artikel

BrightPoint optimaliseert processen met apps

Supply chain

BrightPoint, de grootste distributeur ter wereld van mobiele telefoons en andere mobiele apparatuur, gebruikt sinds kort apps van automatiseringsbedrijf IFS om het inkoopproces te optimaliseren. Zo zorgt de Touch app ervoor dat managers van BrightPoint via hun smartphone aankooporders snel kunnen goedkeuren. Dat resulteert in een efficiënter inkoopproces en soms ook in betere aankoopprijzen.

BrightPoint optimaliseert processen met apps

BrightPoint biedt verschillende diensten aan producenten van mobiele apparatuur, retailers en netwerkoperators. De van oorsprong Amerikaanse onderneming is wereldwijd actief en behaalde in 2011 een omzet van ruim vijf miljard dollar. In Nederland beschikt het bedrijf over een vestiging in Den Bosch. BrightPoint maakt wereldwijd sinds 1999 gebruik van IFS Applications, de ERP-oplossing van het Zweedse IFS.

Goedkeuren van aankooporders moest vereenvoudigd worden
Voor wat betreft de inkoop speelt een Shared Service Center in Barcelona een belangrijke rol in het verwerken van goedkeuringen van aankooporders. Dat goedkeuren zelf wordt uitgevoerd door de managers in verschillende vestigingen. “Deze collega’s kwamen bij ons met de vraag of dat proces niet te vereenvoudigen is”, zegt Örjan Ekström, manager Global ERP Solutions van Brightpoint. “Tot op dat moment waren zij voor het goedkeuren van aankopen altijd aangewezen op hun pc of laptop, terwijl veel aankooporders ook routinematig afgehandeld kunnen worden.”

App voor ondersteuning van het inkoopproces
Ekström zocht daarom contact met IFS dat al langere tijd bezig is met het mobieler maken van de ERP-omgeving. De automatiseerder lanceerde in 2011 de eerste apps waarmee gebruikers via een smartphone of tablet toegang krijgen tot bepaalde functionaliteiten van hun ERP-systeem. Ekström: “Toentertijd zijn we gestart met het implementeren van Notify Me, een IFS-app die specifiek bedoeld is voor ondersteuning van het inkoopproces. We hoefden daarvoor alleen een zogenoemde app-link te installeren, een programma dat zorgt voor de communicatie tussen de app op een smartphone of tablet en ons ERP-systeem. Vervolgens konden we de betreffende managers informeren over het downloaden en installeren van de app via de app-markten van Apple en Google. Meer was niet nodig.”

Aanbiedingen zijn qua prijs soms beperkt geldig
Kortgeleden is Notify Me verder uitgebreid en kunnen managers via hun telefoon of tablet een aankooporder zien en direct kan goedkeuren. Belangrijkste voordeel daarvan is tijdwinst. “Wij hadden in eerste instantie het idee dat deze mogelijkheid vooral praktisch zou zijn voor mensen die onderweg zijn”, zegt Ekström. “Maar in praktijk blijkt het ook veel gebruikt te worden op kantoor. Managers kunnen er tussen twee besprekingen door snel enkele aanvragen mee goedkeuren. Dat zorgt voor tijdwinst voor de manager zelf, maar ook voor degene die de aanvraag doet. Die kan weer snel verder. En in sommige gevallen zorgt de snelle goedkeuring van een aankooporder ook voor kostenvoordeel omdat aanbiedingen qua prijs soms beperkt geldig zijn.”

Combinatie van apps met een cloud-model
Inmiddels heeft BrightPoint de Notify Me app in samenwerking met IFS verder uitgebreid met een functionaliteit om facturen van leveranciers goed te keuren. Ook deze app zal na een testperiode bij het gehele bedrijf in gebruik worden genomen. De apps maken contact met een cloud-voorziening in Windows Azure, die weer gekoppeld is aan het interne ERP-systeem van BrightPoint. Ekström wijst erop dat het combineren van apps met een cloud model grote voordelen biedt: “Daardoor zijn de apps heel eenvoudig in gebruik te nemen en hoeft er niet aan de ERP-omgeving gesleuteld te worden. De gebruikers zijn erg enthousiast. De positieve ervaringen zijn voor ons aanleiding om het concept breed in de organisatie uit te rollen. Daarnaast willen we ons oriënteren op het ontwikkelen en inzetten van andere apps die bepaalde processen kunnen stroomlijnen.”

Echte businessfunctionaliteit voor de kernprocessen
Naast Notify Me lanceerde IFS afgelopen jaar ook IFS Trip Tracker als app voor het indienen van reisdeclaraties. Beide apps zijn ontwikkeld door IFS Labs. Deze IFS-denktank onderzoekt en ontwikkelt toekomstige functionaliteiten voor bedrijfsapplicaties.  De IFS Touch Apps hebben binnen de productstrategie van IFS een lange termijnfocus. Ook wil het bedrijf een echte app-ervaring creëren. Dat betekent dat de apps echte businessfunctionaliteit bieden in relatie tot de kernprocessen binnen IFS Applications.

Reageer op dit artikel