artikel

Rewe: kortere wachttijden door beter timeslotmanagement

Supply chain

Rewe, een van Duitslands grootste retailers, wist dat het grondig zou moeten veranderen om te kunnen omgaan met steeds complexere logistieke omstandigheden. Het bedrijf besloot ruim 600 miljoen te investeren in nieuwe systemen. Een van die systemen, Mercareon, onderdeel van Transporeon, werd ingezet voor het timeslotmanagement bij de distributiecentra.

Rewe: kortere wachttijden door beter timeslotmanagement
Bähr Matthias Rewe

Rewe, een van Duitslands grootste retailers, wist dat het grondig zou moeten veranderen om te kunnen omgaan met steeds complexere logistieke omstandigheden. Het bedrijf besloot ruim 600 miljoen te investeren in nieuwe systemen. Een van die systemen, Mercareon, onderdeel van Transporeon, werd ingezet voor het timeslotmanagement bij de distributiecentra.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Rewe   Leverancier/dienstverlener: Transporeon
Plaats: Keulen Dld  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Retail   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Het nieuwe distributiecentrum van REWE in Noord-Keulen oogt imposant met zijn ruim 60.000 vierkante meter. Ulrich Dickow, Logistiekleiter Region West, wijst tijdens de rondleiding op een flink aantal laaddocks in hal drie van het nieuwe pand. "Als het druk is, staan daar dagelijks 7.000 rolcontrainers te wachten om opgehaald te worden." De manager logistiek van deze vestiging met droge kruidenierswaren en diepvriesartikelen is samen met Matthias Bähr (foto rechts), Geschaftsleitung Logistiek Vollsortiment National, verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de REWE-vestiging in de regio west.
     
Flink op de schop
In 2008 werd bij REWE bepaald dat met het oog op de toekomst de logistiek flink op de schop moest. Besloten werd om niet alleen een aantal nieuwe distributiecentra uit de grond te stampen, tot de huidige aantal van 26, ook werden WMS, TMS en allerlei aanvullende softwareoplossingen vervangen en gemoderniseerd. Voor de periode tot 2015 wordt hiervoor in totaal 600 miljoen euro uitgetrokken.
  
De uitdagingen van REWE zijn van dezelfde orde als in Nederland, maar gezien de grootte van Duitsland wel een stuk omvangrijker. Bähr: "Ik voorzie hier in Duitsland een groot chauffeurstekort, waarvoor we een oplossing dienen te vinden. Ook is het steeds moeilijker om aan goed gekwalificeerd personeel te komen, denk daarbij aan orderpickers en heftruckchauffeurs. Verder spelen algemene demografische zaken een rol en neemt het belang van een goede ergonomie toe."
   
Toch waren het vooral de consumenten en de klanten van REWE die aanleiding waren om een aantal zaken te verbeteren. Bähr: "De temperatuur van artikelen moet op alle momenten in de keten gecontroleerd kunnen worden, de eisen die de consument stelt aan levensmiddelen groeien bovendien continu. Het totale aantal artikelen zal niet zozeer groeien, maar wel verwacht ik dat artikelen sneller in en uit het assortiment gaan."
  
Verbeteren ‘Schnittstelle’
Om de uitdagingen het hoofd te bieden werd niet alleen de portemonnee getrokken. Het plan dat REWE nu uitrolt, zeker waar het de activiteiten in en om de Duitse distributiecentra betreft, is mede tot stand gekomen via goed overleg met alle ketenpartners. "In 2009 hebben we met zestig, zeventig ketenpartners om tafel gezeten. We wilden weten hoe we de ‘Schnittstelle’ kunnen verbeteren. Die ‘interface’ tussen leveranciers, retailers en transporteurs was niet transparant genoeg." Uit de woorden van Bähr valt op te maken dat elke ketenpartij zijn eigen problemen kende. "Voor ons was het moment van aanlevering vaak lastig, de transporteurs daarentegen klaagden over wachttijden. Deze zaken hebben natuurlijk veel met elkaar te maken en we hadden er uiteraard voor kunnen kiezen om zelf een oplossing te ontwikkelen. Dat hebben we gelukkig niet gedaan. We zijn gaan uitzoeken welke softwareoplossingen er al te koop waren in de markt en hebben daar een keus uit gemaakt."
   
Die keus viel op Mercareon, een retailspecifieke timeslotmanagementoplossing van Transporeon. De gekozen softwareoplossing wordt ingezet tussen de transporteur en de retailer. REWE gebruikt Transporeon, het moederbedrijf van Mercareon, vooral voor het managen van transporten tussen verladers en transporteurs. "Deze oplossing moest nog wel aan onze eisen worden aangepast, we hebben nogal eens te maken met transporteurs die niet alleen voor ons rijden of die meerdere vestigingen in één transport meenemen."
    
‘Duidelijke tijdsvensters’
De problemen waren helder. Enerzijds was de wachttijd voor transporteurs te groot, anderzijds was er soms onduidelijkheid over de lever- en ophaalmomenten. Bähr: "Je hebt aan de ene kant onze verschillende bestelmomenten bij de industrie, aan de andere kant de transporteur met verschillende opdrachtgevers. Wat je in zo’n geval nodig hebt, zijn duidelijke tijdsvensters. Na de implementatie van Mercareon beschikken we daarover, bovendien hebben we de tijdsvensters vrijgesteld, zodat de transporteur die het eerst een venster boekt ook de meeste keus heeft en weet dat hij hier terecht kan."
  
Omdat niet iedere transporteur vroeg kan boeken of niet wil boeken is er ook de mogelijkheid voor transporteurs om aan te geven dat een tijdvenster niet beschikbaar, maar wel gewenst is. "In dat geval kunnen we besluiten meer slots toe te voegen. Het hoe en waarom een transport niet tijdig arriveert of waarom een transporteur moet wachten, is daarmee grotendeels verdwenen."
  
Wachttijdbesparing
Voor de outbound stroom van de droge kruidenierswaren en de diepvriesproducten samen wist REWE met de timeslotmanagementoplossing per vrachtauto al een wachttijdbesparing te behalen van ruim 60 minuten per auto. Omgerekend naar euro’s is dit een besparing van 45 euro per truck, meldt Bähr. En bij 130 tot 180 trucks op een gemiddelde dag kan de besparing daarmee hard oplopen. Het tijdvenstersysteem heeft voor meer duidelijkheid op de planning gezorgd, meent hij. "We zijn veel beter dan voorheen in staat om de ‘Mengenspitze’ te beheersen en te managen." Deze piek in inkomende goederen is aardig genivelleerd. Daar waar de ene dag zomaar 5.000 pallets arriveerden en de andere dag 2.000, is dit -verschil flink teruggebracht. -Hetzelfde geldt voor het aantal arriverende trucks voor tien uur in de ochtend. "Tachtig van de honderd trucks wilden bij wijze van spreken voor 10.00 uur aandocken. Planningtechnisch was dat natuurlijk onmogelijk. Het nivelleren van de pieken geeft orde en rust in en buiten het distributiecentrum. Zelfs de wachttijd van de twintig procent trucks die hier zonder boeken arriveert is na de invoering van het systeem afgenomen."
  
Efficiënter beleveren
De verbeterstappen die REWE inmiddels heeft gezet zijn broodnodig gebleken. Bähr erkent dat een supply chain nooit volmaakt is. "De investering loont zeker, we worden steeds beter in planning. Maar de eisen stijgen navenant." Daarmee doelt de de Geschaftsleitung Logistiek Vollsortiment National op de verruiming van de winkeltijden. Sommige winkels zijn inmiddels 20 tot 24 uur per dag open. "Onze distributiecentra zijn daardoor inmiddels 6,5 dag per week open, terwijl we eerder toe konden met 5 dagen. De 225.235 colli die dagelijks naar de consumenten in de winkels gaat en die we vanuit hier beleveren, moeten just-in-time geleverd worden en het liefst ook zo groen mogelijk. Het zijn mooie uitdagingen. We hebben in elk geval al een aantal goede stappen gezet, mede dankzij een sterk verbeterde planning van de in- en outbound stromen."

RFID voor lastdragers

REWE is al jaren bezig met het verbeteren van de efficiëntie en het terugdringen van fouten. De retailer investeerde halverwege het vorige decennium reeds in RFID. Het wilde in eerste instantie toe naar scanning op itemniveau, maar heeft dat uit het hoofd gezet. Nu controleert het de stroom lastdragers. Matthias Bähr: "We houden via RFID bij welke lastdragers waar zijn en hoe lang ze op een andere plaats zijn dan een van onze distributiecentra."

Een nieuw distributiecentrum moet natuurlijk enigszins ‘groen’ zijn. Dat is het dc in Keulen zeker, aan het reduceren van CO2 is zeker gedacht. Het dak is vol gelegd met zonnecollectoren die vijfhonderd huishoudens van stroom zouden kunnen voorzien. Fossiele brandstoffen zijn er niet nodig om het pand te verwarmen. De warmte wordt bovendien opgeslagen.  

    

Door Ferdi den Bakker

Reageer op dit artikel