artikel

Mieke Damen: “Fashion supply chain is aan het veranderen”

Supply chain

Welke logistieke trends signaleert Mieke Damen in de modewereld en hoe springt VLM hier op in. Een interview met de VLM vice-voorzitter en VP supply chain van stoffenproducent Vlisco.

Mieke Damen: “Fashion supply chain is aan het veranderen”
Mieke Damen Vlisco

Wat valt je op in de fashion logistiek?

"De fashion industrie zit weer in de lift. Een lange tijd, in de periode van crisis en bezuinigingen, was iedereen in de mode heel operationeel bezig. Nu er weer meer lucht komt wil men weer gevoed worden met kennis en aan de slag met nieuwe dingen. De modewereld is geïnteresseerd in slimme technologie zoals RFID. Dat bleek ook uit de grote opkomst bij de VLM-bijeenkomst in februari, georganiseerd door de Fashion community. Mooie cases van Gerry Weber, Van Vuuren en Marks & Spencer kwamen aan bod. Op de vraag aan het publiek wie RFID wil implementeren op korte termijn stak 80 procent de hand op. Er is dus veel interesse wat alweer heeft geleid tot een vervolg sessie."

  

Wat zijn verder trends?

"Duurzaamheid is nog altijd een trend. Het is zo dat consumenten steeds meer aan het stuur van de supply chain zijn komen te zitten. Productkeuze is belangrijk, maar het moet ook goedkoop zijn. Daar zie je dat de wereld veranderd is. De kwaliteit van producten uit bijvoorbeeld China is toegenomen. Door de druk van de consument zie je dat goedkope concepten a la H&M grote kans van slagen hebben. Aan de andere kant wordt door oplopende inflatie in het verre Oosten de druk op de prijs weer opgevoerd. Maar consumenten worden ook groener. In de kleding zie je meer biologisch katoen en gerecycled polyester. Ook dichterbij produceren en op een verantwoorde manier vervoeren maakt een product groener."

  

Hoe moeten bedrijven hier op inspelen?

"Vaststellen van een strategie. Die moet bepalen of er meegegaan wordt met de trend en hoe. Daarnaast is het goed om de sourcing portfolio te bekijken. Kan ik dichterbij inkopen en dichterbij produceren? De supply chain ziet er in de toekomst heel anders uit. De modewereld ziet daarom volop kansen voor Amsterdam als fashionstad. Veel kledingmerken zitten al met een Europees hoofdkantoor in Nederland. En er zitten veel goede logistiek dienstverleners rondom Amsterdam en Schiphol. Voor de bulk leent het zich niet zo, maar de logistiek van alles wat haast heeft zoals monsters en de snel wisselende collecties, daar liggen met name de kansen. Het is niet voor niets dat ook wij met het verkoopkantoor van Vlisco nu naast het hoofdkantoor van Esprit zijn neergestreken in Amstelveen."

  

‘Plunder’ KPI 

"Het zou best wel eens kunnen zijn dat de textielindustrie, de productie van kleding, weer terugkeert naar Zuid-Europa en daar kan zorgen voor de broodnodige werkgelegenheid. In een land als Tunesië waar veel kleding wordt geproduceerd is nu zoveel onrust. Het zou mij niets verbazen als er een verdere shift zou komen. Voor Vlisco ben ik de logistieke mogelijkheden in Afrika verder aan het onderzoeken. In Ivoorkust waar we een fabriek hebben staan, is nu veel onrust waardoor minder voorraad in de winkels ligt en ik te maken heb met een ‘plunder’ KPI. Er zit veel verschil in de landen daar. In Ghana hebben we ook een fabriek. Dat land is stabieler en hebben we een eigen distributienetwerk. Met de havenautoriteiten ben ik aan het bekijken of we green lanes kunnen maken voor de leveringen die altijd hetzelfde zijn. Congo daarentegen loopt ver achter. In Nigeria heeft men door protectionisme de textielindustrie willen beschermen, dat is mislukt, de  industrie bestaat niet meer. Officieel mogen onze stoffen niet worden geïmporteerd, maar ondertussen worden ze door handelaren toch de markt in gebracht. Dat helpt niet om de logistiek goed georganiseerd te krijgen.

 

Alles in Afrika staat nog zo in de kinderschoenen. Ik wil onderzoeken hoe we met bedrijven zoals Heineken en Unilever kennis kunnen bundelen en naar Nederland kunnen brengen."

 

Achtergrondinfo Mieke Damen

Reageer op dit artikel