artikel

Ontbijtseminar: ‘E-fulfilment, logistiek achter de verkoop

Supply chain

E-fulfilment is essentieel binnen e-commerce. Organisaties die écht klantgericht willen zijn, moeten dan ook de logistieke optimalisatie centraal stellen. Daarom organiseert Dinalog in samenwerking met IBM donderdag een Ontbijtseminar Special over dit onderwerp. Drie verschillende sprekers zullen, allen vanuit een ander perspectief, hun licht laten schijnen over de de ‘do’s’, dont’s’, ‘musts’ en de toekomst van e-fulfilment.

Ontbijtseminar: ‘E-fulfilment, logistiek achter de verkoop

Het waarmaken van de verwachtingen van de consument is essentieel. Die consument stelt echter anno 2012 veel eisen zoals:

  • zelf bepalen waar een pakje wordt bezorgd (thuis, de buren, een ServicePoint, of een ander adres);
  • zelf bepalen wanneer een pakje wordt bezorgd. In plaats van een gegarandeerde levering binnen 24 uur kiest de consument liever voor een nauwkeurig tijdvenster, zodat hij daadwerkelijk thuis is op het moment van levering;
  • weten wat de status van zijn pakje is (real time en online via Track & Trace.

Deze punten vormen tegenwoordig een harde voorwaarde in de keuze van de consument voor een (web)winkel. Toch slaan retailers hier nog vaak de plank mis, omdat de voorraad niet op orde of niet inzichtelijk is.

 

Visitekaartje van e-commerce

Ronald Teijken, Smarter Commerce solutions expert IBM, opent de ochtendsessie door in te gaan op de cross channel klantervaring, en hoe belangrijk fulfilment hierin is. Teijken: “E-fulfillment is het visitekaartje van e-commerce. Want als de uiteindelijke levering niet naar wens is, zal een klant de volgende keer ergens anders zijn aankopen doen. Leer daarom je klant nog beter kennen en neem daarbij vooral de logistiek zeer serieus. Wil een organisatie de klant echt centraal stellen in de bedrijfsvoering, dan moeten marketing, sales, (after)service, supply chain en businesspartners informatie met elkaar uitwisselen. Door middel van data analytics kunnen alle schakels in het proces interessante inzichten krijgen én kan het logistieke proces geoptimaliseerd worden. De postbode staat dan niet meer voor een dichte deur en de hooggespannen verwachtingen van consumenten kunnen echt worden waargemaakt.”

 

Interactieve paneldiscussie

Gerben Peet, e-business manager Kramp, zal vervolgens aan de hand van een aantal ‘best cases’ uitleggen uit hoe verschillende bedrijven hun e-fulfilment optimaal ingericht hebben. De cases laten zien hoe dit resulteerde in een veel snellere orderverwerking.
Ook worden de bevindingen uit het Dinalog-project “Cross-Chain order fulfilment for internet sales” door prof. dr. Kees Jan Roodbergen nader toegelicht. Tot slot wordt de ochtend afgesloten met een interactieve paneldiscussie tussen de drie presentatoren en het publiek.

 

Meer info over dit ontbijtseminar op donderag 1 november E-fulfilment…

Reageer op dit artikel