artikel

Speuren naar ‘last mile’ trends

Supply chain Premium

Speuren naar ‘last mile’ trends

Esther Vrolijk, operations manager e-commerce van De Bijenkorf, geeft op de Logistica een inkijkje in hoe klanttevredenheid en logistiek prima hand in hand kunnen gaan. “Zelf probeer ik op een beurs als deze altijd zoveel mogelijk trends op het gebied van ‘last mile’ logistiek te checken.”

“We hebben net een van onze belangrijkste acties van het jaar achter de rug, De Drie Dwaze Dagen. We zijn nu dus ontzettend druk met het verwerken, verpakken en versturen van de orders. De verwerking gaat voorspoedig, er zijn gelukkig geen grote issues geweest en we hebben weer records gebroken.”

 

Tevreden klant staat voorop

“Dat onze klanten tevreden zijn met hun bestelling, dat is voor ons het allerbelangrijkste. Wij staan als supply chain in dienst van die klanttevredenheid. Daar ga ik het over hebben in mijn presentatie tijdens de aankomende Logistica. Supply chain gaat vaak over voorraden en goederen verplaatsen. Maar het gaat niet alleen om het versturen van de pakketten. Je moet ook nakomen wat je de klant hebt beloofd. Als op de website of in de email staat dat de bestelling er morgen is, moet die ook echt morgen worden bezorgd. Reden voor ons om dagelijks alle issues te bekijken. Daar waar iets niet goed is gegaan koppelen we direct terug aan de klant wat we eraan kunnen doen.”

 

Zelf klant mailen

“Bij supply chain kijken we dan of we het kunnen oplossen. Soms is het iets technisch of het is een kwestie van een proces aanpassen. We hebben een eigen klant contact center, waar we als e-commerce afdeling nauw contact mee hebben. Er gaan veel dingen goed, soms niet. We informeren de klant zodat hij weet waar hij aan toe is en proberen het op te lossen voor de klant waar mogelijk.”

 

Trends

“E-commerce groeit, ook bij ons. drie jaar geleden zat ik hier nog in mijn eentje, nu heb ik een team van 6 mensen. E-commerce ontwikkelt zich, dat maakt het ook zo leuk. Op de beurs, en dan vooral op de E-fulfilment Expo, hoop ik de laatste ontwikkelingen over ‘last mile’ op te pikken. Wat gebeurt er allemaal op het gebied van bezorgingen? Wat bieden de logistiek dienstverleners aan voor leveringstijdvakken? Zijn er goede betaalbare ideeën om de groeiende stroom aan online artikelen op een goede manier bij de mensen thuis te krijgen? Nu leveren we de volgende dag als de klant voor 19.30 uur bestelt. Dat is al snel, en toch onderzoeken wij ook de mogelijkheden voor ‘same day delivery’. Maar is dat ook echt een trend? Op al deze vragen hoop ik op de beurs antwoorden vinden.”

Reageer op dit artikel