artikel

Power of leadership – en een klein Nederlands tintje

Supply chain Premium

Power of leadership – en een klein Nederlands tintje

De jaarlijkse conferentie van CSCMP (Council of Supply Chain Magagement Professionals) werd een maand geleden in Atlanta gehouden. Met op zondag 300 bezoekers aan de educatorsdag en ruim 3.000 deelnemers aan de conferentie zit ook CSCMP weer een beetje in de lift. Wat waren de thema’s?

In de openingssessie ging het debat tussen twee zeer succesvolle ondernemers: Arthur Blank, medeoprichter van Home Depot (onze Gamma) en Shahid Khan, eigenaar van Flex-N-Gate, een grote automotive toeleverancier (onze Polynorm). Zij spraken over de power of leadership. Maar vooral over American Football: Blank is eigenaar van de Atlanta Falcons en Khan bezit de Jacksonville Jaguars. De Falcons hadden zondag thuis  – in het stadion direct grenzend aan het Georgia Convention Center – gewonnen van de Caroline Panthers.

 

E-business en m-commerce

Vele sprekers refereerden aan e-business en dan vooral aan m-commerce. Want e-business via de mobiele telefoon mag een groei verwachten van 1.000 procent tot 2016. Verkoop van auto-onderdelen via e-business is momenteel verreweg de grootste stijger in de VS. Meer dan de helft van de Amerikaanse klanten weigert te kopen als er bezorgkosten in rekening worden gebracht. Opvallende verschijning  is E*fillAmerica (www.efillamerica.com), een onderneming die via een keten van vrijwillige filiaalbedrijven veel succes heeft met fijndistributie en last-mile.

Verder een prachtige studie van Southern Wines & Spirits. Het bestelgedrag van 32 eigen groothandels leidde tot grote opslingereffecten. Met behulp van ATKearney is er een Southern Supply Center opgenomen in de keten. Deze extra schakel in de keten leidt tot aanmerkelijk lagere voorraden en betere serviceniveaus. Men noemt dat Joint S&OP order management. SCM gaat dus niet per definitie over minder schakels in de keten. Goed om te weten.

 

Smart Way

Ons Lean and Green programma heet in Amerika Smart Way. Inmiddels doen 3.000 bedrijven mee. De kampioenen van 2012 (allemaal in grijze pakken, witte overhemden en rode dassen) kregen een award. In de VS stijgt gelukkig de aandacht voor lege kilometers. Volgens Russ Meller van het CELDI (Center for Excellence in Logistics & Distribution) wordt 25 procent van alle miles in de VS leeg gereden. De gemiddelde beladingsgraad over heen- en terugweg bedraagt 43 procent. Hier liggen besparingsmogelijkheden tot 66 biljoen dollar en is er 234 tg CO2-reductie mogelijk (bron: www.physicalinternetinitiative.org). Ongeveer 40 bedrijven, waaronder Walmart en JB Hunt, ondersteunen dit initiatief, dat gepaard gaat met standaardisatie van laadeenheden. Europese projecten hebben hierbij als voorbeeld gediend!

Absolute top was de presentatie van John Phillips van PepsiCo. In een overvolle maar muisstille zaal stelde hij met 148 sheets de invloed op ons dagelijks leven van ICT aan de orde. De sessie was pas een uur na sluitingstijd voorbij. E-mail is al een gepasseerd station. De realtime generation twittert sneller dan er aardbevingen uitbreken. Phillips wist ook dat duurzame logistiek wat anders is dan duurzaam transport. Maar liefst 58 procent van de carbon footprint heeft niets te maken met trucks!

Slecht twee presentaties hadden een Nederlands tintje. Patrick Haex (Buck), Dirk ’t Hooft (NDL) en Frank Timmers (Amway) verzorgden een presentatie over ‘Europe’s emerging markets and horizontal collaboration in transport’. Henk Zijm (Universiteit Twente en Dinalog) sprak over multicompany servicelogistiek. Met een licht chauvinisme mogen we constateren dat Nederland dankzij Dinalog goed bezig is. Amerika ontwaakt uit zijn logistieke dromen. Maar toch stonden de bussen de hele dag met draaiende motoren voor het congrescentrum. Stel je voor dat de airco even niet aan zou staan.

Reageer op dit artikel