artikel

KOMA richt processen in voor de toekomst

Supply chain Premium

KOMA richt processen in voor de toekomst

In 2007 werd de fabriek van KOMA, fabrikant van koel- en vriesapparatuur en -installaties, door een brand verwoest. Deze ramp bood het bedrijf gelukkig ook nieuwe kansen. Het was het startpunt om de fabriek efficiënter in te richten en de productieprocessen te verbeteren. Tegenwoordig produceert het bedrijf steeds meer op klantorder.

KOMA maakt vries- en koelkasten, vriescellen en conserveringsinstallaties. Deze apparaten worden vooral geproduceerd voor professionele bakkerijen en andere voedingsmiddelenbedrijven. In de 70 jaar van haar bestaan is KOMA uitgegroeid van een klein bedrijf tot een concern dat een vooraanstaande plaats inneemt in de koel- en vriesbranche. Het merk KOMA is gerenommeerd en staat garant voor kwaliteit en een hoge mate van innovatie. Inmiddels levert het bedrijf installaties over de hele wereld.

In 2007 verwoestte een brand de fabriekshal
Alle koel- en vriesapparaten en -installaties van KOMA worden geproduceerd in Roermond. Daar zijn ongeveer 130 mensen werkzaam. Daarnaast beschikt het bedrijf over zo’n tien verkoop- en servicekantoren in verschillende landen, waardoor het totale aantal medewerkers op ongeveer 350 uitkomt. In 2007 verwoestte een brand de fabriekshal van KOMA. Wat aanvankelijk alleen een ramp leek te zijn, bood het bedrijf ook nieuwe kansen. KOMA kreeg door de brand de gelegenheid om het productieproces opnieuw in te richten en te moderniseren.

Het productieproces werd effectiever ingericht
“We hebben toentertijd heel goed naar onze processen gekeken”, vertelt kwaliteitsmanager Leon Kuipers van KOMA. “We wilden ons productieproces effectiever inrichten om alle processen soepeler te laten verlopen. Daarom hebben we na de brand de lay-out van de fabriekshal volledig gewijzigd. De loopafstanden werden ingekort, de onderdelenvoorraad gecentraliseerd en de producten doorlopen tegenwoordig een soort van assemblagelijn, waarop ze stapsgewijs worden opgebouwd. Hierdoor verliep de productie na de brand veel overzichtelijker en was deze beter beheersbaar. Dit resulteerde in een hogere productiviteit en een kortere levertijd.”

Voorraad is kapitaal
Maar daarmee was het optimalisatietraject niet afgerond. “Vroeger produceerden we installaties op voorraad, vanuit een onderdelenvoorraad ”, zegt Kuipers. “Er lagen hier veel spullen opgeslagen, soms kriskras door elkaar heen. Die situatie is verre van ideaal. Voorraad is kapitaal dat niets ligt te doen en dat willen we zoveel mogelijk voorkomen. Daarom hebben we heel goed naar de mogelijkheden gekeken om onze voorraad te reduceren. Wat kan minder, wat kan later worden aangeleverd, hoe kunnen we dat organiseren? De communicatie tussen de werkvoorbereiding en werkvloer is enorm verbeterd, waardoor we bepaalde onderdelen in veel nauwkeurige hoeveelheden zijn gaan inkopen. En in samenspraak met onze leveranciers zijn we erin geslaagd onze voorraden nog verder te reduceren door ze, waar mogelijk, per project te laten aanleveren op een tijdstip vlak voor de assemblage. ”

Het aantal grote industriële bakkerijen toeneemt
Langzamerhand is er zo een omslag gemaakt naar steeds meer produceren op klantorder. En de veranderende markt versterkt dit proces. Het aantal kleine ambachtelijke bakkers neemt af, terwijl het aantal grote industriële bakkerijen toeneemt. “Dat zorgt voor een toename van de vraag naar grotere koel- en vriescellen, die vaak op unieke specificaties van een klant gebouwd moeten worden”, zegt Kuipers. “Daar kun je alleen maar aan voldoen door over te stappen op een klantordergestuurde productiewijze. Dan kun je flexibel opereren, voldoen aan specifieke wensen van klanten en tegelijkertijd ook de voorraden beperkt houden.”


Sofon gaat onderdelenlijsten genereren

Momenteel implementeert automatiseringsbedrijf Pulse Business Solutions ERP-pakket Microsoft Dynamics AX bij KOMA. En ook productconfigurator Sofon wordt geïmplementeerd. Dit gaat een belangrijke rol spelen bij de verdere omschakeling van KOMA naar het produceren op klantorder. Als beide applicaties operationeel zijn, neemt Sofon een stuk van de engineering van de koel- en vriesinstallaties voor zijn rekening. Dit programma gaat de installaties samenstellen en de bijbehorende onderdelenlijsten genereren. “Die onderdelen willen we vervolgens zoveel mogelijk just-in-time laten leveren, dus vlak voordat ze op de werkvloer nodig zijn. Hierdoor kunnen we onze voorraden nog verder reduceren, zegt Kuipers.”

Ontwikkeling van een productconfigurator
Inmiddels zijn er al zo’n 25.000 verschillende onderdelen in de onderdelenlijst van Sofon ingevoerd. Op basis van deze lijst wil KOMA straks ook een productconfigurator voor klantorders ontwikkelen. “Hiermee kunnen ze precies aangeven met wat voor soort opties de koel- of vriesinstallatie moet worden uitgerust. Door de koppeling met de onderdelendatabase weten wij direct wat voor specifieke onderdelen er voor de betreffende installatie nodig zijn. Deze onderdelen laten we vervolgens zoveel mogelijk just-in-time aanleveren. Het zorgt ervoor dat we een product snel kunnen leveren met een beperkte onderdelenvoorraad.”

Optimaliseren van processen is een continue proces
Ook in de toekomst wil KOMA zich blijven onderscheiden op de markt. Daarom is het optimaliseren van processen inmiddels een continu proces: “We streven er naar onze productie telkens verder te verhogen met hetzelfde aantal medewerkers, we kijken heel kritisch naar onze interne kosten en willen nog meer klantspecifiek en op klantorder gaan produceren. Na implementatie van onze nieuwe softwarepakketten zullen we ook kijken wat lean manufacturing te bieden heeft. In de toekomst willen we verder uitgroeien tot een partner van onze klanten, die adviseert over hele specifieke installaties die  vervolgens snel geleverd kunnen worden. Als dat het geval is zijn onze processen helemaal ingericht voor de toekomst.”

 


Lees meer in onze kennisbrief over de klantordergestuurde maakindustrie (sept 2012)

Reageer op dit artikel