artikel

Logistieke structuur crossborder nog lang niet klip en klaar

Supply chain 1374

Er liggen belangrijke groeikansen voor retailers en producenten met een internationaal online aanbod. Voorspeld wordt dat cross-border retail volumes per jaar 25 procent zullen groeien in de periode van 2015 tot 2020. ‘Dit kan gehaald worden, onduidelijk is welke partijen met deze groei aan de haal gaan. Wat wel duidelijk is, is dat slimme logistiek hierbij een doorslaggevende rol zal spelen.” Dat zegt expert Jeroen van den Berg.

Logistieke structuur crossborder nog lang niet klip en klaar

Uit onderzoek van DHL blijkt dat crossborder online retail twee keer zo snel zal groeien in vergelijking met binnenlandse e-commerce tot 2020. “Retailers kunnen 60 procent sneller groeien door het bieden van premium services. ’Wereldwijd’ en ‘premium’ denken biedt groeikansen voor retailers in alle markten”, aldus Ken Allen, ceo van DHL Express, over het onderzoek.

Langere levertijden

Expert Jeroen van den Berg vindt het goed om te zien dat het onderzoek de cross-border verkoop van premium producten benadrukt. “Op buitenlandse markten ondervind je immers het nadeel van langere levertijden en hogere transportkosten. Exclusieve producten geven je de mogelijkheid om je te onderscheiden. Bedenk wel dat dingen die wij gewoon vinden, door buitenlanders best weleens als exclusief ervaren kunnen worden. Denk maar aan Heineken dat een premium bier is in de VS, Hollandse kaas doet het goed in China of de HEMA die helemaal hip is in Spanje.”

Chinese dc’s

Toch zijn er meer manieren om je internationaal te onderscheiden, bijvoorbeeld met een brede keus, zoals Amazon of Alibaba, of door scherpe prijzen, zoals outlet-partijen Vente Exclusive en M&M Direct. “De cross-border markt is nog lang niet uitgekristalliseerd. Men is druk bezig om nieuwe distributiestructuren op te zetten om ook internationaal snel te kunnen leveren.” Volgens Van den Berg zullen we de komende jaren zullen steeds meer distributiecentra van Chinese bedrijven zien verschijnen in Europa.

Slimme logistiek doorslaggevend

“Ik geloof zeker dat de genoemde groeicijfers gehaald kunnen worden, maar met alle ontwikkelingen is het volkomen onduidelijk welke partijen met deze groei aan de haal gaan. Wat wel duidelijk is, is dat slimme logistiek hierbij een doorslaggevende rol zal spelen.”

Onderzoek

Het onderzoeksrapport van DHL – The 21st Century Spice Trade: Een Gids Voor Cross-Border E-Commerce Mogelijkheden – laat een gedetailleerd beeld zien van de markten en producten met de grootste groeikansen, de beweegredenen en voorkeuren van klanten bij cross-border winkelen en de succesfactoren voor online retailers die internationaal willen groeien. Het onderzoek richt zich vooral op de mogelijkheden voor premium producten en diensten met een hoge waarde omdat deze het grootste deel vormen van de crossborder transacties.

Crossborder goudmijn voor retailers

Crossborder winkelen biedt retailers groeikansen die in geen enkele andere markt kunnen vinden. Voorspeld wordt dat crossborder retail volumes per jaar 25 procent zullen groeien in de periode van 2015 tot 2020 (van $300 miljard tot $900 miljard) – wat twee keer zo snel is in vergelijking met de groei van de binnenlandse e-commerce. Online retailers zullen hun verkopen met gemiddeld 10-15 procent zien groeien wanneer zij producten en/of diensten internationaal gaan aanbieden. Het aanbieden van premium producten of diensten geeft een extra impuls: retailers en producenten die snelle bezorging in hun webshop bieden, groeien gemiddeld 1,6 keer zo snel als spelers die dit niet doen.

DHL_InfographicV4

 

Producenten hebben ook profijt

Naast het rapport dat is opgesteld door een onderzoeksbureau, is er  een enquête gehouden onder meer dan 1800 respondenten uit de retail in zes landen. Het onderzoek laat de ontwikkeling van de e-commerce zien, waarbij zowel aanbod als vraag zich steeds verder ontwikkelen. Producenten hebben steeds meer voordeel van e-commerce omdat de tussenhandel kan worden overgeslagen en producten rechtstreeks aan de eindconsument kunnen worden aangeboden.
DHL verwacht daarom dat producenten door middel van crossborder e-commerce 30 procent sneller kunnen groeien dan andere retail partijen. In de meeste markten worden klanten veeleisender. De mogelijkheid om producten te retourneren, aantrekkelijke aanbiedingen en vertrouwen in de webshop zijn de drijvende factoren voor een aankoop bij een buitenlandse webshop.

Tijdige levering

Volgens consumenten zijn de belangrijkste uitdagingen voor crossborder aankopen een tijdige levering, vertrouwen in de webshop, prijsstelling en klantervaringen. Online retailers kunnen een aantal eenvoudige stappen nemen om de buitenlandse vraag in kaart te brengen, deze vervolgens te ontwikkelen om uiteindelijk het aanbod af te stemmen op de behoefte van buitenlandse klanten.

Er ontstaat een nieuw ecosysteem

Het rapport toont eveneens aan dat e-commerce de aanzet heeft gegeven tot een nieuw ecosysteem van kant-en-klare software oplossingen (zoals betaalprogramma’s en programma’s die de ervaring en bezoektijd van een lokale klant in beeld brengen). Hierdoor kunnen retailers hun aanbod eenvoudig aanpassen aan de wensen van klanten uit het buitenland. Mondiaal opererende logistieke partijen kunnen ondersteuning bieden bij het vinden van de juiste balans tussen centrale en lokale warehousing en fulfilment, terwijl snelle, betrouwbare en flexibele afleveropties kunnen worden ingezet om van geïnteresseerde bezoekers van een webshop loyale klanten te maken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels