artikel

Van de Scheur pioniert in e-fulfilment

Supply chain Premium

Van de Scheur pioniert in e-fulfilment

Na een voorzichtige start twee jaar geleden begint Van de Scheur Logistiek zich te ontpoppen tot een ware e-fulfilment specialist. Steeds meer webwinkeliers laten hun orders afhandelen in het warehouse van de logistiek dienstverlener in Lelystad.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 10 december 2010.

Voor de meeste webwinkeliers vormen de afwikkeling van de verkopen, het magazijn- en voorraadbeheer en het afhandelen van de online bestellingen een probleem. Van de Scheur Logistiek zag deze tendens twee jaar geleden al en stelde terecht vast dat er de komende jaren een serieuze groeimarkt zou ontstaan op het vlak van e-fulfilment.

   

“Begin 2009 zijn we in ons VAL-distributiecentrum in Lelystad gestart met deze dienst en we zitten nu op vijftien klanten (zie kader, red) met een webwinkel, waarvoor we het complete logistieke traject verzorgen. Het zijn overigens niet alleen webwinkelhouders maar ook ondernemers die naast een fysieke ‘stenen winkel’ een webshop hebben opgezet”, zegt Hanno van de Gronden (foto), business development manager bij Van de Scheur.

 

Service Portal

Om de e-fulfilment activiteiten van de grond te krijgen heeft de logistiek dienstverlener, met vestigingen in Lelystad en Vianen, de afgelopen twee jaar vooral geïnvesteerd in het verbeteren van de eigen (bestaande) IT-oplossingen. Bovendien is Van de Scheur zo verstandig geweest om samenwerkingsverbanden aan te gaan met IT-dienstverleners die verstand hebben van softwareoplossingen, en ervaring hebben in het bouwen van webwinkels. Zo is de logistiek dienstverlener begin dit jaar samen met IT-bedrijf IT-Ernity gestart met het aanbieden voor klanten van zowel het bouwen van een webwinkel als het verwerken van bijvoorbeeld bestellingen, voorraadbeheer en leveringen. Van de Gronden: “Samen met dit bedrijf hebben we ons Service Portal ontwikkeld, waarmee we onze e-fulfilmentmodule koppelen aan de internetwinkel van een klant. Deze module communiceert met onze Service Portal en biedt de klant diverse functionaliteiten zoals voorraadbeheer, orderbeheer en verkoopstatistieken. We zijn dus in staat om voor een klant het complete logistieke proces tot aan de eindlevering te stroomlijnen.”

 

Spaghetti-model

Toen Van de Scheur startte met de e-fulfilment activiteiten communiceerden de webshops van klanten nog rechtstreeks met het warehousemanagementsysteem (van WICS, red.) van de logistiek dienstverlener. Van de Gronden: “Er ontstond wat ik zelf noem een onoverzichtelijk spaghetti-model van meerdere klanten die met ons WMS communiceerden. We kregen te veel lijntjes, waardoor we het overzicht verloren en het bovendien onduidelijk werd waar de verantwoordelijkheden lagen. Met de Service Portal hebben we dit probleem opgelost. Je kunt het beschouwen als een soort van peer-to-peer model dat als buffer dient voor ons WMS.”

 

Kort na de deal met IT-Ernity is Van de Scheur Logistiek ook een samenwerking aangegaan met Mindstretch, een IT-leverancier van e-commerce en online marketingoplossingen. Die samenwerking biedt webwinkeliers die gebruikmaken van het Magento-platform (een open source-platform voor webwinkelbeheer) de mogelijkheid om hun online shop te koppelen aan de Service Portal. De koppeling geeft Magento-webwinkeleigenaren verder de mogelijkheid tot een geautomatiseerd voorraad- en orderbeheer, track & trace-opties en inzicht in verkoopstatistieken.

 

Zorg wegnemen

De investeringen in de IT-infrastructuur voor de e-fulfilment-activiteiten beginnen zich volgens Van de Gronden uit te betalen. “We zijn begonnen met zes webshops en dat aantal is inmiddels uitgegroeid naar vijftien klanten. E-fulfilment maakt nu tien procent uit van onze totale business. Ons streven is om volgend jaar uit te komen op veertig webwinkels wat erop neerkomt dat dertig procent van onze activiteiten dan zal bestaan uit e-fulfilment. Onze kracht is dat we een nieuw dienstenmodel hebben opgezet dat voldoet aan de wensen binnen deze markt. Die is namelijk MKB-achtig georganiseerd, wat over het algemeen inhoudt dat men zich niet graag bezighoudt met logistieke processen als voorraadbeheer, orderverzamelen, verpakken en verzenden van bestellingen. Wij kunnen die extra zorg voor ze wegnemen.”

 

Meer weten over het onderwerp e-fulfilment? Zie het dossier op: www.logistiek.nl/e-fulfilment

 

Van alarmsystemen tot complete babykamers

De webwinkels die hun logistiek hebben ondergebracht bij Van de Scheur Logistiek bieden online de meest uiteenlopende producten aan, variërend van consumentenelektronica, alarmsystemen voor woningen tot en met complete inrichtingen voor baby- en kinderkamers. Hanno van de Gronden: "Het transport van de meeste orders naar de consumenten laten we verzorgen door partijen als Selektvracht, TNT of DHL. Maar wat we bijvoorbeeld wel zelf doen voor klanten is het transport van een kinderkamerinrichting inclusief het plaatsen en installeren."

 

De laatste aanwinst is de webwinkel Alcoholvrij.com. Deze online winkel verkoopt alcoholvrije wijnen, likeuren, whisky en rum. Van de Scheur neemt voor deze webwinkel het volledige order- en voorraadbeheer en de uitlevering aan klanten op zich. Voor Alcoholvrij.com is er een realtime koppeling tot stand gebracht met de Service Portal van de logistiek dienstverlener.

Reageer op dit artikel