier of richting de outletafdeling in de winkel in Zaandam.

 

 

 

crossborder flinders

 

 

Distributiecentrum

Alle orders, dus ook Duitse bestellingen worden gepickt, verpakt en verzonden vanuit één centraal magazijn in Amsterdam. Flinders heeft 25.000 artikelen waarvan 5.000 op voorraad.  Sinds januari 2017 is het distributiecentrum (1.500 vierkante meter) in de Affuitenhal in Zaandam, waar ook de winkel is gevestigd, ingeruild voor een loods in Amsterdam; aan de overkant van het Noordzeekanaal. Het bedrijf beschikt nu over 8.000 vierkante meter distributieruimte. Ruimte die nodig is door de groei en groeiplannen. In drie jaar tijd is de omzet meer dan verdubbeld. De omzet bedroeg in 2015 6,7 miljoen euro. In 2017 was dat 15 miljoen euro. Diele verklaart die groei onder andere door assortimentsuitbreiding en categorieën. Flinders doet nu ook in kinderkamers, verf en tuinartikelen.

 

crossborder flinders

Oscar Diele

 

Crossborder is goed voor 15% daarvan; evenredig verdeeld over Duitsland en België. Als het aan Flinders ligt, slaat die verhouding door ten faveure van onze Oosterburen. De meubelspecialist heeft omzetverdubbeling in Duitsland als ambitie dit jaar. “De basis staat nu goed en door het toenemende aantal reviews neemt het vertrouwen toe onder de Duitse consumenten.” Qua logistiek is Flinders er ook klaar voor. Papier is ingeruild voor handscanners. Orderpicking (hef-reachtrucks en pickkarren) gebeurt via batchpicking. Verdere automatisering sluit Diele niet uit: “We kijken nu al naar de logistieke operatie in 2020-2025. De kans is groot dat we dan hier niet meer zitten.”

 

 

Reageer op dit artikel