artikel

Acht aanbevelingen voor innovatieve webwinkellogistiek

Supply chain Premium

Acht aanbevelingen voor innovatieve webwinkellogistiek

Dinalog, Thuiswinkel.org en de Rijksuniversiteit Groningen werken samen om de logistieke organisatie rondom e-commerce te verbeteren. Hun eerste stap is een zogenaamde ‘Position Paper’ met acht aanbevelingen voor internetlogistiek. Een artikel van Bram de Regt van Dinalog.

E-commerce is één van de weinige nog sterk groeiende sectoren in Nederland. De omzet van e-commerce steeg in 2012 tot zo’n €10 miljard en er kwamen 400.000 nieuwe online shoppers bij, ondanks de crisis en het gedaalde consumentenvertrouwen. Gemak, snelheid en een ruime keuze zijn van levensbelang voor een webshop. De logistieke organisatie moet dus op orde zijn, het is een kritische succesfactor. Dinalog, Thuiswinkel.org en de Rijksuniversiteit Groningen werken samen om daar wat aan te doen. De eerste stap is een zogenaamde position Paper met acht aanbevelingen voor internetlogistiek.

 

Er is dringend behoefte aan innovatieve logistieke oplossingen waarmee webwinkels niet alleen de huidige, maar ook de toekomstige uitdagingen kunnen aangaan. De traditionele logistieke ketens in de retail en de organisatie daarvan zijn door de groei van e-commerce flink veranderd. Iedereen in de e-commerce sector is zoekende naar dé sleutel tot succes en logistiek kan deze sleutel zijn. Brede consensus onder webwinkels, logistiek dienstverleners en andere partijen in de keten is echter nog niet gevonden.

De grote uitdagingen waarvoor de sector staat, bieden tegelijkertijd interessante kansen voor logistiek dienstverleners. Aan hen de opdracht om de regie te pakken en – samen met ketenpartners en kennisinstellingen – nieuwe logistieke concepten te ontwikkelen. Flexibele, maar betrouwbare logistieke processen die gebaseerd zijn op verdere integratie van de keten met uiteindelijk maar één doel: de consument beter bedienen.

Acht aanbevelingen

Dinalog, Thuiswinkel.org en Rijksuniversiteit Groningen schetsen in deze position paper een aantal kansen voor een efficiëntere en effectievere internetlogistiek. In deze position paper wordt onder andere een kort en bondig overzicht gegeven van de belangrijkste thema’s voor innovatie en samenwerking op het gebied van internetlogistiek. Daarnaast worden er voor zowel de lange als korte termijn verbeteracties opgesteld. Het doel van deze paper is het aanzetten van bedrijven en kennisinstellingen tot concrete samenwerking en innovatieprojecten.

Dit heeft geleid tot onderstaande acht aanbevelingen die gericht zijn aan alle belanghebbenden: webwinkels, fulfilmentcenters, groothandels, producenten, pakketvervoerders en exploitanten van afhaalpunten:

 

  1. Aflevervoorkeuren; een aantal aanbevelingen hebben betrekking op de aflevervoorkeuren. Het voorstel is dat alle belanghebbenden gaan samenwerken aan het opzetten van gemeenschappelijke e-identity-concepten, waarin consumenten hun aflevervoorkeuren kunnen aangeven en delen met alle partijen in de keten.
  2. Gericht aan de overheid; pas wetgeving aan zodat de afhaalpunten niet langer worden beschouwd al detailhandel.
  3. Breng webwinkels, fulfilmentcenters, pakketvervoerders en andere dienstverleners bij elkaar met als doel om samen volledig geïntegreerde retourketens te creëren die meer transparantie, snelheid en efficiëntie bieden.
  4. Breng samen met alle schakels in de keten de belemmeringen voor een efficiënte grensoverschrijdende internetlogistiek in kaart om uiteindelijk een kennisplatform over cross-border e-commerce op te richten.
  5. Gericht aan logistiek dienstverleners: Speel in op de behoefte van webwinkels aan pan-Europese oplossingen voor een efficiënte, effectieve en ongestoorde grensoverschrijdende internetlogistiek.
  6. Gericht aan logistiek dienstverleners en kennisinstellingen: Stel samen met webwinkels een mindmap op die kan worden gebruikt in uitbestedingsprocessen en die een eerste aanzet tot een complete benchmarkstudie kan zijn.
  7. Start met het maken van afspraken over het uitwisselen van informatie tussen de verschillende schakels om uiteindelijk te komen tot gestandaardiseerde communicatie-protocollen voor een ononderbroken tracking en tracing van zendingen in de gehele keten.
  8. Breng alle schakels in de keten bij elkaar om de haalbaarheid van een open IT-platform, eventueel gekoppeld aan het e-Identity-Concept, te onderzoeken.

Dinalog, Rijksuniversiteit Groningen en Thuiswinkel.org willen samen met de genoemde stakeholders in e-commerce deze aanbevelingen omzetten in concrete samenwerking en innovatieprojecten.

 

Bekijk de volledige ‘Position Paper’ hieronder (pdf)…

Reageer op dit artikel