artikel

Infor business software helpt Hero efficiëntievoordeel te behalen

Supply chain

De stabiliteit en flexibiliteit die Infor ERP LN ons biedt, is voor ons erg belangrijk en we hebben het volste vertrouwen in het systeem. Ook als we in de komende jaren het aanbod kindervoedingproducten uitbreiden.’ Paul Weijland, IT-manager bij Hero Nederland.

Infor business software helpt Hero efficiëntievoordeel te behalen
Hero

‘De stabiliteit en flexibiliteit die Infor ERP LN ons biedt, is voor ons erg belangrijk en we hebben het volste vertrouwen in het systeem. Ook als we in de komende jaren het aanbod kindervoedingproducten uitbreiden.’ Paul Weijland, IT-manager bij Hero Nederland.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Hero Nederland   Leverancier/dienstverlener: Infor IT
Plaats: Breda  
Branche: fast moving consumer goods   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam: Infor ERP LN  

Als een bedrijf aan zijn businessmodel sleutelt, om welke reden dan ook, komt de IT-infrastructuur vaak onder druk te staan. Hero had ook met deze uitdaging te kampen. Het van oorsprong Zwitserse bedrijf is sinds 1914 in Nederland gevestigd en staat vooral bekend om zijn fruitproducten, zoals jam, vruchtensappen en vruchtenfrisdranken. In 2007 voegt het bedrijf daar een compleet andere bedrijfstak aan toe dankzij de overname van het merk Friso. Deze overname betekent een grote omslag. Vanaf die tijd maakt kindervoeding onderdeel uit van het porfolio en zorgt er mede voor dat het businessmodel sterk is veranderd. 

  

Paul Weijland, IT-manager bij Hero Nederland, licht toe: ‘Van wat we destijds aan producten voerden bij Hero, is nu weinig over. Alleen de jam en cassis zijn gebleven, de rest is allemaal veranderd.’ Daar komt bij dat niet alleen de producten van Hero door de jaren heen zijn gewijzigd, maar ook de productie. Destijds produceerden wij bijna alles zelf. Tegenwoordig kopen we tussen de 80 en 90 procent in.’

    

Van standaard software tot maatwerkpakket
Door het veranderende businessmodel kon Hero niet langer vooruit met het ERP-systeem Infor ERP Baan IV. ‘We konden gewoon niet meer bewegen’, verzucht Weijland. ‘Dit kwam door de vele maatwerkoplossingen. Eigenlijk hebben we van standaard software een maatwerkpakket gecreëerd.’ Aan de hand hiervan besloot de IT-manager dat er een nieuw systeem moest komen.

Door de overname moest dit nieuwe systeem er sneller komen dan voorzien. Weijland werd voor de uitdaging gesteld om binnen drie maanden een nieuw ERP-systeem binnen Friso te implementeren. En dat is gelukt. Binnen twee maanden werd de implementatie van Infor ERP LN bij Friso Kindervoeding afgerond. Daarna was de beurt aan Hero. Dit bleek echter een ingewikkelder proces dan bij Friso. Weijland: ‘Friso is een echt handelsbedrijf, alleen inkopen en doorverkopen. Binnen Hero speelt de productie ook een belangrijke rol alsmede de houdbaarheid die ontzettend kort is bij koelverse fruitproducten.’

      

De kracht van de voorbereiding
Een projectorganisatie van acht kerngebruikers, drie Infor-consultants, een Infor-projectleider en de manager zelf werd opgetuigd om de implementatie van Infor ERP LN tot een goed einde te brengen. Een half jaar later werd het project echter door de directie stilgelegd omdat men de resources niet kon missen. De gehele implementatie kwam zodoende op losse schroeven te staan. ‘We zijn zelf heel langzaam verder gegaan, een collega en ik. Tot we op het punt kwamen dat de koe bij de horens gepakt moest worden.’ Na een onderbreking van ruim een half jaar werd het project weer opgepakt en dat resulteerde erin dat Hero eind 2010 met Infor ERP LN live is gegaan. Over dit proces is Weijland zeer tevreden. ‘Ik heb nog nooit een implementatie meegemaakt waarin ik nagenoeg geen zorgen heb gehad. Nu hadden we niets, op die kleine onderbreking na dan. Het geheim hiervan ligt in de voorbereiding, de gedegen proceskennis en het overgangsplan. Twee weken voordat we live gingen hebben we alle orders meteen in het nieuwe systeem gezet waardoor we op de dag voor D-Day alleen nog maar de voorraad hoefden over te zetten.’

     

Complete to-do-list
De voordelen van Infor ERP LN waren voor Hero meteen duidelijk. Vooral de gebruikersinterface was een absoluut winpunt voor het bedrijf en de medewerkers. Er was niet langer maatwerk nodig en medewerkers konden veel zelfstandiger aan de slag. Met name over de verschillende zoekprofielen is Weijland zeer tevreden. ‘Per relatie kunnen we nu alle orders bekijken. Daarnaast heeft iedere functie zijn eigen dashboard. Hierdoor hoeft de magazijnbeheerder niet meer te zoeken wat hij moet doen maar krijgt hij alle openstaande orders op een scherm te zien en weet hij precies wat er nog moet gebeuren. Eigenlijk is het een complete to-do-list. Als dat niet efficiënt is, weet ik het ook niet meer.’

     

Verbeterd ompakproces
Een ander verbeterpunt was het ompakproces. Ompakken richt zich op bestaande producten die een andere verpakking krijgen maar ook op het verpakken van verschillende soorten producten en smaken bij elkaar. ‘Technisch gezien is dit niet zo’n probleem’, laat Weijland weten, ‘maar in de administratie wel want de producten worden vervoerd van A naar B en je krijgt er een nieuw product voor terug, ook qua prijs. Waar we vroeger continu voorraadcorrecties moesten uitvoeren gaat dit in het nieuwe systeem ontzettend goed, wat voor ons erg belangrijk is.’

    

Houdbaarheidsdatum
Niet alleen de ompakkant is stabieler geworden voor Hero, hetzelfde geldt voor het scannen van de barcodes. We werken nu met Infor Barcode waardoor onze warehouse-activiteiten zijn verbeterd.’ Ondanks de vele pluspunten van Infor ERP LN ziet Weijland ook een belangrijk verbeterpunt, namelijk de omgang met de houdbaarheid, de zogenoemde THT-datum. ‘De producten van Hero zijn maximaal twee maanden houdbaar en daar moet een systeem wel mee om kunnen gaan. ‘Samen met de afdeling development van Infor proberen we dat nu te verbeteren.’

     

Toekomst
Met Infor ERP LN als basis wil Hero zich de komende tien jaar verder ontwikkelen. ‘Dit werkt gewoon’, licht Weijland toe. ‘De stabiliteit en flexibiliteit die Infor ERP LN ons biedt, is voor ons erg belangrijk en we hebben het volste vertrouwen in het systeem. Ook als we in de komende jaren het aanbod kindervoedingproducten uitbreiden.’

  
Naast deze productverschuiving verwacht Weijland dat op IT-gebied de prioriteit van de traditionele IT verschuift naar het ondersteunen van de afdeling marketing & sales. ‘Het nieuwe werken, "bring your own desktop" en de multimediale ondersteuning zijn erg belangrijk geworden. Ik zie nu – in vergelijking met vier jaar geleden – al vier keer zoveel laptops. Om over de iPhones en iPads nog maar te zwijgen. Administratie en voorraadbeheer, eigenlijk ERP, blijft wel belangrijk maar daar hoeven we iets minder aandacht aan te besteden omdat we dat nu ontzettend goed hebben weten te ondervangen met Infor ERP LN’, concludeert Weijland.

Reageer op dit artikel