artikel

Wat is E-Logistics?

Supply chain 2004

Aan de slag gaan met E-logistics staat gelijk aan te maken krijgen met hele nieuwe logistieke uitdagingen. Maar waar denken bedrijven eigenlijk precies aan bij e-logistics? Snelheid en klanttevredenheid staan erin centraal. Dankzij de grillige klant is goed samenwerken en snel ageren een absolute noodzaak. Wat is er nodig om voldoende grip op de keten te krijgen?

Wat is E-Logistics?

E-logistics is nog een relatief nieuw begrip. Wie er nog niet mee aan de slag is, toont er op zijn minst interesse in. E-logistics is de logistiek achter alles wat met internetverkopen te maken heeft. Veelgebruikt is ook de term e-fulfilment.

E-logistics wordt onderschat

Startende webshops zijn niet de enige bedrijven die e-logistics nogal eens onderschatten. Ook grotere ondernemers die e-commerce zien als een interessant extra afzetkanaal, willen zich nog wel eens verslikken in de logistieke afhandeling van online verkopen. En andersom kan e-logistics leiden tot organisatorische consequenties. Bijvoorbeeld voor de inrichting van de processen, de besturing en personeel en organisatie. Belangrijke onderdelen van e-logistics waar ondernemers over moeten nadenken, zijn: multichannel opereren, crossborder werken, magazijninrichting en voorraadbeheer, last-mile– en retourlogistiek, planning en forecasting en het meten van prestaties.

Ketensamenwerking

Er is een aantal duidelijke logistieke uitdagingen waar ondernemers voor staan. Eén daarvan is om zo goed mogelijk samen te werken met ketenpartners. Weten wat je op voorraad hebt liggen is goed, bijbestellen eveneens. Maar het is misschien nog wel belangrijker om over juiste data te beschikken. Dit is nodig voor het replenishen, maar ook voor het doorgeven van een exact aflevermoment. De enige manier om consumenten effectief te bedienen is door achter de schermen interne en externe applicaties naadloos te koppelen. Data kunnen synchroniseren is absoluut noodzakelijk.

Last-mile en retourzendingen

Hoe om te gaan met last-mile problematiek en retourzendingen? Het zijn twee van de moeilijkst te beantwoorden vragen. Bij last-mile problematiek springen de aspecten tijdvensters, kosten en duurzaamheid eruit. Er is al een aantal logistieke werkvormen voor de last mile ontwikkeld, inclusief bijhorende businessmodellen. Retourzendingen raken soms de winstgevendheid, maar kunnen ook het imago van een webshop een boost geven. Dankzij slimme applicaties zijn retouren vandaag de dag effectief af te handelen.

Succesfactoren

Succesfactoren van e-logistics zijn volledig afhankelijk van de focus die is bepaald voor een webshop. Is het het doel om snel te groeien, dan zal winstgevendheid niet voorop staan. Samenwerken is per definitie een succesfactor, evenals duidelijkheid naar klanten toe over levertijden en retouren.

Meten van prestaties

Succesvolle webwinkeliers moeten scherp blijven en zichzelf blijven uitdagen. Het meten van prestaties moet in alle processen terugkomen. Het automatiseren van zoveel mogelijk handelingen is eveneens belangrijk, hiermee ontstaat tijd die te steken is in het nog beter bedienen van klanten.

Collegereeks E-Logistics

Nyenrode Business Universiteit organiseert een Collegereeks E-logistics voor ondernemers met webshop-logistieke ambities en logistieke bedrijven die hun E-logistieke processen willen verbeteren en inrichten.

Lees ook: E-Logistics: Iedereen een tijdslotboeker

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels