artikel

In 6 stappen naar de juiste e-fulfilment speler

Supply chain 1105

E-commerce is booming en dus de logistiek er omheen ook. Maar hoe kies je nu de juiste e-fulfilment speler voor jouw webwinkel? Keuzestress is niet nodig, opletten en slim rekenen wel.

In 6 stappen naar de juiste e-fulfilment speler

Cijfers liegen niet: e-commerce is omarmd door de gehele maatschappij en dus ook door de logistieke sector. Grote logistieke dienstverleners zien e-commerce als een belangrijk omzetkanaal en investeren massaal in e-fulfilment diensten.

PostNL wil nummer 1 in foodlogistiek worden en investeert onder meer in automatische oplossingen als Autostore. Het Belgische BPost wil niet achterblijven en nam recent Leen Menken over. Ook de pure players staan niet stil. Montapacking test bijvoorbeeld de Hololens voor een nog beter orderpickproces en dus klantbeleving.

Kortom: e-fulfilment spelers groeien mee met de groeiende e-commerce markt. Niet alleen in technische mogelijkheden en netwerken, ook qua aantal. Iedereen probeert een graantje mee te pikken; pure players, logistieke dienstverleners en nieuwkomers betreden de markt. Het voordeel is dat de keuze in het aantal e-fulfilment spelers vergroot. De kunst is de juiste e-fulfilment speler voor jouw business te kiezen.

 

 

e-fulfilment

 

Specialisme

Allereerst is het slim je product goed in beeld te hebben. Wat verhandel je en behoeft de logistiek een specialistische partij of kan dat ook door een allround fulfilmentbedrijf worden gedaan? Als het gaat om voedingsmiddelen bijvoorbeeld zal de e-fulfilment partij over de benodigde certificaten moeten beschikken. Dat is gemakkelijk te checken. High tech vraagt weer om andere specificaties van een e-fulfilmentpartij en wat te denken van fashion met de vele retouren.

Verzendtarieven

Verzendtarieven zijn een belangrijke kostencomponent. Afhankelijk van de hoeveelheid pakketten, geografische ligging en bestemming van de pakketten, kan je zeggen dat het verzenden 2/3 van de logistieke kosten bedraagt. Het andere 1/3 van de kosten zitten in warehousing. Het is dus raadzaam om de tarieven van de pakketbezorging die de e-fulfilment partijen kunnen bieden, goed tegen het licht te houden.

 

Lees ook
Voorraadlocaties kans en valkuil bij e-fulfilment

 

Verzendprofiel

Denk ook aan het verzendprofiel van de dienstverlener. Welke stromen qua gewicht en volume heeft de e-fulfilmentpartij? Is hij juist sterk in kleine, lichte goederen of grote, zwaardere pakketten. “Dat bepaalt namelijk ook de verzendcontracten en tarieven”, stelt Roy Lenders, voorzitter van de expertgroep e-fulfilment van ShoppingTomorrow en e-commerce ondernemer. Check ook de tarieven en kennis van de dienstverlener voor landen waarin je levert. Landen hebben specifieke eigenschappen. In Parijs bijvoorbeeld werken ze met deurcodes bij appartementen. Die code heb je nodig om bij de bel of brievenbus te komen. Een goede dienstverlener weet dat en is voorbereid. Is die dat niet; dan loop je letterlijk tegen een dichte deur aan, aldus Lenders.

 

 

e-fulfilment

 

Services

Welke services zijn voor jouw webwinkel belangrijk? Diverse e-fulfilment spelers bieden diverse diensten aan. Sommigen bieden retourservice aan of VAS-activiteiten als productfotografie en herverpakken van producten of labelen. Anderen doen wellicht alleen in- en opslag of assemblage. Bedenk vooraf welke activiteiten wenselijk zijn en zo ja: of de e-fulfilmentpartij dit aanbiedt en tegen welke kosten.

ICT

Zoek een dienstverlener die bij jouw ICT verwachting past. Als jezelf vergevorderd bent qua automatisering is het misschien handig om een e-fulfilment partij te zoeken die daar in mee kan gaan. Denk hierbij aan ketenintegratie en ict koppeling en geautomatiseerde  rapportage en informatie. Doe je dat niet, dan zorgt dat voor extra manuele handling achteraf. Naast kostbare tijd vergroot dit de kans op fouten.

 

 

Lees ook
Mechaniseren van retail e-fulfilment: wanneer loont het?

 

 

Locatie

Sommige e-commerce spelers vinden het prettig dat hun e-fulfilmentpartij dichtbij zit. Zo kunnen ze snel polshoogte nemen en betrokken blijven indien gewenst. Locatie speelt een meer belangrijke rol als het gaat om tarieven en cut off tijden. Afhankelijk van je grootste afzetmarkt, is het raadzaam een partij te kiezen die dicht bij die grens zit. Lenders: “Wanneer je grootste afzetmarkt Duitsland is, kun je door dichtbij de grens te zitten, latere cut off tijden hanteren en mogelijk lagere transporttarieven verwachten, omdat je e-fulfilmentpartij wellicht rechtstreeks zaken kan doen met een Duitse last mile partner.

Reageer op dit artikel