artikel

E-commerce is geen trend meer maar voorwaarde

Supply chain Premium 2147

E-commerce is geen trend meer maar voorwaarde

E-commerce is al jaren bezig met een onstuitbare opmars; ook in de logistiek. 2016 was geen uitzondering. E-commerce is en belangrijke motor voor de logistieke sector geworden en vice versa.

De afgelopen vier jaar steeg de e-commerce verkoop jaarlijks 15 procent. In 2015 besteedde de Europeaan online 477 miljard euro. In 2016 groeit dat naar 540 miljard euro en in 2017 naar 609 miljard euro. Nederland blijft niet achter. Nederlandse consumenten hebben in 2015 ruim 142 miljoen online aankopen gedaan voor een totaal van 16,07 miljard euro, een groei van 16,1 procent ten opzichte van 2014. Voor 2016 en 2017 wordt eveneens een forse  toename verwacht, zo blijkt uit onderzoek van Ecommerce Europe en GfK.

Zwolle e-commerce regio

Ook de B2B markt groei aanzienlijk. 52 procent van alle zakelijke kopers verwacht dat zij binnen twee jaar ten minste de helft van hun inkopen online zullen doen. Dat blijkt uit onderzoek uit 2015 van onderzoeksbureau Forrester. Cijfers liegen niet: Online retailing is omarmd door de gehele maatschappij en dus ook door de logistieke sector. En als het aan Zwolle ligt, wordt die stad de belangrijkste e-commerce regio van Nederland. Zwolle en omstreken wordt dé e-commerce regio van Nederland. De stad heeft in 2016 een grootschalig samenwerkingsplan ondertekend.

Ook grote logistieke dienstverleners, e-fulfilment spelers en verladers, zien e-commerce als een belangrijk omzetkanaal en investeren. Sterker nog: E-commerce zorgt voor een nipte omzetgroei in de transportsector. Logistieke dienstverlener XPO Logistics heeft dit jaar een spiksplinternieuw e-commerce dc in gebruik genomen.

Meer bouwprojecten

PostNL heeft zijn serviceniveau uitgebreid. Ook pure players staan niet stil. E-fulfilment specialist Active Ants maakt sinds april gebruik van Autostore.  De webshops innoveren eveneens. Wehkamp opende vorig jaar het grootste geautomatiseerde e-commerce dc ter wereld, Bol.com bouwt in Waalwijk op een oppervlakte van 50.000 vierante meter een nieuw fulfilment center. Alternate opende in 2016 een groot, nieuw e-DC op Tholen.

Allemaal voor dat ene doel: de alsmaar groeiende stroom aan e-commerce bestellingen beter, sneller en efficiënter te kunnen afhandelen. Reden ook waarom grote jongens als Fedex, UPS en DHL fors investeren in hun netwerken. Fedex doet dat onder meer door de overname van TNT. UPS investeert 2 miljard in zijn Europese netwerk, ook in Nederland. En DHL investeerde onder meer  9 miljoen euro in het nieuwe Service Center in Utrecht. Ook gaat het Duitse bedrijf een nieuw dc bouwen in Nieuwegein en in de regio Rotterdam-Den Haag.

Supermarkten en de race om de e-klant

Misschien was de meeste reuring op het gebied van e-commerce in 2016 wel in supermarktland. Mede door de komst van Picnic vorig jaar, maar vooral door de alsmaar stijgende online uitgaven aan food door de consument, is de race om de e-klant losgebarsten. Dat vereist meer ruimte. Jumbo heeft zijn e-dc in capaciteit verdubbeld. Ook Picnic en Hoogvliet breidden uit.

De alsmaar oprukkende e-commerce vraagt ook om andere technologie, bleek onder meer uit de WMS dag die Logistiek ook in 2016 weer hield.

Last mile

De groei aan online bestellingen en dus pakketten vraagt ook om slimmere last mile oplossingen. Steeds meer (kleine) partijen deden in 2016 hun intrede met slimme, specifieke al dan niet duurzame oplossingen of breidde hun services uit. Bubble Post introduceerde de gekoelde cargofiets, Homerr wil social delivery nationaal tot een succes maken, Just Eat bezorgt eten met robots.

Amazon en Shell slaan de handen ineen op het gebied van afhaalluizen. De online gigant plaatst de gele boxen bij de bezinepompen van Shell. Bovendien heft Amazon zijn aantal afhaalpunten in de Benelux verdrievoudigt.  Mercedes werkt aan intelligente last mile bus met bezorgdrones.

Ondanks alle ontwikkelingen, blijft een tweetal dingen zoals ze al jaren zijn: thuisbezorging blijft het populairst en Amazon is nog altijd de grootste.

 

Reageer op dit artikel