artikel

Wil Louvet: ‘Dromen vormgeven, als een jongensboek

Supply chain Premium

Wil Louvet: ‘Dromen vormgeven, als een jongensboek

Will Louvet sloeg in 2004 een andere weg in en werd herbergier in een Zeeuws kunstenaarsdorp. De vroegere directeur van Verhoeven Logistics werd echter door Peter Verhoeven terug gevraagd. Na ’10 keer nadenken’ besloot Louvet de uitdaging aan te gaan. “Het bedrijf heeft alle randvoorwaarden om weer goed te worden.”

Will Louvet (52)

Directeur bij Verhoeven Logistics in Uden en herbergier in kunstenaarsdorp Groede in Zeeland.

 

 

 

Loopbaan: Tamelijk breed, ben accountant geweest en heb verschillende dingen gedaan op het gebied van marketing, psychologie en logistiek

 

Levenswijsheid: "Niets is zo onwerkelijk als wat je daadwerkelijk ziet" en "Ogen naar de sterren, voetjes op de grond"

 

Zou wel een vorkje willen prikken met: "Wim Bosman, omdat hij de geestelijk vader is van zijn onderneming. Ik vraag me af of hij, door de groei die het bedrijf heeft doorgemaakt, nog steeds de kans ziet om zijn waarden in het bedrijf te borgen." 

Een opmerkelijke carrièrestap, succesvol opkrabbelen na een reorganisatie, het vo

 

ltooien van een in het oog springend logistiek project? Hierachter schuilen vaak mooie verhalen. Dit keer stellen we vijf vragen aan

  

Wat dacht u toen Verhoeven u vroeg?

"Het ging niet alleen om een directeursfunctie maar om een bedrijfsovername. Daar moest ik me er wel even op bezinnen. Samen met het zittende management Louis Bardoel en Martijn Bruijsten ben ik de uitdaging aan gegaan. De gedachte achter de overname is goed. Als je niets hebt met de mensen die er werken verkoop je de tent aan de hoogste bieder. Dat heeft Peter Verhoeven niet gedaan. Daar ben ik blij om."

 

Waarom zijn mensen zo belangrijk?

"Ik wil van het bedrijf een community maken. Het is meer dan alleen maar boter

 

hammen verdienen. De binding met klantgroepen en medewerkers was kwijt. Ze hadden niets met Italië, daarom zijn we daar mee gestopt. Met die visie voor ogen ben ik nu aan het bekijken welke EU-landen wel bij ons passen en aan ons netwerk toe kunnen voegen. Ik ben er ook achter gekomen dat de nieuwe wereldeconomie Azië goed bij ons past."

 

Waarom Azië?

"Daar zitten veel familiebedrijven. Qua omvang en cultuur passen Aziatische en Europese bedrijven heel goed bij elkaar. Onze medewerkers en de mensen in Azië moeten het goed met elkaar kunnen vinden. Dat is de belangrijkste voorwaarde voor het succes van ons bedrijf. Het product is al goed. Als mensen graag willen wordt het product nog beter."

 

Is die gedachte niet wat zweverig?

"Je moet gewoon steeds opnieuw bekijken wat er aan de hand is en met welk gereedschap uit je kistje je het gaat oplossen. Daarbij kies je de middelen en het systeem die bij jou en je medewerkers passen. Dus niet, zoals vaak gebeurd, mensen daarbij modificeren en teveel vasthouden aan rationele bedrijfstheorieën. Medewerkers moeten zich geborgd voelen. Omgaan met andere beroepsgroepen heeft mij dat inzicht gegeven. Ik heb kunstenaars, uit het dorp waar ik een herberg run, gevraagd op doek vast te leggen wat de ziel is van Verhoeven Logistics."

 

Wat wilt u met deze aanpak bereiken?

"Een kwaliteitsorganisatie maken op basis van het nieuwe leiderschap. Dat betekent meer doen dan alleen meten. Afscheid nemen van klanten die minder goed bij ons passen stelt ons in staat om een hogere kwaliteit te leveren aan klanten die dat wel verdienen. De binding van mens en bedrijf maken het tot een succes. Kijk naar Microsoft, die doen precies hetzelfde. De oprichters hadden een droom, als in een jongensboek, en die zetten ze voort. Mensen die dat niet begrijpen hebben daar niets te zoeken. Dat is de kunst van een excellente onderneming."

Reageer op dit artikel