artikel

Waarom drop shipping?!

Supply chain

Drop shipping is geen noviteit, maar het direct leveren aan klanten is wel sterk in opkomst. Toch, het is niet iedereen bekend. Dus, wat houdt drop shipping in? Waarom zou een onderneming ervoor moeten kiezen en waarop moet een toekomstige drop shipper letten?

Waarom drop shipping?!

Sponsored content door Webwinkel Vakdagen

Strategische keuze

Voor drop shipping entrepreneurs liggen er hele grote kansen op een mooie omzet en eventueel zelfs winst. Soms is het de enige manier om zichtbaar te zijn, in het geval een grote e-commerce speler alle aandacht en macht naar zich toetrekt. Meestal is het een strategische keuze om meer te verkopen dan het huidige assortiment en slim gebruik te maken van de kansen die andere partijen in de keten bieden. Drop shipping zomaar implementeren is niet de mindset die leidt tot succes. Strategisch denken gaat vooraf aan commerciële groei.

Kansen en uitdagingen

In deze whitepaper komen antwoorden langs op de belangrijkste vragen die ondernemers hebben bij drop shipping. We benoemen kansen en uitdagingen en gaan vooral in op de aspecten die belangrijk zijn binnen een drop shipping omgeving waarin ketenpartners met elkaar zaken moeten doen en informatie dienen uit te wisselen.

De opkomst van drop shipping

Het onderwerp drop shipping zal de aandacht van de consument niet trekken, maar voor veel partijen in de huidige webwinkelketen is het wel degelijk een hot topic. Sterker, drop shipping is echt een van de absolute trends in e-commerce. Nieuw is drop shippen niet, maar doordat steeds meer bedrijven erop overstappen, leidt het tot veranderingen in de supply chain.

In de basis spelen twee onderwerpen een belangrijke rol: de wens om klantenservice te verbeteren en de verkopen een boost te geven. Tot zover lijkt het een relatief simpele trend, maar achter de schermen hebben bedrijven te maken met ingewikkelde en bestaande netwerken, aan elkaar geknoopte IT-systemen en bedrijfsprocessen. Overstappen op drop shipping betekent dat zakenrelaties veranderen of dat nieuwe relaties ontstaan, met per contact en soms per productgroep of product andere voorwaarden.

Hoe het werkt

Een consument bestelt bij een webshop een item. De ondernemer achter de webshop bestelt vervolgens de artikelen bij de drop shipmentleverancier, die deze producten naar de eindklant verstuurt. De webshop krijgt de rekening van de drop shipmentleverancier voor het geleverde item. Dus, samengevat: als een retailer of een distributeur een door een consument gekocht items direct naar deze klant toestuurt is sprake van drop shipping. De voorraad waar deze items uit worden gepickt en verzonden, ligt bij leveranciers en overige partijen in de logistieke keten.

Drop shipping haalt in veel gevallen een schakel uit de keten, of reduceert in elk geval een plek waar een handeling plaatsvindt die is gerelateerd aan het product. De retailer of de distributeur ontvangt het product niet en voert er geen handelingen mee uit. Het zijn retailers en distributeurs die drop shipping hebben geinitieerd. Inmiddels zijn er legio partijen die dankzij de technologische vooruitgang via hun eigen platform en op basis van plugins artikelen verkopen van allerlei derde partijen. Het toevoegen van nieuwe verkoopkanalen / producten is in theorie (en soms ook technologisch) erg eenvoudig.

Kansen en gevaren

Drop shipping biedt voor sommige bedrijven grote kansen, maar voor een aantal bedrijven ook gevaren. Tot de profiterende partijen behoren de verladers (producenten), retailers en distributeurs. De bedrijven die moeten uitkijken bevinden zich voornamelijk in de groothandelssector. Met drop shipping of verkopen via het internet in het algemeen is niet eenvoudig geld te verdienen. Volumes dan wel marges bepalen de mate van succes en die twee factoren komen zelden samen.

Een van de meest duidelijke veranderingen die zich de laatste jaren heeft voorgedaan is dat producenten / retailers eigen webshops en winkels zijn gestart. Waar bijvoorbeeld sport- en lifestyleonderneming Adidas eerder in de schappen lag bij derde partijen, zoals een V&D en De Beijenkorf, beschikt het nu over ‘eigen’ winkels en een website / webshop. Daarmee kan het bedrijf zijn eigen producten direct verkopen aan klanten. Het belangrijkste gevoelsmatige voordeel dat het bedrijf daarmee heeft is…

Ben jij benieuwd wat belangrijkste gevoelsmatige voordeel is dat een bedrijf daarmee heeft? Wil jij ook weten wat de belangrijkste zakelijke kansen zijn binnen drop shipping? Download dan nu het GRATIS het whitepaper!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels