artikel

SAP-gebruikersdagen zijn geen commercieel feest meer

Supply chain

Zo uitbundig als ze in het verleden waren, zo ingetogen waren ze dit jaar; de SAP-gebruikersdagen. “We hebben naar onze leden geluisterd en die willen inhoud, inhoud en nog eens inhoud”, verklaart VNSG-voorzitter Astrid Zwiers de nieuwe opzet. “Er is natuurlijk ook wel wat aan de hand”, zegt Caspar Joustra, algemeen directeur van SAP Nederland.

SAP-gebruikersdagen zijn geen commercieel feest meer
Astrid Zwiers, voorzitter van de VNSG

Bijna fluisterend zitten bezoekers in de sfeervol verlichte centrale ruimte aan tafeltjes met elkaar te netwerken. Af en toe klinkt een gong en kondigt een omroepstem de start aan van een nieuwe ronde presentaties en workshops. Tijdens de plenaire opening dit jaar geen opzwepende technomuziek, geen BN’ers zoals Mathijs van Nieuwkerk en geen cabaretiers. In plaats daarvan gewoon een inhoudelijke keynote-presentatie van de Chief Technology Officer van SAP, de Duitser Rolf Schumann.

“We hebben goed naar onze leden geluisterd en het blijkt dat ze tijdens de VNSG-dagen behoefte hebben aan drie dingen: inhoud, inhoud en inhoud”, stelt Astrid Zwiers tijdens haar welkomstwoord. Als voorzitter van de Vereniging van Nederlandse SAP Gebruikers (VNSG) is ze dit jaar zo dapper geweest om het eens over een andere boeg te gooien. De locatie is niet meer Maastricht – waar deelnemers door de afstand vaak bleven overnachten en ’s avonds het befaamde feest bezochten – maar congrescentrum 1931 in SAP-thuisstad Den Bosch. “We hebben er een driedaags evenement van gemaakt met per dag andere thema’s. Mensen kunnen nu hun thema eruit pikken en alleen die ene dag langskomen die voor hen interessant is.”

Geen beursvloer meer

De meest in het oog springende verandering tijdens de SAP-gebruikersdagen nieuwe stijl is het ontbreken van een beursvloer. In de MECC in Maastricht was deze prominent gepositioneerd met grote informatiestands van waaruit implementatiepartners softwaredemo’s gaven en met fraaie folders en gadgets hun diensten aanprezen. Zwiers: “We hebben er een kenniscongres van gemaakt in plaats van een commercieel congres. Ja, dat is even wennen, zeker ook voor de partners zelf. Maar ze kunnen zich nog steeds profileren hoor, alleen nu op basis van inhoud door bijvoorbeeld een klant een presentatie te laten houden tijdens één van de breakoutsessies.”

Bezoekersaantal liep terug

Caspar Joustra, CEO SAP Nederland

Caspar Joustra

Caspar Joustra, algemeen directeur van SAP Nederland, vind het een goede zaak dat de VNSG zijn congres heeft vernieuwd. “De bezoekersaantallen liepen terug en het was ook onze wens dat het format werd aangepast. Vanaf dit jaar denk ik dat het congres weer zal gaan groeien.”

Dat partners van SAP zich op andere manieren moeten profileren, hoort volgens Joustra ook wel bij de nieuwe tijd, waarin software uit de cloud en disruptive technology de boventoon voeren. “Er is natuurlijk wel wat aan de hand in de markt. Partners die jarenlang een goede boterham konden verdienen met traditionele implementatiediensten hebben hun omzet de afgelopen tijd behoorlijk zien wegvallen. En dat terwijl de omzet van SAP in Nederland de afgelopen vijf jaar juist is verdubbeld. Partners zullen nieuwe businessmodellen moeten ontwikkelen bijvoorbeeld door zich meer op verkoop te richten in plaats van op services.”

ERP nog maar 20% van omzet

SAP is groot geworden met verkoop van ERP, maar deze softwaretak representeert nog maar twintig procent van wat het Duitse softwarebedrijf tegenwoordig verkoopt. Joustra: “Het grootste deel van de omzet halen we uit oplossingen voor bijvoorbeeld analytics en mobile, en natuurlijk met het ‘in memory database’-product Hana.” Dit laatste is voor SAP zelfs zo’n wezenlijk onderdeel van het totale pakket geworden dat het zijn hele softwarelijn er naar heeft vernoemd: S/4 Hana.

Bij de toepassing van de innovatieve oplossingen die SAP de laatste jaren heeft ontwikkeld speelt de VNSG trouwens een belangrijke rol, stelt Joustra. “Zij maken de vertaalslag van onze software naar de praktijk. Zij vertegenwoordigen de bedrijven die met onze software werken en weten dus het best waar de behoefte ligt. De VNSG en verenigingen in andere landen komen steeds meer proactief met feedback richting onze R&D-afdeling. Het zijn de klanten die zorgen dat innovaties ook tot echte bedrijfstoepassingen gaan leiden. SAP en de VNSG inspireren elkaar.”

Reageer op dit artikel