artikel

Direct leveren vanuit 
leverancier kan lonen

Supply chain

Online bestelde producten rechtstreeks leveren vanuit de leverancier kan lonen. De winst hangt echter sterk af van het product. Zo blijkt uit de afstudeerscriptie van Ilona van Vliet.

Direct leveren vanuit 
leverancier kan lonen



Uit: Logistiek Magazine, februari 2014



In 2012 bereikte de totale West-Europese e-commercemarkt een omzet van 158,1 miljard euro. Vorig jaar groeide de omzet tot 173,8 miljard euro, waarvan Nederland 10,5 miljard voor zijn rekening nam. Met de toename is ook het aantal retailers gegroeid dat producten niet alleen via de fysieke winkels verkoopt, maar ook via een webshop. Deze omnichannel trend brengt tegelijkertijd nieuwe, logistieke vraagstukken met zich mee. Een daarvan is de supply chain. Ilona van Vliet (23) studeerde half december 2013 af in de Master Supply Chain Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze deed, onder begeleiding van Districon, onderzoek naar het vraagstuk voor welke type producten het kostenvoordeel oplevert om rechtstreeks vanuit de leverancier aan de klant te leveren. De rol van de leverancier binnen e-fulfillment stond centraal. Voor haar onderzoek ontwikkelde ze een kostenmodel. Dit model liet ze los op data van twee bedrijven: een multichannel retailer in consumentenelektronica en een groothandel in doe-het-zelfproducten die direct levert aan winkels. Van Vliet: “Omdat er nog geen goede voorbeelden zijn te vinden over dit onderwerp, heb ik mijn onderzoek op deze e-commercetrend toegespitst; hoe kan de supply chain zo efficiënt mogelijk worden ingevuld.”

Er blijkt geen pasklaar antwoord voorhanden te zijn, concludeert de 23-jarige. De verwachting dat de totale kosten van transport, handling en voorraad lager zouden zijn door het distributiecentrum er tussenuit te halen, gaat niet altijd op. Hoewel beide cases volgens Van Vliet aantonen dat het leveren van producten direct vanuit de leverancier kostenbesparingen oplevert, geeft het totale kostenplaatje een ander beeld. De grootste besparingen zitten in de voorraadkosten, maar ook de handling levert voor bepaalde producten besparingen op. Transport daarentegen, wordt minder efficiënt doordat de consolidatie van leveringen minder wordt en dus de zendingsgrootte daalt. “Dit gold vooral voor de groothandel. Oplossingen als crossdocking en uitbesteding aan logistiek dienstverleners kunnen de efficiëntie in transport verbeteren”, stelt de onderzoekster. “De kostenpost transport had minder effect op de totale supply chain kosten van het multichannel bedrijf in consumentenelektronica. “Omdat het bedrijf al gewend is meer te bezorgen met kleinere wagens.” Van Vliet verklaart de verschillen tussen de bedrijven ook door het type producten: het direct leveren van producten met een hoge waarde en een lage vraag levert kostenvoordelen op, evenals producten met een klein volume. Voor producten met een groot volume is dat niet per se het geval.

Ilona van Vliet (23)

Studeerde Supply Chain Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Medio december 2013 behaalde ze haar Master. Sinds januari is ze werkzaam als consultant bij Districon.

Over vijf jaar

“Ik hoop over vijf jaar bij verschillende bedrijven logistieke projecten te hebben 
gedaan. Ik wil zoveel mogelijk ervaring opdoen.”

Reageer op dit artikel