artikel

Rene Gijsman: “Grillige keten met sterk wisselende collecties”

Supply chain

Wat maakt de keten van een webwinkel voor kinderkleding zo bijzonder? Voor welke uitdagingen staan de partijen in deze supply chain? In de serie ‘De keten van…’ kijken supply chain en logistiek managers vanuit hun positie naar achteren en naar voren in de keten. Deze maand René Gijsman van kleertjes.com, de webwinkel met de grootste kinderkledingcollectie van Nederland.

Rene Gijsman: “Grillige keten met sterk wisselende collecties”
Rene Gijsman

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 10 december 2010.

Wat is typisch voor deze keten?

“Doordat we zo veel merken kinderkleding aanbieden op onze site hebben we uiteraard te maken met veel merken die ook weer werken met de meest uiteenlopende leveranciers, die verschillen in hun professionaliteit. Er zijn er die hun kleding netjes verpakt en gesorteerd aanleveren met barcode. Maar daarnaast heb je ook kledingpartijen die worden geleverd met alleen handgeschreven tellijsten. Dat betekent voor ons behoorlijk schakelen voor de verwerking

 

Uitdagingen aan de aanvoerkant?

“Inherent aan deze keten is dat we nooit exact weten wanneer iets komt. We hebben namelijk te maken met leveranciers die hun goederen over de hele wereld halen waaronder het Verre Oosten. Het is niet vanzelfsprekend dat afspraken worden nagekomen. Bovendien weet je nooit of de partijen bestelde kinderkleding hangend of liggend wordt aangeleverd. Dat is altijd weer een verrassing voor ons. Ik ben dus nu druk bezig met de leveranciers om afspraken te maken over de wijze waarop ze hun kleding bij ons moeten aanleveren. Voor een webwinkel ligt dat namelijk toch wat anders dan voor een reguliere kledingwinkel. Verder is het een logistieke uitdaging om de doorstroom te verbeteren: die is namelijk niet erg lean. De totale voorraad komt verdeeld over tweemaal drie maanden binnen. Die leveringen willen we meer stroomlijnen, verdeeld over het hele jaar waardoor we meer nabestellingen kunnen doen en kunnen werken met meer gedoseerde voorraden. Het blijft echter een grillige markt, want je hebt te maken met wisselende collecties. Als kleertjes.com willen we een zo’n breed mogelijke collectie aanbieden. Een paar maanden geleden hadden we daardoor bijvoorbeeld op een gegeven moment een gigantische hoeveelheid SKU’s op voorraad liggen. Een gedetailleerde ABC-planning van die voorraad maken is onbegonnen werk.”

     

En welke aan de afnemerskant?

“Het bestelgedrag van onze klanten is heel seizoens- en weersgevoelig en bestaat dus uit veel pieken en dalen met daarin ook nog eens veel variatie. Op een doorsnee maandag hebben wij veel meer orders om uit te leveren dan op een doordeweekse dag; de magazijndeur is in het weekeinde misschien wel dicht, maar een webshop is nooit gesloten. Dit gegeven geldt overigens voor de hele webwinkelbusiness. Nu het dit jaar vroeg begint te vriezen zien we de afgelopen twee weken ook dat grote volumes winterkleding worden besteld. Om die grilligheid het hoofd te kunnen bieden, moeten we flexibel om gaan met de inzet van zowel personeel als IT-systemen. Verder is het zaak om vooral te investeren in de klantbeleving. Het blijkt dat onze klanten daar veel waarde aan hechten. Lastig op dit moment zijn de stakingen van het TNT personeel. Je bent toch voor een groot deel afhankelijk van deze club.”

 

Wat zijn belangrijke KPI’s?

“De betrouwbaarheid van de uitleveringsgraad aan onze klanten staat het hoogst in het vaandel. We willen een klant binnen de afgesproken tijd haar of zijn bestelling leveren. We kunnen dagelijks volgen hoeveel procent van onze klanten hun spullen op tijd heeft ontvangen. Bovendien willen we betrouwbaar zijn in onze voorraad. Dat houdt dus in dat wat een klant op onze site aantreft ook op voorraad moet liggen. Streven is verder om de kosten per handling zo laag mogelijk te houden. Ik moet daarbij wel aantekenen dat we de afgelopen tijd harder hebben gestuurd op het op tijd leveren dan op de kosten.”

 

René Gijsman (40)

  

Functie: Logistiek manager

Opleiding(en): HBO Logistiek Management

Loopbaan: Defensie, diverse logistieke functies bij B&C products, groothandel in raamdecoratie, Buying Manager en DC Manager bij Wehkamp en operationeel manager bij een grote vloertotaal leverancier

Inspiratiebron(nen): boeken en filosofie van Masaaki Imai, de ‘Lean-goeroe’ en vader van het continu verbeteren. Kijken, voelen en luisteren in eigen processen maar ook graag in die van andere bedrijven. Lekker stukkie hardlopen

 

Reageer op dit artikel