artikel

Ervaringen met Fulfilment by Amazon: de eerste resultaten

Supply chain Premium

Ervaringen met Fulfilment by Amazon: de eerste resultaten

Roy Lenders deelt hier zijn eerste ervaringen met Fulfilment by Amazon (FBA): de positieve en negatieve kanten op een rij.

In voorgaande blogs hebben we kort uiteengezet waarom we gekozen hebben om een deel van onze voorraden bij Amazon neer te leggen en hoe de transitie werd gepland. Nu zullen we onze ervaringen met de live resultaten weergeven.
Begin april hebben we ons eerste shipment van circa 20 SKU’s naar het Amazon warehouse in Leipzig gestuurd. We hebben bewust gekozen om te starten met 20 SKU’s en we zijn bewust afgeweken van de aantallen die door Amazon waren voorgesteld (die leken namelijk veel te hoog te zijn). We kregen netjes een automatische email wanneer de vrachtwagen gearriveerd was alsmede een automatische email wanneer de goederen waren ingeboekt. Hier zat circa 8-12 uur tussen dus het proces van goederenontvangst en inboeken is redelijk snel bij Amazon.

We hadden gehoopt dat de initiële voorraden wel voldoende zouden moeten zijn voor circa 4 weken verkoop. Al na 1 dag bleek echter dat dit veel te pessimistisch was ingeschat. Binnen 1 week waren we door onze voorraden heen. Na enkele dagen meteen de volgende shipment richting Amazon ingepland, ditmaal met circa 40 SKU’s en tevens grotere hoeveelheden. Deze zending is op het moment van schrijven nu 1 dag geleden ingeboekt (alle voorraad in Leipzig was al op) en gisteren was het dus weer een topdag ten aanzien van verkopen op het Amazon platform.

fulfilment by amazon

Plustpunten Fulfilment By Amazon

  • Amazon gaat anders om met FBA orders dan met ‘normale’ orders. Normale orders worden vrijwel altijd direct betaald door consumenten op Amazon. Als verkoper krijg je dan meteen de order doorgestuurd. Meer dan 80% van de FBA orders duurt het echter een paar dagen voordat ze betaald worden. De voorraad wordt wel meteen gereserveerd. Het lijkt erop dat dit te maken heeft met de zogenaamde Amazon Prime klanten. Circa 7% van de Amazon klanten heeft een Amazon Prime abonnement. Voor een abonnement van circa EUR 100,- per jaar krijgen deze klanten dan 1 jaar lang gratis levering op alle producten die ze op Amazon bestellen (dit geldt dan overigens alleen op producten die door Amazon zelf worden verstuurd). Deze 7% klanten zijn echter wel de meest trouwe klanten van Amazon. Alhoewel Amazon er nooit iets over heeft gepubliceerd is de verwachting dat deze 7% klanten veel meer dan de helft van de omzet op Amazon genereren. In ons geval lijken circa 80% van de FBA orders van Amazon Prime klanten te komen. Het lijkt erop dat Amazon bij Amazon Prime klanten ‘orders automatisch bundelt’. Uit de transacties lijken we te kunnen concluderen dat Amazon dan alle producten die een dergelijke klant in 1 week besteld, bundelt in 1 levering aan deze klant. Of dit integraal onderdeel is van de leveringsvoorwaarden van Amazon Prime dan wel een voorkeursconfiguratie die de klant zelf kan instellen op het Amazon platform is ons nog onbekend. Ik kan me voorstellen dat klanten het prettig vinden om producten  Fulfilment By Amazon
  • geconsolideerd te ontvangen. Onze omzet op Amazon over het totale assortiment is bijna verdubbeld, terwijl we slechts 20 van de circa 400 SKU’s via  Fulfilment By Amazon laten afleveren. In de onderstaande grafiek is de blauwe lijn het aantal malen per dag dat een klant op Amazon een van de productpagina’s bekijkt van de producten die wij verkopen (naast dat andere verkopers deze producten ook verkopen). U kunt zien dat het aantal klanten wat deze producten bekijkt niet substantieel veranderd is. De oranje lijn geeft echter onze dagomzet aan en daar zie je een duidelijke verdubbeling. Tevens zie je de dip wanneer onze FBA voorraad in Leipzig ‘op was’. Waar komt nu deze forse omzetstijging vandaan? Voor een deel door een stijging in onze ‘Buy Box Ratio’ (het percentage van het aantal keer dat een consument een van de productpagina’s bekeek waarbij wij als leverancier als standaard ‘preferred’ leverancier gepresenteerd werden). Onze Buy Box Ratio over het hele assortiment lag tussen de 8 – 10% en dit ging omhoog naar tussen de 10-12% (let wel: slechts 20 van de in totaal 400 SKU’s worden via  Fulfilment By Amazon afgehandeld). Daarnaast ging het conversie percentage drastisch omhoog van gemiddeld 0,7-0,8% naar 1,4-1,5%. Dit heeft rechtstreeks te maken met het feit dat de FBA producten nu met gratis levering besteld kunnen worden door de Amazon Prime klanten alsmede dat het   Fulfilment By Amazon label op de productpagina een groot vertrouwen geniet bij de consumenten (en dat consumenten dus sneller geneigd zijn om daar te bestellen).
    Amazon Roy Lenders
  • Leveringen naar consumenten op andere Amazon platformen. Ook vanuit het Leipzig warehouse worden consumenten op Amazon.co.uk en Amazon.fr beleverd. Dit verloopt prima en eigenlijk volgens hetzelfde proces.

Ook vallen er enkele negatieve punten op:

  • Bij onze tweede levering aan het Amazon warehouse kregen we te maken met schade. Maar liefst 3 artikelen werden afgeboekt door schade in het warehouse zelf, 1 ander artikel werd afgeboekt door schade als gevolg van het transport. Bij de tweede levering werden opeens veel artikelen op status ‘Onverkoopbaar’ gezet met als reden ‘Expiry Date’. Nu kon dit helemaal niet aangezien een flink aantal van die artikelen net de week ervoor als ‘verse’ voorraad ontvangen was in ons eigen warehouse, rechtstreeks vanuit de fabriek. Na controle door Amazon in het warehouse bleek dit met allerlei andere redenen te maken te hebben en helemaal niet met de ‘expiry date’. Kortom, alhoewel Amazon dus supersterk is op het gebied van ICT en Big Data, laat men in het fysieke proces nog wel her en der wat steken vallen.
  • Alhoewel het niet helemaal duidelijk is of e.e.a. te maken heeft met Amazon Prime klanten, lijkt de leverperformance van Amazon nu niet echt op en top te zijn. Soms worden  Fulfilment By Amazon orders nog dezelfde dag verstuurd maar het gros wordt pas na 2 of 3 werkdagen
  • verstuurd.
     Fulfilment By Amazon
    Legal technisch. Amazon is een op en top Amerikaans bedrijf waar Legal een zeer belangrijke functie is. Je merkt dat wanneer er goederen worden opgeslagen in het eigen warehouse van Amazon (waarbij Amazon dus verantwoordelijkheid neemt en krijgt) ze er andere meer striktere regels op aanhouden dan wanneer externe verkopers gewoon op het Amazon platform verkopen. Voeding (voedingssupplementen valt wettelijk onder de categorie Voeding) is een zwaar overgereguleerde sector in Europa met wetten en regels die per land verschillen. Je merkt dat Amazon in die sector op ‘super safe’ speelt als het gaat om producten die in hun eigen warehouse worden opgeslagen. Wanneer je actief bent in gereguleerde sectoren, zou ik hier dus terdege rekening mee houden.
  • Verschillen tussen de verschillende Amazon platformen in Europa. Elke Amazon marktplaats is eigenlijk een apart bedrijf. Zo werken Amazon.co.uk, Amazon.de en Amazon.fr volledig apart van elkaar. Oorspronkelijk zijn wij gestart op Amazon.co.uk en vandaar uit actief geworden op de andere marktplaatsen van Amazon in Europa. Nu hadden we enkele producten die op Amazon.co.uk geblokkeerd zijn (vanwege lokale UK regels en wetten). In Duitsland zijn die echter niet geblokkeerd. Nu konden we ze echter niet toevoegen aan  Fulfilment By Amazon in Duitsland, omdat ons ‘moeder’ land de UK is. Dit moesten we vervolgens zelf zien te regelen met Amazon.co.uk aangezien Amazon.de ons hiermee niet verder kon helpen. Kortom, ook Amazon kent zijn eigen ‘interne ICT en organisatorische issues’ tussen de verschillende onderdelen en ICT platformen.

Over het geheel genomen moet ik zeggen dat Amazon erg professioneel is. Zeer sterk op het gebied van Big Data en Optimalisatie en tevens op ICT gebied mijlenver voor op partijen als Bol.com en eBay (al maakt eBay het laatste jaar behoorlijke inhaalslagen).

Is Amazon een bedreiging?

Een legitieme vraag. Inmiddels is Amazon langzaam maar zeker ook een eigen assortiment aan het opbouwen op ons vakgebied. Tot dusver is dit zeer beperkt tot slechts enkele absolute snellopers. Je ziet dan overigens dat Amazon hun eigen assortiment niet agressief aanbiedt en dat externe verkopers vaak de Buy Box winnen. Met andere woorden, Amazon lijkt er ‘eerlijk’ mee om te gaan (tot dusver). eBay en Rakuta (de beide andere grotere marktplaatsen) hebben overigens geen enkel eigen assortiment dus die zijn veel ‘veiliger’ voor externe verkopers.

Ons eigen bol.com gaat hier wel een groot issue mee krijgen. In mijn eigen ervaringen met Bol.com is het vrij helder dat Bol.com de komende jaren een zeer groot ‘channel conflict’ gaat krijgen. Enerzijds groeit Bol.com Plaza veel en veel sneller dan hun eigen assortiment (en maken ze er volgens mij veel meer marge op), tegelijkertijd zie je bij Bol.com regelmatig de stuiptrekkingen om ‘retailer’ te spelen. Sinds ze onderdeel van Ahold zijn zie je dat het eigen assortiment van Ahold dochters prominent overal geplaatst wordt. Ik kom meer en meer externe bedrijven tegen die inmiddels besloten hebben hun assortiment daarom te verwijderen van bol.com plaza. Tegelijkertijd moet bol.com Plaza wel fors groeien voordat Amazon echt serieus naar Nederland komt, anders maken ze helemaal geen schijn van kans. Kortom, de komende 1 tot 2 jaar wordt spannend voor bol.com, gaan ze echt inzetten op de Marktplaats strategie of komen ze niet los van zelf ‘retailer’ zijn. Volgens mij moeten ze gewoon een strategische keuze maken, de combinatie proberen te maken van beide strategieën is volgens mij kansloos en ongeloofwaardig richting derde partijen.

Meer nieuws over amazon vind je hier

Reageer op dit artikel