artikel

VKL bezoekt IGO-Post in Helmond

Supply chain

Hoe realiseren we het gewenste kwaliteitsniveau? Die vraag stond centraal tijdens een bedrijfsbezoek van de VKL aan IGO-Post, producent en groothandel van bedrukte relatiegeschenken en promotionele artikelen. Een goed beheer van de voorraad, in combinatie met een hoge leverbetrouwbaarheid, zijn essentieel voor het leveren van hoge kwaliteit.

VKL bezoekt IGO-Post in Helmond
IGO Post bedrijfsbezoek VKL

Freek Reijnen, manager operations van IGO-Post, trakteerde de ruim twintig aanwezigen die deelnamen aan het bedrijfsbezoek van de VKL, de Vereniging voor Klantordergestuurde Logistiek, op een praktijkgerichte presentatie:  “IGO-Post is een generalist met een breed, zakelijk assortiment aangevuld met diverse in het oogspringende, innovatieve productlijnen. We bieden een variëteit aan zelf ontwikkelde en geïmporteerde artikelen die nergens anders verkrijgbaar zijn. Het zijn veelal producten met een relatief geringe inkoopwaarde die worden aangevoerd vanuit het Verre-Oosten, met lange lever- en transittijden. Bij het inkopen van producten hebben we te maken met taal- en cultuurverschillen. Dat proces is  van invloed op de uiteindelijke kwaliteit en maakt onze logistiek enorm veelzijdig.”

 

Alles onder één dak

In Helmond heeft IGO-Post alles onder één dak: een logistiek centrum met een oppervlakte van 14.000 m2 , een DTP-afdeling en een speciaal drukkerij met 50 specialistische machines. Ruim 350 medewerkers streven dagelijks naar het beste resultaat voor de klant. Naast het Europees hoofdkantoor in Helmond heeft IGO-Post verkoopkantoren in België, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Oostenrijk en Denemarken.

 

IGO-Post verkoopt haar producten via het directe en indirecte kanaal. De producten worden gepromoot met een catalogus en een website, waarop de artikelen direct besteld kunnen worden. IGO-Post levert de relatiegeschenken en promotieartikelen meestal met een klantspecifieke opdruk en soms ook in een speciale verpakking. De meeste orders zijn daarom klantordergestuurd.

 

De vraag naar bepaalde producten is seizoensafhankelijk: “Naast het feit dat er het hele jaar door artikelupdates plaatsvinden, hebben we seizoensartikelen. Denk bijvoorbeeld aan agenda’s en kalenders en kerstpakketten richting het einde van het jaar. Nu staat het EK voor de deur. Daarvoor hebben we aparte brochures met special products en speciaal voor de klant geproduceerde artikelen.”

 

Spoedorders worden ingevlogen

De meeste producten van IGO-post arriveren per schip in containers in Rotterdam. Van daaruit worden de artikelen over de weg vervoerd naar Helmond, waar ze in het warehouse worden opgeslagen. Vervolgens worden de artikelen op klantorder bedrukt, verpakt (vaak in de oorspronkelijke verpakking) en geleverd aan de klant. “Voor spoedorders vliegen we de artikelen in, zodat de levertijd wordt verkort. Maar dat is slechts bij een beperkt gedeelte van onze orders het geval. Meestal gaat het dan om kleine producten met een gering gewicht”, zegt Reijnen. IGO-Post maakt gebruik van ERP-pakket Microsft Dynamics AX. Bij het beheer van de voorraad wordt gebruikgemaakt van de speciale voorraadbeheersmodule die in dit pakket is opgenomen: “En daarnaast maken we bij de planning  gebruik van historische gegevens en een flinke dosis gezond boerenverstand. Ook die zijn namelijk onmisbaar voor een optimaal beheer van de voorraad”, aldus Reijnen.

 

Zoeken naar een optimum

Bij het voorraadbeheer wordt altijd een optimum gezocht tussen de minimaal benodigde hoeveelheid voorraad en maximale leverbetrouwbaarheid. “Ook proberen we zoveel mogelijk volle containers uit het Verre Oosten aan te voeren”, zegt Reijnen. “Dan neemt de voorraad wellicht wat toe, maar wordt het transport per artikel goedkoper en dat is dan dikwijls toch voordeliger.” Het primaire doel van IGO-post is alles op tijd aan de klant kunnen leveren: “Dat is ontzettend belangrijk . Want onze klanten bestellen niet zo maar wat, ze bestellen het vrijwel altijd voor een bepaald evenement. Dat betekent dat het gehele proces van inkopen, drukken, verpakken en leveren voor een bepaalde datum moet zijn uitgevoerd. Telkens opnieuw zo’n deadline halen is onze grootste uitdaging.”

 

Eigen werkplek voor sociaal zwakkeren

Volgens Reijnen zijn de kernwoorden van IGO-Post klantgerichtheid, samenwerking en discipline. Daarnaast neemt het bedrijf ook haar sociale verantwoordelijkheid door bij de productie medewerkers in te zetten die werkzaam zijn bij de Atlant Groep, een organisatie die mensen begeleidt die langdurig werkloos zijn of een arbeidsbeperking hebben en onder het regime van de sociale werkvoorziening vallen. Reijnen: “De sociaal zwakkeren uit de samenleving hebben hun eigen werkplek bij IGO-Post. We hebben een interne werkgroep die zich hier mee bezighoudt. In 2010 zijn we hierom zelfs verkozen tot ‘Meest Maatschappelijke Partner’. Naast het leveren van een hoge kwaliteit vinden we ook dat erg belangrijk.”

 

Het bedrijfsbezoek van VKL werd afgesloten met een rondleiding door de imposante productielocatie van IGO-Postwaarin jaarlijks miljoenen relatiegeschenken worden samengesteld.

Reageer op dit artikel