artikel

Damen Shipyards Bergum optimaliseert materiaalstroom

Supply chain Premium

Damen Shipyards Bergum optimaliseert materiaalstroom

Damen Shipyards Bergum brengt tegenwoordig het hele bouwproces in kaart met ‘activiteiten’. “Met de nieuwe Transport Logistiek functie van Trimergo kunnen we de documenten al in orde maken met de douane, terwijl de fysieke artikelen nog niet eens bij ons binnen zijn”, zegt projectleider Lourens Metz,

– tekst van de leverancier –

Damen Shipyards Bergum (DSBe) is onderdeel van de Damen Groep uit Gorinchem. Sinds 1955 bouwt DSBe vrachtschepen en tankers van 2.500 tot 15.000 ton voor de wereldwijde kustvaart. Wat uniek het bedrijf is, is dat zij ook schepen op externe werven bouwt: DSBe stuurt de ontwerpen en materialen naar een lokale werf in bijvoorbeeld China, waar het schip onder nauw toezicht van DSBe gebouwd wordt. Dat levert een uitdaging op voor de materiaalstroom, die grotendeels buiten de deur plaats vindt.
Trimergo levert ERP software voor bedrijven met een projectmatig bedrijfsproces zoals DSBe. De software organiseert de materiaal-, engineering- en capaciteitsplanning voor elk project, gecoördineerd door de overkoepelende masterplanning. “Hierdoor kan ik de status van mijn materiaal op elk moment terug vinden.” – aldus Lourens Metz, Projectleider ERP bij DSBe.

 

Materiaalvoorziening begint ver voor de inkoop

De software brengt het hele bouwproces in kaart middels activiteiten. Per activiteit wordt in kaart gebracht welke materialen nodig zijn, wanneer ze ingekocht moeten worden, in welke container of magazijn ze zich bevinden en wie verantwoordelijk is voor het materiaal. Metz: “Een schip heeft veel materiaal nodig; wij leveren daarvoor eigen spullen aan om westerse kwaliteit te garanderen. Daarvoor moeten we het transport van die goederen vanuit Bergum kunnen voorbereiden. Dat duurt gemiddeld drie weken door alle douane en andere formaliteiten. Voorheen werkten we met losse Excels en andere subsystemen, waardoor de informatie niet uniform was met grote kans op afstemmingsfouten. Ook moest materiaal fysiek binnen zijn voordat de papieren in orde gemaakt konden worden. Met de nieuwe Transport Logistiek functie van Trimergo kunnen we de documenten al in orde maken met de douane, terwijl de fysieke artikelen nog niet eens bij ons binnen zijn. Soms zijn de artikelen zelfs nog niet eens besteld! De projectplanning houdt vervolgens automatisch rekening met de tijd van de transporten.”

 

Opslagruimte en geld besparen

Omdat het bedrijf puur projectmatig werkt – en de materialen per project inkoopt – is het belangrijk om aan te geven waar de materialen na ontvangst blijven. Met deze nieuwe functie krijgen de materialen meteen een locatiecode mee – een locatie die dus per project wijzigt.

De materialen kunnen zelfs al aan een bouwactiviteit toegekend worden. Zo is het effect van een te late levering direct zichtbaar in de projectplanning.

Metz: “Met bouwlocatie worden ook afspraken gemaakt welke materialen ze willen gebruiken. Die kan je dan al inplannen, zonder ze te hoeven bestellen. JIT bestellen en leveren, bespaart geld en opslagruimte.”

Reageer op dit artikel