artikel

Port Performance Indicators – veertig procent is te laat

Supply chain

Hoeveel procent van de vluchten van een bepaalde luchthaven vertrekt op tijd? Hoe veilig zijn de Europese spoorwegen? Wat is de carbon footprint van Europese luchthavens? Over al deze performance indicators zijn gegevens beschikbaar.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 15 april 2011.

 

Op havengebied is het minder goed gesteld met performance indicators. Hoeveel mensen werken er in de Europese zeehavens? Onbekend. De carbon footprint? Idem. De Europese commissie heeft daarom de wens geuit om een set European Port Performance Indicators te ontwikkelen. Daarmee moet duidelijk worden hoe het Europese havensysteem zich ontwikkelt en waar beleid wenselijk is. De Europese Zeehavens (verenigd in ESPO) voeren daarom samen met vijf universiteiten een project uit om relevante en haalbare performance indicatoren te ontwikkelen. Heeft u ideeën? Onderdeel van het project is een stakeholder assessment. U kunt een bijdrage leveren door het invullen van de assessment op www.surveymonkey.com/s/pprism.

 

TU Eindhoven is verantwoordelijk voor indicatoren vanuit logistiek perspectief. We hebben een longlist van zeven indicatoren. Eén daarvan wil ik graag kort bespreken: on-time performance van containerdiensten. Uit cijfers (van Drewry Shipping Consultants) blijkt dat meer dan 40 procent van de scheepsaanlopen niet op de geplande dag plaatsvindt. Als referentie: in de luchtvaart is een vlucht te laat als deze 15 minuten te laat van de gate vertrekt. De beperkte betrouwbaarheid van lijndiensten vertaalt zich in hogere supply chain kosten. Bij een dergelijke onbetrouwbaarheid is het onmogelijk terminalprocessen goed te plannen, of betrouwbare feederdiensten of intermodale diensten te ontwikkelen. En dat lijkt me een grote bottleneck voor de efficiency van de totale keten.

   

De eerste stap is nu het inzichtelijk krijgen van de on-time performance. Daarom lijkt dit me een relevante port performance indicator. Mee eens, of juist niet? Ik hoor het graag en wacht uw assessment af.

Reageer op dit artikel