artikel

Last mile is vruchtbare bodem voor innovatie

Supply chain 4171

Steeds meer kleine partijen doen hun intrede met slimme, specifieke al dan niet duurzame oplossingen voor de last mile. Een overzicht van opvallende, innovatieve last mile aanbieders.

Last mile is vruchtbare bodem voor innovatie

DHL, DPD, PostNL en GLS zijn al vele jaren bekende namen als het gaat om de last mile. Hoewel de bekende, grote jongens niet stilstaan in hun ontwikkeling van de laatste meter, doen steeds meer kleine partijen hun intrede met slimme, specifieke al dan niet duurzame oplossingen.

Service als wapen

Dynalogic schudde een aantal jaren terug de markt al op met onder meer time slots. Vandaag de dag biedt het bedrijf alle mogelijke opties: same day/next day/same afternoon/same evening, leveren op afspraak in 1uur/ 2uur/3 uur en 4 uur tijdvakken, zaterdag/zondag, van klein pakket tot bankstel.

MYPUP

Een van de nieuwste firmamenten aan het front is MYPUP. Dit jonge bedrijf richt zich met pick up points op de zakelijke markt. Mypup levert het pakket in de pick up point (kluis) op kantoor. De besteller krijgt een sms’je wanneer het pakket er ligt plus een code om het kluisje te openen.

Kluizen

Het kluisjessysteem lijkt op dat van Bringme en deBuren. Het verschil zit hem in de aanpak. Bij MYPUP is de kast een middel, niet het product. “Wij leveren daarbij een complete dienstverlening waarmee we de postkamer of receptie alle werk uit handen nemen”, stelt Martijn van Schaveren, eigenaar MYPUP in een artikel op Emerce.nl.

Het systeem wordt ook gebruikt voor interne distributie bij bedrijven. Deloitte en IBM  hebben kluizen gevuld met laptops. Zodra de laptop van een medewerker stuk is, krijgt hij een code om een nieuwe laptop uit de kluis te pakken en legt hij het defecte exemplaar er in ter reparatie.

Bubble Post

Een andere recente toetreder is de Belgische stadsdistributeur Bubble Post. Sinds het najaar van 2015 is de start up actief in de stadscentra van Nederland. Met de fiets bedient Bubble Post vanuit depots aan de rand van de Amsterdam en Utrecht. Meer Nederlandse steden staan gepland. Bubble Post werkt volgens een bekend stadsdistributie-principe: vanuit depots aan de randen van de steden worden dagelijks duizenden pakketjes per elektrische fiets en elektrische bestelwagen afgeleverd.

INTERVIEW BUBBLE POST

Lees een groot interview met Bubble Post in het septembernummer van logistiek magazine
Abonneren Logistiek

HalloBezorger

Een andere, nieuwe fietsdienst is HalloBezorger. Deze Nederlandse start up richt zich op lokale middenstanders en filialen van landelijke ketens die online bestellingen snel lokaal willen laten afleveren. Naast non-food mikt HalloBezorger op het bezorgen van maaltijden.

Fietskoeriers

Fietskoeriersbedrijven in 25 steden bieden voortaan gezamenlijk hun diensten aan. Het online platform Fietskoeriers.nl wil voor landelijk werkende (web)winkels zendingen volgen en zo mogelijk binnen twee uur afleveren. De 38.000 webwinkeliers die aangesloten zijn bij Mijnwebwinkel.nl werken sinds kort samen met Fietskoeriers.nl.

Red je pakketje

De start up Red je pakketje, vorig jaar gestart in Amsterdam, is inmiddels nationaal operationeel met uitzondering van de waddeneilanden. Redjepakketje haalt de pakketten op bij de webshops, bundelt ze in het dc in Amersfoort om vervolgens dezelfde dag af te leveren (kosten vanaf 6,50) bij de klant. “Wij kunnen dit tarief hanteren omdat we weinig overhead hebben. We werken vooral met slimme techniek waardoor we maar een planner nodig hebben”, aldus Sam Rohn, eigenaar van het bedrijf.

ViaTim

Een andere start up is ViaTim. ViaTim is een netwerk van buurtgenoten die elkaars pakketjes ontvangen en bezorgen. Het platform noemt zichzelf de buurt über van pakketjes. Onder de noemer ‘jouw pakket op jouw moment’ kan de consument zelf kiezen waar en wanneer ze hun pakket ontvangen. ViaTim is op dit moment alleen actief in Bergen op Zoom. Buurtmus is en soortgelijk initiatief dat in Amsterdam wordt opgezet. Onderzoekers van de Erasmus Universiteit ontwikkelden eveneens een sociaal bezorgsysteem.

Uber, Amazon en Alibaba

Misschien komt de grootste bedreiging voor de gevestigde orde niet uit België of Nederland, maar uit Amerika. Na de lancering van UberRush vorig jaar oktober, heeft Uber API gelanceerd. Deze techniek maakt het mogelijk on demand een koerier in te schakelen. API is sinds het najaar van 2015  mogelijk in de steden Chicago, San Francisco en New York. Met de API kunnen winkeliers de bezorgoptie Uber standaard opnemen in de checkouts van hun webwinkels. E-fulfilment reuzen als Amazon en Alibaba kijken meer en meer hoe zij de hele fysieke logistieke keten zelf kunnen beheersen en uitvoeren.

 

Reageer op dit artikel