artikel

Nederland laat kansen halal supply chain liggen

Supply chain Premium

Nederland laat kansen halal supply chain liggen

Marco Tieman heeft een internationale halal supply chain standaard ontwikkeld en is gepromoveerd aan de Universiteit Teknologi MARA in Maleisië. De hoogleraar begrijpt niet waarom de Rotterdamse haven en Schiphol nog niet halal gecertificeerd zijn. “Nederland laat kansen liggen en zou ook halal moeten controleren, net zoals bij biologische en fair trade producten gebeurd.”

Moslims hebben een religieuze verplichting halal voeding te consumeren. Volgens de Marco Tieman (39) zijn halal voedingsketens kwetsbaar en hebben daarom een robuust ontwerp nodig om de halal integriteit te borgen van slachting en productie tot aan de supermarkt.

Strikte logistieke eisen

Conventionele halal standaarden gaan vooral over slachting en productie van halal voeding. Deze zijn onvoldoende om de halal integriteit te garanderen voor de Moslim consument en een merk te beschermen van een producent. Een ketenbenadering is nodig net zoals bij biologische producten en kosher producten het geval is. “Ik was gefascineerd door de cultuur en gewoonten in Maleisië.”, aldus Tieman. “Omdat Kosher al langer strikte logistieke eisen kent, vroeg ik mij af of dit ook gold voor halal. Dit bleek niet zo te zijn. Omdat ik mijn PhD wilde doen, leek mij dit een leuk onderwerp zou. Zeker ook omdat het een uniek onderzoek is omdat nog niemand hier onderzoek naar heeft gedaan.”

Halal Supply Chain Model

Tieman’s onderzoek heeft ontwerpprincipes gedefinieerd voor het organiseren en optimaliseren van halal voedingsketens. Dit heeft geresulteerd in het “Halal Supply Chain Model” voor de voedingsindustrie welke is gepubliceerd in het leidinggevend wetenschappelijk tijdschrift ‘Journal of Islamic Marketing’ (Emerald, Engeland).

Grote markt in Europa en Azië

Zijn onderzoek toont aan dat de halal-logistiek een kritisch gebied is voor de voedingsindustrie, die gevolgen heeft voor transport, opslag en materials handling van halal gecertificeerde voedingsproducten. “De belangrijkste conclusie van mijn onderzoek is dat halal logistiek belangrijk is voor de integriteit van halal voedingsketens. Voedingsbedrijven moeten dus ook buiten hun fabrieksmuren gaan kijken als zij halal produceren.” De halal industrie is een grote markt voor Europa en kent een bijzonder hoge groei in Azië en het Middenoosten.

Nederland blijft achter

Er liggen kansen voor Nederland om een Europese standaard te ontwikkelen waar tevens logistiek in verwerkt zit. Tieman vind het jammer dat er nog maar weinig gebeurd in Nederland. In België is de haven van Zeebrugge onlangs halal gecertificeerd. Frankrijk, Duitsland en Engeland zijn er ook mee bezig. Waarom is er nog geen halal certificering voor de Rotterdamse haven of Schiphol? “De Nederlandse overheid zou ook halal moeten controleren, net zoals biologisch en fair trade producten. Er is erg veel fraude in Europa met halal. Het is een consumentenrecht dat wanneer op de verpakking staat dat het product halal is, het ook echt halal is. Nu houdt de Voedsel- en warenautoriteit zich niet bezig met halal.”

 

Tieman, die al elf jaar in Maleisië woont, is de eerste Europeaan die zijn doctoraat heeft ontvangen van de grootste Universiteit van Maleisië. In zijn onderzoek heef hij samengewerkt met Jack van der Vorst van de Logistics & Operations Research Group van de Wageningen Universiteit. Tieman is sinds begin dit jaar aangesteld als adjunct professor bij de Universiteit Tun Abdul Razak in Kuala Lumpur, Maleisië.

 

Naast zijn wetenschappelijk werk is Tieman algemeen directeur van LBB International, een logistiek adviesbureau & onderzoeksbureau gespecialiseerd in voedingsketens, met kantoren in Maleisië, Nederland en partner vestigingen in Indonesië en Thailand.

Reageer op dit artikel