artikel

Gordian en NedTrain realiseren 50 procent voorraadreductie

Supply chain Premium

Gordian en NedTrain realiseren 50 procent voorraadreductie

Het Refurbishment & Overhaul-bedrijf van NedTrain in Haarlem reviseert en moderniseert treinstellen voor moederbedrijf NS. Bij de afdeling Loopwerken gebeurt het groot onderhoud aan de wiel- en draaistellen van de treinen. Jaarlijks worden er zo’n 1100 draaistellen (waarvan elk treindeel er twee heeft) en 3000 wielstellen gereviseerd.

Het Refurbishment & Overhaul-bedrijf van NedTrain in Haarlem reviseert en moderniseert treinstellen voor moederbedrijf NS. Bij de afdeling Loopwerken gebeurt het groot onderhoud aan de wiel- en draaistellen van de treinen. Jaarlijks worden er zo’n 1100 draaistellen (waarvan elk treindeel er twee heeft) en 3000 wielstellen gereviseerd.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: NedTrain   Leverancier/dienstverlener: Gordian Logistic Experts
Plaats: Haarlem  
Branche: automotive, machine- & apparatenbouw   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Voor de klanten van deze afdeling, de verschillende onderhoudsbedrijven van NedTrain, is de beschikbaarheid van gereviseerde loopwerken erg belangrijk. "Die trein moet rijden", zegt Joost van Gennip, die de afdeling Loopwerken leidt. "Dat zit hier in de haarvaten." Twee jaar geleden was die beschikbaarheid een probleem, maar sindsdien is er veel aan gedaan. Tevredenheid alom, totdat de vraag kwam wat dat eigenlijk kost. Als beschikbaarheid zalig wordt verklaard, dijt de voorraad uit. Er bleek voor 20 miljoen euro aan onderdelen opgestapeld, die vooral geld kosten: investeringen, opslagruimte en afschrijvingen. Sanering ligt voor de hand, maar hoe pak je dat aan? 

  

Systematische analyse met behulp van Gordian
Van Gennip vond hulp bij Gordian Logistic Experts. Die hielp allereerst met het uiteenrafelen van de voorraden. "De eendimensionale weg is gewoon saneren. Weg met wat je niet meer nodig hebt. Dat vergt dan wel een procedure waarmee je systematisch kunt vaststellen wat weg moet en wat blijft. Wanneer is een artikel bijvoorbeeld "strategisch" en wanneer niet? Zo zijn we systematisch gaan kijken welke vragen je eigenlijk moet stellen om keuzes te maken." Maar met alleen het uitdunnen van de voorraad ben je er niet, besefte ook Van Gennip. Belangrijk was vooral het besef dat de keten als een geïntegreerd geheel moet werken. "We waren eigenlijk heel operationeel ingericht. Een goede onderlinge afstemming met inkoop, financiën en logistiek en het nader analyseren van de goederenstroom, dat deden we niet. Als je niet uitkijkt, zit het magazijn zo weer vol."

   

Review planningsconcepten
Met Gordian is er daarom ook naar verschillende planningsaspecten gekeken. Slimme consultants van Gordian ontwikkelden en implementeerden nieuwe planningsconcepten. Echter de relatie met de leveranciers is evenzeer van groot belang. De koppeling tussen de inkoop bij die leveranciers en de productieplanning bleek niet goed ontwikkeld. Ook heeft Van Gennips afdeling te maken met een beperkt aantal leveranciers met een flinke marktmacht, die levertijden hanteren van wel een half jaar, waar ze zich vervolgens vaak niet aan houden. Van Gennip: "Daar moet je mee in conclaaf. We verbruiken bijvoorbeeld jaarlijks ongeveer 3000 (stalen) wielbanden. Onze leverancier is een oligopolist; wij maken misschien 3 of 4 procent uit van hun verkoop. Nu maken wij ze geïnteresseerd in verbeteringen door onze ruime kennis aan te bieden over hoe hun product zich gedraagt op het spoor."

   

Verandering door transparantie
Maar ook intern moet er wat gebeuren om de inzichten duurzaam te maken."Veranderen is altijd moeilijk", zegt Van Gennip. "Gordian bestendigde die verandering door de mensen op de vloer te laten zien wat handig is en wat niet. De dingen transparant en zichtbaar maken helpt enorm", vindt hij. Een stuurgroep waarin logistiek, inkoop, financiën, de locatiedirecteur en Van Gennip zelf zijn vertegenwoordigd, bewaakte de voortgang van de nieuwe aanpak. En met resultaat.

  

Reductie van 7,8 miljoen vooral door slimmer werken
Hoopte Van Gennip de voorraad met circa 6,5 miljoen euro te verminderen, Gordian realiseerde 7,8 miljoen. Belangrijk daarbij is dat we de reductie vooral realiseerden door samen slimmer te werken in de keten. En zo werd het ook gevoeld door het gehele revisiebedrijf.

Reageer op dit artikel