artikel

Vijf drivers voor een succesvol logistiek bedrijf

Supply chain

Technologische ontwikkelingen dwingen ons te drukken op de ‘reset button’! Wat zijn de drivers achter een succesvol logistiek bedrijf? Bart Banning zet ze op een rij.

Vijf drivers voor een succesvol logistiek bedrijf

Ons dagelijkse bestaan wordt beheerst door technologie. De smartphone is bijna een primaire levensbehoefte. Social media geven ons binnen één seconde een wereldwijd podium om meningen te geven over alles wat ons beweegt. Ook op de werkvloer zijn alle denkbare apparaten aanwezig, en storen we ons aan te trage computers of internetsnelheid. Economisch horen we steeds meer positieve geluiden en vervoerstromen nemen weer toe. In de op 29 april te publiceren Visie Op Sectoren gaat ABN AMRO dieper in op de verwachtingen.

Mogelijkheden logistiek oneindig

Onderhuids zijn er echter ingrijpende ontwikkelingen die zich met een steeds grotere snelheid voltrekken. Veranderingen, met name op technologisch gebied, hebben onze bedrijfsvoering fors beïnvloed. De mogelijkheden van tablet en apps lijken oneindig en zetten oude verdienmodellen in de etalage. Nieuwe spelers komen op de markt, waarbij technologie de kracht vormt van het concept. Hét voorbeeld is de impact van e-commerce op de retailsector en de logistiek (van pallet naar pakket). Technologie zet de deur naar de consument open en vraagt om diversiteit van verkoopkanalen (’omnichannel’-strategie) en dus ook logistieke aanpassingen van voorraden en routeplanning. Dit vraagt om nieuw leiderschap: tijd voor de ‘reset button!

Wat zijn de drivers achter een succesvol logistiek bedrijf?  

  1. Flexibiliteit
Bart Banning: succesvol logistiek

Bron: Treacy en Wiersema

Het succes van uw bedrijf is afhankelijk van de snelheid waarmee u zich kunt aanpassen aan veranderende omstandigheden. Hierbij draait het om flexibiliteit in kosten én logistieke diensten. De oplossing zit in uw eigen materiële flexibele schil en het aantrekken van logistiek denkvermogen. Maar óók in de samenwerking met logistieke partners die geconfronteerd worden met vergelijkbare uitdagingen.

  1. Strategie

Strategie is cruciaal en leidend om te kunnen voldoen aan de eisen van de omgeving. Visie bepaalt de richting van uw bedrijf, de strategie geeft deze visie een concrete invulling. Praat met opdrachtgevers over hun markten, kies bewust op welke markten u actief wilt zijn en wat de logistiek waarde is die uw bedrijf toevoegt in de keten.

  1. Sociale innovatie
BB2

Bron: Whiteboard animation Topsector Logistiek

Geen innovatie zonder sociale innovatie. Sociale innovatie betekent specifieke aandacht om de talenten van uw mensen te benutten, hen op te leiden en de ruimte te geven voor een individuele ontwikkeling. Maak alle medewerkers deelgenoot van het succes van ‘hun’ bedrijf. En zoek een evenwichtige verdeling tussen de denkers en doeners.

  1. Technologische ontwikkeling

Technologische ontwikkeling biedt een enorm potentieel in de bijdrage aan succes. IT is de verbindende factor tussen onderdelen binnen het bedrijf (WMS, TMS) maar ook daar buiten (delen van data met opdrachtgevers en andere bedrijven). IT en automatisering waren tot voor kort met name gericht op het verzamelen van management informatie. De volgende stap is veel meer gericht op:

  • optimalisatie van bedrijfsprocessen
  • bedenken van nieuwe concepten op basis van data-informatie
  • het verkrijgen van logistieke informatie die kan worden gedeeld met opdrachtgevers
  1. Duurzaamheid en innovatie

Duurzaamheid was in het verleden synoniem aan het ‘groene’ karakter van een bedrijf. De echte winst zit echter in de mate waarin het duurzaamheidsbesef is ontwikkeld binnen het DNA van een onderneming . En dat is nodig voor de volgende stap: een innovatief logistiek bedrijf. Voorbeelden zijn Vos Logistics, Wim Bosman en De Rooy Transport-Logistiek.

Duurzaamheid en innovatie zijn leidend in de doorontwikkeling van uw bedrijf, van efficiënte oplossing naar effectieve ambitie. Het zorgt voor een cultuurverandering als basis voor een toekomstbestendige relatie met uw opdrachtgevers. En het geeft een herkenbaar toekomstbestendig profiel in de markt.

Het recept voor succes

Ondernemerschap vormt nog steeds hét basis-ingrediënt voor ieder bedrijf. De mix van bovengenoemde vijf ingrediënten weerspiegelen de dynamiek van deze tijd en voegen extra dimensies toe. Geen gemakkelijke route, maar een uitdaging die om samenwerking vraagt. Binnen uw bedrijf, maar ook daarbuiten.

Reageer op dit artikel