artikel

Zebra moderniseert warehouseprocessen wereldwijd

Supply chain Premium

Zebra moderniseert warehouseprocessen wereldwijd

Zebra Technologies heeft zijn processen in de dc’s in Heerenveen en Vernon Hills (USA) grotendeels opnieuw ingericht. Aanleiding is de wereldwijde implementatie van het ERP-systeem van Oracle door de fabrikant van onder meer barcodeprinters en labels. Met hulp van Groenewout zijn vooral de orderpickprocessen in Heerenveen en Vernon Hills aangepast.

– tekst is van de leveranicer –


Het resultaat: een hogere productiviteit en meer grip op de processen. “Alleen hadden we dit niet gered”, vertelt Lester Arts, operations manager van Zebra in Heerenveen.

Met de software van Oracle krijgen alle vestigingen van Zebra straks de beschikking over hetzelfde ERP-systeem. “Dat zorgt voor een snellere en eenvoudigere communicatie tussen de verschillende vestigingen. We kunnen bijvoorbeeld ook in elkaars voorraden kijken”, verklaart Lester Arts, operations manager van het dc dat klanten in heel Europa, Midden-Oosten en Afrika bedient.
In het najaar van 2010 startte Zebra in Heerenveen met de implementatie van een nieuw ERP-systeem. Ook voor dit dc van 4.500 vierkante meter biedt het systeem grote voordelen. “Het stelt ons in staat om een onder meer een papierloos orderpickproces en cyclecounting in te voeren”, aldus Arts.

Hulp bij beslissingen
Zebra kicked-off de implementatie van het nieuwe ERP systeem in 2008 als onderdeel van een globaal project. In augustus 2010 maakte Zebra gebruik van de diensten van Groenewout bij de implementatie van Oracle. Reden was het strakke tijdsschema waarin de wereldwijde roll-out van Oracle was gegoten. De vestiging in Heerenveen kon zich geen vertraging veroorloven. “Tegelijkertijd kost zo’n project veel tijd en energie, ook vanuit de operations, zeker als je niet alle kennis zelf in huis hebt. Groenewout heeft niet alleen geholpen met het inrichten van nieuwe processen, maar ook met het nemen van beslissingen”, vertelt Arts.
Groenewout is gestart met een grondige analyse van de bestaande processen en data. Op basis daarvan heeft het adviesbureau de optimale inrichting van de processen en instelling van parameters bepaald, onder meer voor goederenontvangst, replenishment en verpakken. Op 31 januari 2011 is Oracle inclusief de nieuwe processen in gebruik genomen.

Orderpickproces onder controle
De belangrijkste verbetering betreft het orderpickproces. Zebra was gewend om voor elke order een picklijst te printen, die vervolgens door de supervisor werden verdeeld over de operators. Nu zijn er meerdere operators die aan één order werken, waardoor de rijafstanden zijn ingeperkt. Daarnaast gebruiken de operators barcodescanners, waardoor Zebra het hele orderpickproces nu voortdurend onder controle heeft. Oracle stuurt het hele proces aan, ook de consolidatie van de deelorders aan het eind. Groenewout heeft daarnaast een tool ontwikkeld waarmee Zebra de optimale picklocaties van snellopers kan bepalen en daardoor de productiviteit van de orderpickers op peil houden.
Dankzij het nieuwe systeem en de nieuwe processen is de productiviteit van de orderpickers bijna verdubbeld. Arts: “Bovendien is het proces nu gemakkelijker op te schalen. Nieuwe mensen kunnen eerder aan de slag zonder afhankelijk te zijn van de kennis van anderen.”

Oracle in Amerikaans dc
Direct na de implementatie in Heerenveen was het de beurt aan het distributiecentrum in Vernon Hills, onder de rook van Chicago. Vanuit dit dc van 11.500 vierkante meter bedient Zebra klanten in zowel Noord- als Zuid-Amerika.
Ook hier is Groenewout ingeschakeld om de implementatie van Oracle te begeleiden. “Dit adviesbureau heeft in Heerenveen goed werk geleverd. Gezien hun kennis, ervaring en analytisch vermogen hoefde ik niet lang na te denken over inschakeling van Groenewout. Bovendien kenden zij Zebra inmiddels vrij goed”, aldus Gary Meekma, warehouse operations manager van Zebra in Vernon Hills.

Batchpicking
Net als in Heerenveen hebben Zebra en Groenewout ook het orderpickproces in Vernon Hills aangepakt. Het team van Meekma was gewend om orders stuk voor stuk te picken. Nu werken ze op basis van batchpicking, waardoor tot wel vijf mensen aan één order kunnen werken. Eveneens uit Heerenveen gekopieerd is de allocatietool. “Als alle artikelen op de goede plek liggen, is aan een belangrijke voorwaarde al voldaan”, vertelt Meekma.
Het dc in Vernon Hills heeft het systeem van Oracle op begin 2012 in gebruik genomen. Meekma is uiterst tevreden over de resultaten. “De productiviteit van de orderpickers is sterk verbeterd, waardoor we enkele arbeidskrachten hebben kunnen uitsparen. Daarnaast besparen we veel tijd dankzij cyclecounting. Tot slot hebben we meer inzicht in het verloop van processen en de prestaties van de mensen”, aldus Meekma.

Vertraging voorkomen
Net als in Heerenveen was de rol van Groenewout in Vernon Hills groot. Het adviesbureau heeft niet alleen geholpen bij het inrichten van de processen, maar ook bij het bepalen van de optimale lay-out en van het juiste aantal magazijntrucks. “Dat zijn vragen die ik gerust aan Groenewout heb overgelaten. Ik heb veel vertrouwen in hun mensen”, stelt Meekma.
Zowel Arts als Meekma zijn dus blij met de hulp van Groenewout. “Dankzij hun snelheid van werken, verstand van zaken en kennis van best practices hebben we vertraging van het project weten te voorkomen. Alleen hadden we dat niet gered”, durft Arts te stellen.
Volgens Arts heeft Groenewout ook een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van de verandering. “De wijze waarop de consultants met de supervisors en operators zijn omgegaan, heeft ervoor gezorgd dat deze veranderingen voor de werkvloer sneller zijn geaccepteerd. Ze zijn extreem professioneel en erg plezierig om mee te werken.”

Reageer op dit artikel