artikel

GS1 Nederland: Onderscheid maken op basis van prijs heeft geen toekomst

Supply chain

Van alle kanten staat de prijs onder druk. Stijgende grondstofprijzen en gedeukt consumentenvertrouwen beïnvloeden het prijsbeleid van retailers en leveranciers. Focussen op prijs is niet de weg naar de waardeketen in 2020.

GS1 Nederland: Onderscheid maken op basis van prijs heeft geen toekomst
GS1 Nederland marco van der lee

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 10 februari 2012.

  
Consumenten krijgen online steeds meer de macht. Dit heeft ook effect op bakstenen winkels. Je moet overal zijn waar de klant dat wil. Crosschannel is key, maar ook een ongekende uitdaging voor de logistiek. Het betekent dat je niet enkel op prijs kunt blijven onderscheiden.

  

Trends om te overleven

De waardeketen van de toekomst – the future value chain 2020 – benoemt vier bepalende ontwikkelingen:

  

Trend 1: Consumententechnologie

In 2020 is iedereen altijd en overal online. De consument heeft nog sneller toegang tot informatie en krijgt daarmee steeds meer macht. Bestel online en haal op bij het afhaalpunt, de winkel of het kinderdagverblijf.

     

Trend 2: Vergrijzing

In 2020 zien we een oudere consument. Het aantal mensen blijft stabiel, maar de arbeidsmarkt krimpt ongeveer 30 procent. De Randstad is het centrum van bedrijvigheid met een demografische verschuiving als gevolg.

    

Trend 3: Duurzaamheid

In 2020 accepteert de consument geen verspilling meer. Halflege vrachtwagens die het verkeer ophouden kunnen dan echt niet meer.

   

Trend 4: Regulering

In 2020 is er geen tijd meer om te wachten tot je gedwongen wordt te veranderen. Bedrijven participeren daarom proactief in regelgeving.

       

De logistieke uitdagingen

De trends hebben grote gevolgen voor de keten. Samenwerken is nodig om onnodige kosten uit de keten te halen en waarde voor de consument toe te voegen. De voornaamste uitdagingen:

  

1 DE BASIS OP ORDE

We hebben te maken met steeds meer producten in het schap. Alleen met correcte artikelgegevens kunnen we de demand en supply chain goed laten werken. Jammer dat dit vaak wordt onderschat.

  

2 VERANDERENDE KLANTEISEN

Steeds meer klanten bestellen artikelen online. De ene klant wil thuisbezorging, terwijl de andere het bestelde liever ergens afhaalt. De online klant en de winkelende klant willen een vers product, dat bovendien op voorraad is. Dat zorgt voor extra druk op de supply chain.

 

3 INFORMATIE DELEN

Retailers en fabrikanten die informatie delen hebben inzicht in voorraden, bestellingen en leveringen. Hierdoor kunnen ze efficiënter werken.

    

Samenwerken dus

Logistiek is meer dan het managen van voorraden, van wielen of de uitwisseling van productgegevens. De uitdagingen nemen enorm toe. Daarom moeten fabrikanten en retailers goed samenwerken, zodat processen naadloos aansluiten. Dat is de enige manier om effectief en efficiënt de toekomst tegemoet te treden.

   

Marco van der Lee

Sectormanager levensmiddelen en drogisterij GS1 Nederland

Reageer op dit artikel