artikel

Invoering SC Finance stuit op gebrek aan kennis

Supply chain

Sommige partijen beginnen een gezonde interesse te ontwikkelen in het gebruik van nieuwe supply chain financieringsvormen. Maar er is ook scepsis zolang de ins en outs onvoldoende bekend zijn om een strategische keuze te kunnen maken.

Invoering SC Finance stuit op gebrek aan kennis

Uit: Logistiek Magazine, december 2013

In de afgelopen edities van deze column zijn er meerdere deelnemers aan het demoproject Supply Chain Finance (SCF) aan het woord geweest. Onderzoekers, bankiers, verladers en vervoerders hebben elk vanuit hun eigen perspectief laten zien waarom SCF voor hen een interessant onderwerp van discussie was en nog steeds is. In de laatste column uit deze reeks een korte terugblik op de laatste bevindingen uit het project en een visie op de toekomst van deze financieringsmogelijkheden op de korte termijn.

Begin van dit jaar is het project gestart met vertegenwoordigers uit de logistieke hoek, onder de vlag van de Supply Chain Finance Community (www.scfcommunity.org). Gezamenlijk werd de doelstelling geformuleerd om een standaardcontract op te stellen voor reverse factoring, en een demo-model te ontwikkelen die logistieke partijen kunnen gebruiken om de mogelijkheden voor hun situatie snel inzichtelijk te krijgen. De laatste twee maanden zijn inmiddels ingegaan en eind januari staat de finale oplevering gepland.

Alle partijen hebben aangegeven dat SCF-producten, zoals reverse factoring, een goede oplossing voor de financiële behoefte van de verschillende partijen in de keten zou kunnen zijn. Maar er blijken toch nog veel obstakels te zijn.

Na een uitgebreide inventarisatie van mogelijke knelpunten kunnen we vier soorten onderscheiden:

1. Samenwerking verlader-vervoerder

Een veelgehoord knelpunt is de soms zeer moeizame relatie tussen deze partijen. Beide partijen kunnen de cash goed gebruiken, dus als hier de samenwerking versterkt kan worden zijn de mogelijkheden voor de inzet van SCF vele malen groter.

2. De positie in de keten (keten-importantie en omzet-omvang)

De positie van een schakel in de keten blijkt belangrijk voor de initiatie van dit soort financieringsinitiatieven. Partijen blijken het lastig te vinden om samen te kijken naar de mogelijkheden en blijken voor meerdere programma’s niet in aanmerking te komen omdat het te financieren volume niet groot genoeg is om al direct mee te kunnen doen.

3. Procesmanagement en digitalisering

Partijen erkennen de noodzaak om het factureringsproces te optimaliseren voordat SCF effectief ingezet kan worden.

4. Relatie met banken en kredietwaardigheid

Het aanvragen en verkrijgen van kredieten blijkt voor de kleinere partijen vaak een ingewikkeld proces. Alhoewel SCF een voordeel zou kunnen brengen zijn veel partijen toch onzeker over de impact op hun relatie met de huidige bank. En waarom zou je een ingewikkeld proces nog moeizamer maken?

Mijn oproep is om aan te haken bij één van de bestaande initiatieven op dit gebied (via Dinalog en de SCF Community) en om deel te nemen aan kennissessies over dit onderwerp. Alleen op deze manier kunnen we eerder genoemde knelpunten oplossen om daarmee de concurrerende positie van de Nederlandse transportsector te versterken.

 

Steven van der Hooft
Programma manager van het project Expedited Payment en bereikbaar via s.vdhooft@involvation.nl

Reageer op dit artikel