artikel

Rücksichtslos retourneren levert niets op

Supply chain Premium

Rücksichtslos retourneren levert niets op

Succesvol retourneren in een notedop? Maak het gemakkelijk en gratis. “Als het eenvoudig is om iets terug te sturen, kan dit voor een klant beslissend zijn in het aankoopmoment en voor de merkbeleving”, aldus Frank Jacobs van Logitech. Maar wat levert het op voor de fabrikant? “Marktinformatie, inzicht in de productcyclus en ook klanttevredenheid”, zegt Jacobs tijdens een Dinalog-seminar.

Vorige week organiseerde Dinalog in samenwerking Spring Global Mail en Logitech in Nijmegen een ontbijtseminar over Value Creation by Closing the Loop. Het doel van de sessie was het delen van informatie over dit project, en uitleg geven waarom beide bedrijven hieraan meedoen. Er werd stilgestaan bij de nieuwste inzichten in de dynamiek van Reverse Logistics vanuit het perspectief van fabrikant Logitech en van logistiek dienstverlener Spring Global Mail. De vraag welke waarde het retourproces oplevert voor zowel eindgebruiker, retailer als fabrikant stond centraal.

 

Algoritme

Want producten retourneren zonder onderliggend plan levert niets op. Belangrijk is om vooraf duidelijk te bepalen welke retourwaarde een product in potentie heeft. In het project wordt een onderscheid gemaakt tussen: product/component/grondstof-, klant-, informatieve- en milieu/compliance waarde. Maar ook de product life cycle dynamiek speelt zeker een grote rol in het bepalen van de juiste retour (logistieke) waarde van een product en wat er gebeurt met een specifieke retour. Hiervoor werd binnen het project een speciaal algoritme ontwikkeld.

 

Product return control tower

Jeroen Weers van Spring Global Mail: “Uitgangspunt voor dit algoritme is de vraag: ‘Wat weten we van de eigenaar/gebruiker/product?’ Dat is dynamische input die wordt gebruikt wanneer een consument aangeeft iets te willen retourneren. En in combinatie met een bepaalde recoverystrategie en andere dynamische data, resulteert dit in een product return control tower. Een model wat ervoor zorgt dat gebruikers makkelijk en dynamisch steeds opnieuw kunnen bepalen wat het meest optimale reverse chain executieplan is voor een specifieke retourzending. Dat zorgt voor een balans tussen de logistieke kosten en de waarde die uit de verwerking van een retour kan worden gehaald.”

 

Gemak voorwaarde

Maar om mensen zo ver te krijgen dat ze gaan retourneren moet er aan één voorwaarde worden voldaan: gemak. “Onze klanten kunnen met een meegeleverd retourlabel, pakketten inleveren bij het postkantoor. Ze hoeven dus niet thuis te wachten tot iemand het komt ophalen. Voor ons is dit kostefficient omdat we alles op een gecentraliseerd kunnen verzamelen. Dankzij het intelligent labelen weten we ook in een vrij vroeg stadium om wat voor retour het gaat. Een reparatie, een recall of gewoon een apparaat wat ‘op’ is. Op basis van die informatie gaat het de retourstroom in. Dat maakt de route dynamisch en daar kun je dus de in dit project ontwikkelde control tower voor inzetten.”

 

Voor meer informatie over Value Creation by Closing the loop kijk opwww.dinalog.nl/Valuecreation.

Reageer op dit artikel