artikel

ERP voor specialist in onderscheidende retailconcepten

Supply chain Premium

ERP voor specialist in onderscheidende retailconcepten

Shopex helpt A-merken in de retail om hun nationale en internationale ambities te realiseren op het gebied van fysieke winkelbeleving. Om haar klanten over de gehele wereld optimaal te bedienen en de winstgevendheid te verbeteren was het noodzakelijk om de bedrijfsprocessen van de verschillende locaties beter op elkaar af te stemmen. Na een uitgebreide selectie koos Shopex voor de implementatie van de ERP-oplossing Microsoft Dynamics AX 2009 en implementatiepartner Pulse.

Shopex helpt A-merken in de retail om hun nationale en internationale ambities te realiseren op het gebied van fysieke winkelbeleving. Om haar klanten over de gehele wereld optimaal te bedienen en de winstgevendheid te verbeteren was het noodzakelijk om de bedrijfsprocessen van de verschillende locaties beter op elkaar af te stemmen. Na een uitgebreide selectie koos Shopex voor de implementatie van de ERP-oplossing Microsoft Dynamics AX 2009 en implementatiepartner Pulse.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Shopex   Leverancier/dienstverlener: Pulse Business Solutions
Plaats: ‘s-Hertogenbosch  
Branche: detailhandel   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Retail   Datum ingebruikname:
Productnaam: Microsoft Dynamics AX 2009  

"Onze internationale projecten moeten direct 100% correct uitgeleverd worden. Dat vereist interne synergie door een gestroomlijnde organisatie en dito processen", aldus Peter Mouthaan (foto), managing director van Shopex De activiteiten van Shopex The Retail Engineers zijn grensoverschrijdend. Karl Diedericks, procurement director van Shopex: "We leveren complete winkelinrichtingen voor A-merken in de retail, veelal maatwerk, in 160 landen. Binnen Shopex combineren we dan ook jarenlange ervaring, kennis en wereldwijde logistiek. We verwerken diverse materialen als hout, kunststof en metaal. Daarbij hebben we onze focus liggen op lean and mean. Hiermee kunnen we Europese kwaliteit bieden, flexibel inspelen op de wensen van de klant, snelle levertijden garanderen en de concurrentie aan met China."

 

Global brands

 Met passie voor winkelinrichtingen werkt Shopex voor grote A-merken met wereldwijde aanwezigheid. Denk aan merken als Wolford, Swarovski en HP. De projecten van Shopex variëren van één specifiek project tot alle winkels in een keten. "Global brands met een sterke reputatie die een optimale winkelbeleving voor hun klanten wensen. Daarbij komt dat de deadlines hard zijn. De winkels moeten open anders missen onze klanten omzet. Afwijkingen zijn funest voor onze klanten." Waarom deze bedrijven dan bij Shopex aankloppen, wordt toegelicht door Mouthaan: "Het grote verschil zit in de details. Wij zijn in staat dit door te vertalen naar onze klanten en vertrouwen daarbij op onze creativiteit, betrokkenheid en transparantie. We bouwen vanuit een eigen modulaire systeem en werken daardoor met een innovatieve basis, zonder dat we gebonden zijn aan een standaard look. De kracht is dan dat het niet uitmaakt in welke branche de klant zit."

  

Toegevoegde waarde

Shopex levert turn-key projecten af. Diedericks: "We produceren klantspecifiek en seriematig. Engineering is daarbij de belangrijkste schakel tussen concept en executie. We hebben eigen engineers in dienst. Daarbij staat de vertaling van het winkelconcept naar de praktijk centraal. De eigen engineering-capaciteit heeft twee voordelen voor ons. We zijn in staat om een onderscheidend concept te ontwikkelen voor onze klanten, zodat de klant zich kan onderscheiden met een unieke winkelinrichting. Dit kan uitgevoerd worden met de goede materialen, omdat Shopex in staat is om met moderne machines zowel met hout, metaal als aluminium te werken. Als tweede werken de engineers op basis van een zelf ontworpen basisconcept, wat enerzijds de mogelijkheid biedt om onderscheidende winkelconcepten op te leveren en anderzijds zodanig ontworpen is dat de productieprocessen zeer efficiënt uitgevoerd kunnen worden. En juist voor grote volumes biedt Shopex uitkomst. De inkoopvoordelen berekenen we door naar onze klant. We zijn in staat om slimmer te produceren en topkwaliteit te leveren voor een goede prijs. Het mes snijdt dus aan twee kanten, onderscheidende winkelconcepten kunnen worden aangeboden op basis van competitieve prijzen."

  

Automatisering

In de oude situatie werkten de verschillende vestigingen ieder met een apart systeem. Diedericks: "We hielden vrijwel alles in Excel bij, maar een ERP-oplossing bleek het niet te zijn. Ieder had zijn eigen werkelijkheid. Dat wilden we minimaliseren en interpretatiefouten in omzet, winst en projectrendement wegnemen." Eenduidig rapporteren bleek daardoor lastig en het rendement van de verschillende oplossingen was niet optimaal. Diedericks: "We zochten naar een oplossing om ons rendement te verbeteren. Hiervoor dien je synergie binnen de organisatie te realiseren. Dat gaan we doen door onze bedrijfsprocessen te centraliseren en te optimaliseren." Dit besef ontstond in 2009. Shopex onderkende dat een optimalisatie van haar interne processen noodzakelijk was om de volgende stap te zetten en haar ambitie te realiseren. De ambitie om te werken voor de nummers 1 in de retail. Diedericks: "Daarom dienen interne processen op elkaar afgestemd zijn. En onder controle te zijn, waarbij inzicht in de processen cruciaal is. Zo kom je automatisch bij een ERP-oplossing terecht." Mouthaan vervolgt: "Allereerst hebben we onze productie volledig geautomatiseerd. Onze productiefaciliteiten in Europa en Azië maken nu gebruik van één zaagoptimalisatieprogramma en één uniform tekenprogramma voor ontwerp, engineering en productie. De volgende stap was één systeem voor projectbewaking, de totale logistieke sturing en managementrapportages."

  

Menselijke factor

Shopex pakte het ERP-selectieproces op een gedegen en goed voorbereide wijze aan. Er werd een business case uitgeschreven op basis van de Shopex organisatie en bedrijfsprocessen. Diedericks: "We hebben verschillende ERP-aanbieders uitgenodigd om de businesscase te vertalen naar een oplossing passend bij onze organisatie, processen en klanten. De presentatie van Pulse liet bij ons de juiste indruk achter door de oplossing en het getoonde inlevingsvermogen." Shopex onderkende dat de betrokkenheid van de interne organisatie en toekomstige gebruikers daarbij van wezenlijk belang is. Diedericks: "Betrokken medewerkers zijn een garantie voor succes. Tussen onze mensen en de leverancier moet een klik zijn. Zij gaan immers intensief samenwerken. In de cultuur van beiden zat de overeenkomst in doorzettingsvermogen, doortastendheid en inlevingsvermogen." De laatste bevestiging werd gezocht bij klanten van Pulse. Mouthaan: "De beste toets is nog altijd de praktijk. We zijn van mening dat de implementatiepartner voor meer dan 50% het succes van het traject bepaalt. We hebben daarom een aantal klanten van Pulse bezocht. Daaruit bleek dat Pulse geen muren bouwt, maar bruggen." Implementeren is samenwerken Diedericks: "Tijdens de implementatie bleek hoe belangrijk het is om een solide partner te hebben die de processen begrijpt.

  

Implementeren is mensenwerk

 Je moet elkaar scherp houden tijdens het project. Neem bijvoorbeeld de werkmethodiek die Pulse hanteert. De methode is praktisch, concreet en motiveert. Doelen worden SMART gemaakt. Je merkt dat de mensen van Pulse ervaren zijn in het implementeren. ERP is een complexe materie die het nodige van onze mensen vraagt, maar door samenwerking komen we tot het verwachte resultaat."

 

Minder faalkosten

 "Processen wilden we inzichtelijk en meetbaar maken waardoor we zo optimaal richting klanten kunnen leveren. Wat je kán regelen, wil je kunnen meten", merkt Mouthaan op. Diedericks vult aan: "De kennis van onze bedrijfsprocessen is geborgd en zit nu in het ERP-systeem. Het systeem kent een proactief karakter, bijvoorbeeld MRP, waardoor er tijdig ingegrepen kan worden. Hiermee versterken we de relatie met onze klant, doordat we eerder kunnen communiceren. Met het verbeterde inzicht in de productiecapaciteit kunnen we betrouwbaarder en optimaler produceren. Voor Shopex betekent dit altijd correcte projectinformatie en minder faalkosten." Ook voor wat betreft de output en rapportage van het nieuwe ERP-systeem bestaat een duidelijk beeld: "Doordat alle gegevens in één systeem zitten, kunnen we eenduidige management rapportages verzorgen. Dit Single-Point-of-Truth is een grote stap voorwaarts", aldus Mouthaan.

  

Toekomst

Mouthaan: "Lopen door een willekeurige winkelstraat en zien dat wij een rol hebben mogen spelen bij de ontwikkeling van succesvolle formules, dat is de ambitie. Om die status te bereiken moeten interne processen op elkaar afgestemd zijn. En onder controle zijn. Inzicht is daarbij cruciaal. Alleen zo kunnen we onze concurrentiepositie versterken en de concurrentie op Europees niveau voorblijven." Na het project op het hoofdkwartier van Shopex, rolt zij in de nabije toekomst Microsoft Dynamics AX uit over de gehele Shopex Group.

Reageer op dit artikel