artikel

Wat verandert er binnen WEEE?

Supply chain Premium

Wat verandert er binnen WEEE?

De aangescherpte WEEE-regeling is lastig uit te voeren. De EU-plannen om de groeiende stroom aan afgedankte elektronica aan te pakken is een ramp voor webshops. Consumenten mogen kosteloos oude apparaten retourneren. Een logistieke uitdaging wacht.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 15 april 2011.

Het Europees Parlement wil niet alleen strengere regels, maar is vooral uit op een betere aanpak van de inzameling, recycling en het hergebruik van de groeiende stroom aan elektrisch en elektronisch afval. Het moet de illegale export naar ontwikkelingslanden de kop in drukken. Er zijn handelaren actief die de spullen buiten het circuit van milieuverantwoorde verwerking houden door het elektronisch afval door te verkopen aan partijen die het verschepen naar bijvoorbeeld Ghana of Oost-Europa waar het vervolgens wordt gedumpt.

    

De Europarlementsleden vinden dat consumenten klein afval op een inzamelingspunt bij de detailhandel zouden moeten kunnen inleveren. Die verplichting geldt in de nieuwe regeling ook voor afstandsverkopers, de webwinkels dus. Volgens de EU moeten eindgebruikers kleine hoeveelheden afval terug kunnen sturen zonder hiervoor extra kosten te hoeven maken. De nieuwe regels gaan verder dan de bekende verwijderingsbijdrage waardoor de consument bij aanschaf van een nieuw product het oude kan inleveren. Door de aangescherpte regels moeten ook andere afgedankte producten kosteloos door de winkels worden teruggenomen, ook al zijn de artikelen er niet gekocht. Elektrische apparaten vormen in Nederland met een percentage van 37 procent de productgroep die het meest op internet worden besteld.

  

Brandbrief

Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) is ontstemd over de aanpak van de EU. De branche-organisatie heeft detailhandelbreed met een brandbrief gereageerd op de ideeën van het Europees Parlement. “Ook al verkoopt de winkel een telefoonoplader, dan nog moet de winkelier ook een oude frituurpan terugnemen en testen op herbruikbaarheid. De supermarkt dreigt daarmee een afvalstraat te worden en dat willen we niet”, aldus het CBL in een reactie op de plannen. Het maken van extra voorzieningen, hoge personeelskosten, extra kosten voor opslag en transport en het handhaven van de voedselveiligheid zijn argumenten die de branche-organisatie aanvoert tegen de regeling.

Amendement 100 van de regeling bepaalt dat er inzamelpunten voor afgedankte elektrische en elektronische apparaten ingericht moeten worden. Niet alleen bij de detailhandel, maar ook bij webshops. Winkels die kleine elektronische apparaten in het schap hebben liggen of online verkopen, ongeacht welke apparaten, zijn verplicht alle afgedankte elektronica kosteloos in te nemen. De consument die de apparaten inlevert, heeft geen verplichting een nieuw apparaat te kopen.

  

Nederland heeft als lidstaat al aangegeven niets in de aanscherping van de Europese regels te zien. De raad van ministers moet nog reageren op het voorstel. Tot die tijd is het wachten op het definitieve voorstel van het Europees Parlement.

  

Uitdaging

Stef de Bont (foto) van 12Return, een bedrijf dat innovatieve retourlogis-tiekoplossingen biedt, gaat er gemakshalve maar vast van uit dat de regeling er gewoon komt. “Het is een goede ontwikkeling, vooral voor elektronisch afval”, zegt De Bont. “Al jaren is men bezig om te stimuleren meer producten van de markt te halen en te recyclen. Het is juist een uitdaging voor de logistiek om met oplossingen te komen.” Retourlogistiek is al jaren een groeimarkt. Recycle bedrijven als SIMS recycling solutions, Cycleon en Van Gansewinkel spelen daar handig op in. Het zijn organisaties die naast het recyclen van afval bedrijven ook een stuk logistiek uit handen nemen. De webshops die elektronica verkopen, krijgen er door de nieuwe regeling alleen wel een extra uitdaging bij. De retourstroom bij online aankopen bestaat uit meerdere stromen. Naast defecten, retour binnen zichttermijn, en foute leveringen is daar het recyclen van afgedankte producten nu bij gekomen. De meeste webshops worstelen al flink met hun gewone retouren. Omdat de klant het product niet kan ervaren, maar toch steeds meer online koopt, kampen de webwinkels met een toenemende stroom aan retouren. Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat 48 procent van de online consumenten het retourneren van producten naar een internetwinkel lastiger vindt dan naar een fysieke winkel. Door het aanscherpen van de WEEE-regeling gooit de EU daar volgens De Bont nog een schepje bovenop en moeten afgedankte spullen ook door webshops worden teruggenomen.

    

“Retourlogistiek is daarmee het volgende thema geworden waarmee de groeiende wereld van

e-commerce aan de slag moet gaan”, concludeert De Bont. “Eerder al is het online betalen veilig geworden, de leverbetrouwbaarheid is omhoog gegaan en het assortiment is niet langer ondoorzichtig. Het aanpakken van het retourkanaal is de volgende stap in het proces.”

    

Halen of brengen

Voor webshops is retourlogistiek geen corebusiness. Als een consument iets terug wil sturen wordt hij vaak verwezen naar een afdeling klantenservice. Een telefoontje naar een callcenter kost relatief gezien veel geld. Het is volgens De Bont beter om als webshop een gebruikersinterface te hebben waarin de consument kan kiezen of het afgedankte product moet worden opgehaald of kan worden afgegeven. “Webshops moeten de klant helpen bij het retourneren. De klant zou eigenlijk net voordat hij gaat betalen een scherm te zien moeten krijgen waarin hij kan aangeven of hij nog een oud product wil inleveren en waar hij dit wil doen. Bijvoorbeeld zelf naar de milieustraat of naar een fysieke winkel brengen. Of hij kan het afgeven bij het postkantoor of een Kialapunt.”

12Return is op dit moment bezig een plug & play service voor webshops in de markt te zetten om het retourproces voor consumenten transparanter te maken.

   

WAT VERANDERT ER BINNEN WEEE?

WEEE staat voor "Waste Electrical and Electronic Equipment" en is in het Nederlands vertaald als “Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur”. Deze regeling heeft betrekking op afval en is van kracht aan het einde van de levenscyclus van een elektrisch of elektronisch product. Ook de verwijderingsbijdrage is een gevolg van de WEEE-richtlijn. De WEEE staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van een reeks Europese milieumaatregelen.

  

Er liggen nu voorstellen bij het Europees Parlement om de regels die stammen uit 2003 bij de tijd te krijgen. De lidstaten moeten vanaf 2016 85 procent van de afgedankte elektrische en elektronische apparatuur inzamelen. Voor 2012 moeten de lidstaten 4 kg elektrisch of elektronisch afval per inwoner inzamelen. Als ze in 2010 een groter gewicht hebben ingezameld, moeten ze zorgen voor de inzameling van minimaal dat gewicht.

   

Volgens de EU moet 50 tot 75 procent gerecycled worden en 5 procent hergebruikt. Consumenten zouden hun kleine elektrische en elektronische afval kosteloos bij de detailhandel, en ook de webshops, moeten kunnen inleveren. Deze verplichting geldt niet "voor micro-ondernemingen die op een zeer klein oppervlak werkzaam zijn" (de definitie hiervan ontbreekt nog). 

 

Reageer op dit artikel