artikel

Acht supply chain uitdagingen voor de mode industrie

Supply chain Premium

Acht supply chain uitdagingen voor de mode industrie

Europese mode en lifestylebedrijven moeten sneller migreren naar een cross channel, hoge snelheid, end-to-end waardeketen om te kunnen blijven concurreren in een snel veranderende omgeving. Dat blijkt uit het rapport ‘Migrating Towards a Cross-Channel High Speed End-to-End Value Chain’ van adviesbureau Buck Consultants International in opdracht van DHL Supply Chain. Eelco Dijkstra, senior consultant bij Buck Consultants, deelt de belangrijkste conclusies.

Het Engelstalige rapport is gebaseerd op industriebreed onderzoek en gesprekken met bedrijven zoals Levi’s, FootLocker, Adidas, Polo Ralph Lauren, Urban Outfitters en VF. Vanuit een supply chain management-perspectief identificeert Buck Consultants International acht bedrijfsontwikkelingen voor de Europese mode- en lifestyle sector.

 

1. De groei van online verkopen zal leiden tot cross-channel retailing waarin online en fysieke retailing in elkaar gaan overlopen, hetgeen grootschalig en ketenefficiënt supply chain management vergt.

 

2. Economische groei in nieuwe markten, zoals Rusland en Turkije, vereist een andere logistieke en distributie strategie dan die in bestaande markten. Die economische groei gaat verder dan alleen in de grootste steden zelf zoals Moskou en Istanbul en verspreidt zich steeds meer door het hele land heen. Hier liggen kansen voor bedrijven maar tevens veel logistieke uitdagingen in hoe om te gaan met de snelle vraag naar producten met name waar leg je voorraden neer en hoe organiseer je een efficiënte distributie.

 

3. Zichtbaarheid in de keten maakt efficiëntere distributie met betrekking tot routing, pick/pack en postponement mogelijk. Bedrijven binnen veel andere sectoren zoals in de high-tech en automotive maken al veel langer gebruik van IT gestuurde “intelligentie” en verticale ketenregie om hun supply chain aan te kunnen sturen. Volledige visibility op zending of zelfs op line item niveau is een randvoorwaarde voor echte aansturing en optimalisatie van de hele keten. Ook onnodige voorraden worden op deze wijze veel beter zichtbaar.

 

4. Steeds snellere marktintroductie van nieuwe fashion producten vergt steeds meer een ‘responsive’ supply chain. Zo introduceert Zara per jaar maar liefst 11.000 nieuwe producten meer dan haar naaste concurrenten. De ontwikkel- én afleverperiode is teruggebracht tot maximaal 4 weken.

 

5. Uit end-to-end kosten oogpunt worden de kostenvoordelen van productie in met name China steeds kleiner – in het bijzonder bij de duurdere fashion en lifestyle merken is dit zichtbaar. ‘Near sourcing’ in of net buiten Europa – in plaats van alle producten in Azië te laten maken – draagt tevens bij aan het sneller in de winkel krijgen van producten. Deze ontwikkeling heeft dus naast kostenvoordeel ook een leadtime voordeel.

 

6. Het meer aan de bron consolideren van orders door het gebruik van consolidatie centers dichtbij de productielocatie (in landen zoals China, Bangladesh, India, Sri Lanka). Hierdoor kan de kwaliteitscontrole en de pick/pack van orders (inclusief value added activities) veel meer aan de bron plaatsvinden, zoals in de high-tech industrie al gebruikelijk is. Hier kunnen vooral ook logistieke dienstverleners veel toegevoegde waarde bieden met “campus”-achtige multi-supplier warehousing oplossingen. Zo kunnen bedrijven ook veel meer zendingen rechtstreeks aan grote klanten en distributie kanalen in Europa verschepen en dure DC’s in Europa omzeilen.

 

7. Het voor het kledingvervoer karakteristieke ‘kleding op een hangertje’ zal verder afnemen zoals ook in Amerika het geval. Er worden steeds minder netwerk oplossingen aangeboden ook omdat deze vaak niet renderend zijn ten opzichte van regulier vervoer in dozen.

 

8. De supply chain-groepen van mode- en lifestyle bedrijven zullen meer open moeten staan voor innovatie en (horizontale en verticale) samenwerking. De supply chain manager moet hier een veel strategischere rol gaan spelen dan nu het geval is. Dit biedt supply chain managers een kans om binnen het bedrijfsmodel van grotere strategische waarde te zijn.

 

Download hier het volledige rapport.

Reageer op dit artikel