artikel

Het geheim achter goede e-fulfilment

Supply chain

Als pageviews een indicator zijn voor wat er speelt binnen een sector, dan zijn de meer dan 100.000 pageviews van Ronald Teijken’s (IBM) artikel ‘E-fulfilment is sleutel tot klanttevredenheid’ veelzeggend. Reden genoeg dus voor Dinalog om afgelopen donderdag in Amsterdam een Ontbijtseminar Special over dit veelbesproken onderwerp te organiseren.

Het geheim achter goede e-fulfilment
Het geheim achter goede e-fulfilment

Naast Teijken waren ook Gerben Peet, e-business manager Kramp en Kees Jan Roodbergen, hoogleraar logistiek aan de rijksuniversiteit Groningen bij het seminar aanwezig om dit onderwerp vanuit de theorie en de praktijk minutieus door te lichten.

E-fulfilment lijkt de nieuwe heilige graal van e-commerce. Ieder zichzelf respecterend vakblad en logistiek congres besteedde er ruimschoots aandacht aan. De organisatie van Logistica2012 heeft zelfs een E-fulfilment expo over alle belangrijkste trends in webwinkellogistiek op de beursvloer ingericht. Volgens Teijken is voor de populariteit een simpele verklaring: “Het goed kunnen vervullen van de aankoopbelofte blijkt doorslaggevend voor de aankoopbeslissing. De klant verwacht een ‘seamless experience’. En zelf kunnen bepalen waar, hoe en wanneer een pakketje wordt bezorgd. De traditionele retail heeft moeite om dit proces goed in te richten. E-fulfilment leert ons hoe we dit het beste kunnen doen.”

Transitie
Een bedrijf dat is geslaagd om het e-fulfilment proces succesvol in te richten is Kramp. Deze leverancier van onderdelen voor de landbouw en grondverzet opende enkele jaren geleden een webshop. Gerben Peet, e-business manager legt uit hoe Kramp omgaat met e-fulfllment. “Het begint met de mindset. Deze hebben wij de afgelopen jaren drastisch veranderd. Van offline naar online. Dit jaar komt 87 procent van alle sales online binnen. Daar moet je je organisatie op inrichten. En dan vooral aan de achterkant. Wij proberen de klant die voor 18.00 uur besteld, ‘s ochtends voor 8.00 uur te leveren. In onze branche is een tractor die stilstaat funest voor de omzet.” Met de hulp van IBM’s Smarter Commerce pakket maakte Kramp deze transitie.

Militaire precisie
De cijfers geven het succes van deze omslag goed weer: Een webshop waar dealers meer dan 425.000 artikelen kunnen bestellen. Meer dan 12500 bestellingen per dag en een IT-staf die in tien jaar tijd vervijfvoudigd is. De logistieke operatie achter Kramp’s e-business activiteiten is er één van militaire precisie. En aan de online opmars van Kramp lijkt voorlopig nog geen eind te komen. Vorig jaar ontwikkelde Kramp een virtueel, multi-channel, platform waar dealers in hun eigen ‘look and feel’ Kramp producten b-to-c kunnen aanbieden. Daarnaast is het bedrijf druk met het uitbreiden van het huidige, toch al vrij omvangrijke, productenbestand. Peet “Eigenlijk willen we alle producten die niet in ons standaard assortiment zitten maar waar de klant wel behoefte aan heeft, aan kunnen bieden.”

Cross-Chain order fulfilment
Om de logistiek achter e-commerce verder te optimaliseren, startte Dinalog het R&D project Cross-Chain order fulfilment. Doel van dit project is om verschillende digitale distributiestromen te bundelen. Projectleider Kees Jan Roodbergen: “Hiertoe ontwikkelen we een platform. Bedoeld voor middelgrote en kleine webwinkels en alle toeleverende en afnemende partijen. Binnen het platform worden alle partijen aan elkaar gekoppeld. Tot aan de consument toe. Operationeel en commercieel. Dit moet leiden tot een betere logistiek en dus een hogere servicegraad. Een belangrijke voorwaarde is dat iedereen binnen het het platform dezelfde, digitale taal gaat spreken en alles traceerbaar is. Het platform wordt een knooppunt en neemt onnodige, onderlinge verbindingen weg.”

Voor meer informatie over het Dinalog project Cross-Chain order fulfilment, klikt u hier. Via deze link kunt u de presentaties van alle sprekers teruglezen/luisteren. Dit kunt u doen aan de hand van de files die in het blok ‘gerelateerde bestanden’ aan de rechterkant van het scherm staan.

Zie ook: Ronald Teijken’s (IBM) artikel ‘E-fulfilment is sleutel tot klanttevredenheid’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels