artikel

Destil: digitalisering verbetert het rendement

Supply chain Premium

Destil: digitalisering verbetert het rendement

Door diverse verbeterprojecten met ketenpartners heeft bouwgroothandel Destil zijn marges vergroot. Bestelprocedures bij klanten zijn gedigitaliseerd, onder andere met mobiele scanners, en de verwerking binnen het ERP verloopt volledig automatisch.

 

Door diverse verbeterprojecten met ketenpartners heeft bouwgroothandel Destil zijn marges vergroot. Bestelprocedures bij klanten zijn gedigitaliseerd, onder andere met mobiele scanners, en de verwerking binnen het ERP verloopt volledig automatisch.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Destil Leverancier/dienstverlener: HSO
Plaats: Tilburg
Branche: bouw & installatie Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Groothandel Datum ingebruikname:
Productnaam:

Ieder bedrijf kent ze wel: externe factoren die de logistieke kosten verhogen, waardoor de uiteindelijke winstmarge van een product wordt gereduceerd. Voor een bedrijf dat maximaal rendement wil behalen, is het belangrijk deze margekillers te elimineren. De vier kernwoorden daarbij zijn no error, no contact, in full en on time.

Met een omzet van 90 miljoen, 30 vestigingen en 350 medewerkers is groothandel Destil in Nederland een van grote leveranciers van hang- en sluitwerk, scharnieren, deurbeslag, bedrijfskleding en allerlei andere producten die op de bouw gebruikt worden. Destil heeft 24.000 producten op voorraad en een assortiment van in totaal 30.000 producten. Belangrijkste afnemers zijn bouwbedrijven en de timmerindustrie.

 

Standaardisatie

Bij Destil staat het verbeteren van het rendement hoog in het vaandel. Digitalisering van de processen is één van de activiteiten waarmee dat wordt gerealiseerd. Johanna Mansvelder, manager ICT bij Destil, vertelt dat er op dat gebied diverse initiatieven worden uitgevoerd, soms door Destil zelf soms via samenwerkingsverbanden met brancheverenigingen en andere bedrijven.

 

“We proberen de manier waarop bedrijven orders bij ons plaatsen zoveel mogelijk geautomatiseerd te laten verlopen. Dat betekent dat we de menselijke handelingen in dat traject tot een minimum proberen te beperken. Hierdoor wordt het aantal gemaakte fouten fors gereduceerd en zijn er nauwelijks extra activiteiten nodig om fouten te herstellen. Dat levert zowel onze klanten als onszelf veel voordeel op. Vereiste is echter wel standaardisatie en catalogisatie van de artikelen die we leveren. Langs een aantal verschillende lijnen proberen we dat te realiseren.”

 

S@les in de bouw

Een van de voorbeelden daarvan is het project S@les in de bouw. Hierbij gaat het om de ontwikkeling en introductie van een verkoopsstandaard, een unieke gestandaardiseerde code, waarmee alle artikelen worden uitgerust. Als deze zogenoemde s@les-standaard wordt ondersteund, kan een groothandel de artikelgegevens automatisch verwerken in haar database.

 

De standaard bevat bijvoorbeeld gegevens over levertijden, verpakking- en logistieke informatie, bruto prijzen, afgesproken kortingen en dergelijke. “We zijn hier een jaar of vijf geleden mee begonnen, maar het laatste jaar begint het echt aan te slaan”, zegt Mansvelder. “Het ERP-systeem/WMS van de klant plaatst via XML-verkeer een order die volledig geautomatiseerd wordt opgenomen door ons ERP-systeem en vervolgens verder wordt verwerkt. Ook de daaropvolgende administratieve afhandeling wordt helemaal automatisch uitgevoerd, eventueel via digitale facturen. Deze methode is met name bedoeld voor onze grote klanten, die over geavanceerde IT-systemen beschikken.

 

Leespennen

Een ander gedeelte van de orders van Destil, ook nu XML-verkeer, is afkomstig van de webshop en van de mobiele scanners. Deze scanners, geleverd door Actemium Supply Chain Execution, worden beschikbaar gesteld aan de wat kleinere klanten, zonder eigen ERP-pakket of WMS. Hiermee scannen zij de barcode van een bepaald product en geven ze aan hoeveel eenheden ze daarvan willen bestellen. De scanner wordt vervolgens in een speciale adapter geplaatst, die de informatie uitleest en per e-mail naar het ERP-pakket van Destil verstuurt. Dat zet de gegevens om in een order die in het warehouse van de groothandel wordt afgehandeld. “Zes bedrijven maken inmiddels gebruik van deze methodiek”, zegt Mansvelder. “Daarnaast plaatsen we op grote bouwlocaties containers met onze producten. Ook deze worden aangevuld met behulp van scannen met, en uitlezen van, deze scanners.”

 

EZ-base

In het verlengde hiervan past ook BouwConnect, een initiatief van KPN Getronics, dat het mogelijk maakt om bestellingen geautomatiseerd te plaatsen en verwerken. “Alle onderdelen in bouwtekeningen hebben een eigen nummer. Daarmee kunnen de data van de benodigde materialen worden binnengehaald en verwerkt”, aldus Mansvelder. Ook aan de inkoopkant zijn er initiatieven op het gebied van digitalisering. Bijvoorbeeld EZ-base, waarvan Destil één van de initiatiefnemers is. EZ-base is een  elektronische catalogus voor de ijzerwarenbranche.

 

Inmiddels bevat deze database meer dan 325.000 artikelen van de belangrijkste leveranciers in de branche en iedere dag komen daar nieuwe artikelen bij. “EZ-base kan onder meer worden gebruikt voor het samenstellen van catalogi, brochures en offertes. Maar het is ook geschikt voor het opzetten van webshops, prijslijsten en koppelingen met inkoopbestelsystemen. Door de grote participatiegraad van de ijzerwarenbranche is onze gehele inkoopprocedure van ijzerwaren inmiddels verregaand gedigitaliseerd.”

 

Dynamics AX 2009

Destil maakt gebruik van ERP-pakket Microsoft Dynamics AX 2009. Mansvelder:  “In 2006 startten we met Dynamics 3.0. We kozen daar onder andere voor vanwege de goede communicatie van Dynamics met de Officesoftware van Microsoft. Vrij snel zijn we overgestapt op de nieuwe AX 2009 versie omdat dat veel meer mogelijkheden biedt.” De software werd geleverd en door automatiseringsbedrijf HSO. Dat bedrijf stemde het pakket helemaal af op de processen van Destil, met modules die speciaal voor groothandels zijn ontwikkeld.

 

HSO onderhoudt het ERP-systeem, terwijl de eigen ICT-afdeling van Destil zorgt dat het pakket blijft draaien. Volgend jaar wordt de webshop uitgebreid met meer artikelen en vernieuwd. “Dan krijgen onze klanten onder andere de beschikking over een eigen stukje ruimte op onze site. Bij ‘mijn Destil’ kunnen ze de actuele stand van zaken rondom hun bestellingen inzien en hun facturen raadplegen. Ook dit initiatief verbeterd weer de communicatie met onze klanten, terwijl tegelijkertijd het telefonische contact over bestellingen wordt gereduceerd.”

 

Implementatietraject

Echte knelpunten bij de implementatie van alle nieuwe systemen zijn er volgens Mansvelder nauwelijks geweest. Een tip voor andere bedrijven die iets dergelijks willen invoeren is volgens haar wel dat ze zich moeten realiseren dat bij dergelijke projecten veel komt kijken: “Je moet veel tijd investeren om alles werkend te krijgen, want het moet allemaal natuurlijk wel allemaal vlekkeloos functioneren.

 

Tegelijkertijd gaan echter ook de normale werkzaamheden gewoon door. Daarom valt zo’n implementatietraject vaak toch wel wat tegen.” En wat levert het uiteindelijk op? In financiële zin is dat volgens Mansvelder moeilijk te kwantificeren: “Ik denk dat onze marges sowieso met een aantal procenten zullen toenemen, maar hoeveel precies kan ik niet aangeven. Daarnaast verbetert via dit project natuurlijk ook de service aan onze klanten. En dat is natuurlijk ook een enorm groot voordeel van digitalisering.”

 


Lees ook de special nieuwsbrief over marge killers…

Reageer op dit artikel