artikel

Complexe supply chain vertraagt live-gang H&M webshop

Supply chain Premium

Complexe supply chain vertraagt live-gang H&M webshop

Hennes & Mauritz (H&M) ging afgelopen augustus live met een nieuwe webwinkel in de Verenigde Staten. Erg laat voor zo’n groot wereldmerk aangezien het Zweedse concern al in 2011 de plannen bekend maakte om in de VS een online winkel te beginnen. Hoewel H&M in tientallen landen webwinkels heeft geopend, liep de geplande webwinkel in de VS vertraging op vanwege de complexiteit van de supply chain voor het e-commerce kanaal melden diverse analisten.

Nu, 2,5 jaar later is H&M volgens het internationale retail consultantskantoor Kurt Salmon deze logistieke hordes te boven gekomen en kon het begin augustus maand eindelijk de langverwachte online retailwinkel openen, meldt consultantswebsite Consultancy.nl.

In januari 2011 bracht H&M haar klanten in de VS in vervoering toen het op Twitter de volgende aankondiging deed: “Goede morgen is nog zacht uitgedrukt! H&M heeft besloten om eind 2011 of begin 2012 online winkelen in de VS mogelijk te maken. Blijf op de hoogte voor meer.” In de maanden die volgden, opende H&M tientallen online winkels overal ter wereld, waaronder in de Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Maar de opening in de VS werd keer op keer uitgesteld.

H&M CEO: opstart onderschat

“We hebben de complexiteit van het openen van een webshop voor Amerika onderschat”, erkende CEO Karl-Johan Persson eerder tegen The Wall Street Journal. “Als we maar één kledingstuk per dag verkochten, dan zouden we nu overal ter wereld al online zijn geweest. Maar met ons sales volume wordt het allemaal een stuk complexer om de Amerikaanse markt te kunnen bedienen.”

Logistieke proces kon de markt niet aan

Waarom deed het bedrijf er zo lang over om een webwinkel in de VS te openen? Volgens Megan Donadio, retail consultant bij Kurt Salmon, is de supply chain de reden. “H&M wilde ervoor zorgen dat hun supply chain goed voorbereid zou zijn om de volumes in de VS aan te kunnen. Toen het de opening van de webwinkel aankondigde, maakte H&M een fout. Ze hadden moeten weten dat hun supply chain, logistieke processen en distributienetwerk de Amerikaanse markt (nog) niet aan zouden kunnen.”

Retailers onderschatten supply chain

De retailconsultant benadrukt dat H&M niet uniek is in deze kwestie, retailers onderschatten vaak de supply chain van een e-commerce kanaal. “Inventory management kan al lastig zijn voor fysieke winkelketens, maar kan een absolute nachtmerrie voor e-commerce betekenen, vooral in grote markten zoals de VS.”

Uitdaging is voorraden goed managen

Na de implementatie van een groot supply chain transformatieprogramma, lijkt H&M nu klaar voor ’s werelds grootste e-commerce markt meldt Consultancy.nl. Volgens Donadio hangt het succes van de webwinkel, vanuit een supply chain- en klantenservice oogpunt, af van hoe H&M de voorraden kan managen op een wat hij noemt zeer ‘holistisch niveau’. “Als H&M dit met succes kan doen, en informatie binnen de front- en back-end systemen vloeiend kan integreren, dan zal het sterk presteren.”

Online fashionmarkt heeft een waarde van 54 miljard dollar

De toevoeging van de Amerikaanse webwinkel geeft H&M – die bijna driehonderd fysieke winkels heeft in de VS – toegang tot een markt met een waarde van 54 miljard dollar voor online gekochte kleding en accessoires. De Zweedse modegigant moet dan wel een inhaalslag maken want grote concurrent Zara verkoopt al bijna twee jaar online in de VS.

Reageer op dit artikel