artikel

Paul Claessens: “Supply chain biedt concurrentievoordeel in mode”

Supply chain Premium

Paul Claessens: “Supply chain biedt concurrentievoordeel in mode”

Modeketen WE Fashion investeert in betere klantenbinding en digitale innovatie. Hun troef: een supply chain die ruimte biedt voor differentiatie. Supply Chain Director Paul Claessens over je eigen weg kiezen in een turbulente sector.

Met vele jaren ervaring in diverse supply chain rollen bij onder andere Nike en de Maxeda doe-het-zelf groep, heeft Paul Claessens de visie op het vak zien veranderen. ‘Tot 2007 was de houding in veel sectoren nog: ‘supply chain, lekker belangrijk.’ Sinds de crisis in 2008 zijn de resultaten onder druk komen staan. Daardoor is er nu meer belangstelling voor slimmer en efficiënter werken. Toch verbaast het me dat veel organisaties supply chain management vooral zien als een logistiek vak. Een goede supply chain biedt concurrentievoordeel. Dat is ook mijn uitgangspunt bij WE.’

Kostenbesparing

‘De technologie van vandaag stelt ons in staat om gemakkelijk informatie te delen, met interne en externe partijen, waardoor je de end-to-end supply chain transparanter maakt. Daar kun je hele zinnige dingen mee doen,’ aldus Claessens. ‘Natuurlijk is het realiseren van kostenbesparing door slimmer te werken het eerste waar je aan denkt,’ erkent hij. ‘Bij Maxeda gingen we van directe levering door leveranciers naar een crossdock-oplossing; dat scheelde substantieel op het netto resultaat van de groep als geheel. Door beter te plannen kun je bijvoorbeeld ook voorraadrisico’s, kapitaalbeslag en ruimtegebruik terugdringen. Wat veel minder aandacht krijgt, zijn de commerciële voordelen die daarmee te behalen zijn.’

Differentiatie: beter inspelen op klantvraag

Hij geeft een voorbeeld: ‘In overleg met de commercie kun je beter inspelen op de klantvraag door te differentiëren. Zeker in de mode is dat een grote kans. Denk aan real-time bijsturen, op basis van voorraden en verkoopcijfers. Als een product in een bepaalde vestiging hard loopt, en elders in de uitverkoop terecht dreigt te komen, dan weet ik wel waar ik het ’t liefste wil hebben. Daar moeten je processen wel op ingericht zijn. We leren ook van zulke data. Door analyse ontdekken we voorkeuren, bijvoorbeeld per regio, per stad of per soort verzorgingsgebied. Als je daarop anticipeert, kun je zowel omzet als marges verbeteren. Het vergt wel een omslag in het denken. Gelukkig staat WE daarvoor open: we werken met alle disciplines samen aan vernieuwingen. De markt beweegt, wij ook.’

Voorsprong door betere e-fulfilment

Een ander belangrijk aandachtspunt in retail, en zeker in de mode, is online verkoop. ‘De kwaliteit van je e-fulfilment is daarbij een belangrijk onderscheidend aspect,’ benadrukt Claessens. ‘Iedereen roemt de snelle collectiewisselingen van Zara en H&M; dat deel van de keten hebben ze goed voor elkaar. Van de klantenkant ben ik minder onder de indruk: voor online bestellingen hanteert Zara bijvoorbeeld een standaard levertijd van 3-5 dagen en ze rekenen verzendkosten voor bestellingen onder de 50 euro. Bij WE leveren we de volgende dag, zonder verzendkosten. Natuurlijk moet dat economisch te verantwoorden zijn. Ook hierbij is differentiatie een sleutelbegrip. Denk bijvoorbeeld aan het samenwerken met meerdere logistiek dienstverleners, die ieder hun eigen kracht hebben. Tegelijkertijd wil je niet versnipperen. In al deze keuzes is het belangrijk om een balans te vinden tussen differentiatie en schaalvoordeel.’

Kies je eigen weg

Claessens concludeert: ‘Waar het vooral om gaat is dat je als bedrijf vooruit kijkt en je eigen weg kiest. Wat is de functie van je winkels en welke ontwikkeling verwacht je daarin? Welke service is belangrijk voor je doelgroep, wat past bij je branding? Welke bewegingen zie je in de markt en hoe wil je je onderscheiden? Dat zijn vragen waar ik me als Supply Chain Director mee bezig houd, samen met mijn interne en externe ketenpartners. Daar richten we de keten op in. Als je dat goed doet, voeg je waarde toe en creëer je onderscheid.’

Paul Claessens is ook jurylid van de Interim Challenge 2016. Hierin strijden interim managers met een specialisatie in supply chain management om de titel ‘Supply Chain Interim Manager 2016′. Het hart van de wedstrijd is een praktijkcase.
Inschrijven is nog mogelijk tot 16 november. Claessens vertelt over het juryproces in de november-editie van Logistiek Magazine.

 

Reageer op dit artikel