artikel

Dit is het supply chain plan van Kramp voor komende 10 jaar

Supply chain 1523

Groothandel Kramp wil in 2020 een omzet van één miljard euro realiseren, een derde meer dan in 2016. Om dat te faciliteren heeft Kramp een supply chain plan opgesteld voor de komende tien jaar. Een onderdeel daarvan wordt nu al gerealiseerd: uitbreiding van het magazijn in Varsseveld met een shuttlesysteem voor 130.000 bakken.

Dit is het supply chain plan van Kramp voor komende 10 jaar

Kramp beschikt over 10 magazijnen in Europa, waar tussen de 100.000 en 150.000 orderregels per dag worden afgehandeld. Vorig jaar leverde dat een omzet op van 736 miljoen euro. In 2020 moet dat ruim 1 miljard euro zijn. Wat betekent dit voor de logistiek en supply chain? De directie heeft daarom een Europese distributienetwerkstudie laten uitvoeren met hulp van consultantsbureau Groenewout

Supply chain plan voor 10 jaar

Welk assortiment moet in welk magazijn worden neergelegd? Groenewout heeft niet alleen onderzocht wat de optimale locatie van elk magazijn moet zijn, maar ook hoe elk magazijn moet zijn ingericht om de gevraagde capaciteit te leveren.

Groeikansen Oost-Europa

Dat onderzoek heeft geleid tot een supply chain plan voor de komende tien jaar, afgestemd op de verkoopprognoses en de verwachte ontwikkelingen in het assortiment. “In Oost-Europa liggen grote groeikansen, met name in de agrarische sector. We groeien al heel snel in Polen, maar ook in Roemenië en Turkije gebeurt momenteel veel”, zegt Jan Frans Berends, director logistics van Kramp in de Benelux.

 

Vijf lessen uit Future of Supply Chain onderzoek

 

Analyse van assortiment en conveyors

Kramp bouwt momenteel naast het magazijn in Varsseveld een nieuw pand dat onderdak moet bieden aan het shuttlesysteem. Dit systeem, gerealiseerd door Knapp,  gaat ruimte bieden aan 134.000 kunststof bakken.Als de verwachtingen uitkomen, zullen die 134.000 bakken eind 2020 of begin 2021 alweer vol zijn. Uitbreiding tot 300.000 bakken is mogelijk.

 

Stoom je Supply Chain klaar voor 2020

Kramp verbetert omnichannelstrategie met Manhattan

 

Magazijnen uitbreiding

De focus van Kramp is niet alleen op nieuwe markten en nieuwe magazijnen gericht. Ook de bestaande magazijnen vragen aandacht, zoals het magazijn naast het hoofdkantoor in Varsseveld. Uitbreiding van dit magazijn is dringend nodig. “Allereerst omdat we tegen de grenzen van onze orderpickcapaciteit in Varsseveld aanlopen. We kunnen niet genoeg orders verwerken. Daarnaast komen we opslagcapaciteit te kort, aangezien het assortiment blijft groeien.”

 

 

kramp-supply-chain

 

Orderpicken uit shuttlesysteem

Kramp is bijvoorbeeld veel tijd kwijt met het manueel aanvullen van pickvoorraden in het semi-automatisch orderpickgebied. Dat proces wil de groothandel zoveel mogelijk automatiseren door de bulkvoorraad meteen in bakken op te slaan in een shuttlesysteem en automatisch via conveyors naar het orderpickgebied te transporteren.” Tijdens het uitwerken van dit concept (eveneens met hulp van Groenewout) ontstond de vraag waarom Kramp niet rechtstreeks uit dit shuttlesysteem zou picken.

Minimaliseren supply chain risico’s belangrijk in 2017

 

“Met een orderpickstation dat aan dit opslagsysteem wordt gekoppeld, kunnen we 300 picks per uur verwerken. In het semi-automatisch orderpickgebied is dat niet meer dan 70 picks per uur. Om een lang verhaal kort te maken: we gaan nu acht orderpickstations naast het shuttlesysteem plaatsen.” Als het shuttlesysteem in februari 2018 operationeel is, beschikt Kramp over drie orderpickgebieden: een orderpickstraat voor fastmovers, een semi-automatisch orderpickgebied met legbordstellingen voor slowmovers en de acht orderpickstations naast het shuttlesysteem. “Daar gaan we de midmovers picken”, legt Berends uit. Die acht orderpickstations bieden straks capaciteit voor 2.400 picks per uur.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels