artikel

Markt e-fulfilment groeit als kool en professionaliseert

Supply chain

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org voorspelt dat de omzet van de webwinkelbranche dit jaar uitkomt op ruim acht miljard euro. Gouden tijden voor webwinkels, dus. Grote retailers en logistiek dienstverleners signaleren dit ook en richten hun operaties steeds meer in op de consument die kiest voor het gemak van bestellen via internet.

Markt e-fulfilment groeit als kool en professionaliseert
eDC Hema

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 10 december 2010.

Uit de cijfers van Thuiswinkel.org over dit jaar komt vooral naar voren dat het leeuwendeel van de omzet in de decembermaand wordt behaald. In de eerste zes maanden van dit jaar alleen al steeg de omzet van de webwinkelbranche naar 3,85 miljard euro. Dit betekent een stijging van 10 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2009. In de laatste maanden van dit jaar komt daar, zo voorspelt Thuiswinkel.org, mede onder invloed van de feestdagen nog eens 4,15 miljard euro bovenop. Deze trend volgt de stijgende lijn van vorig jaar toen de webwinkelbranche maar liefst 45 procent extra omzet per week boekte in de periode van 1 november tot 6 december. Dit kwam toen neer op een extra weekomzet van 24 miljoen euro ten opzichte van de periode voorafgaand aan de feestperiode (1 januari tot 1 november 2009). Het afgelopen jaar kwam de totale omzet van de online winkelbranche, mede dus door de succesvolle feestdagen, uit op zes miljard euro. Ter vergelijking: In 2008 bedroeg de totale omzet nog 4,9 miljard euro.

 

Extra ruimte

Deze groei leidt er toe dat steeds meer food en non-food retailers de logistiek achter hun webwinkels, ook wel e-fulfilment genoemd, aan het professionaliseren zijn door onder andere speciale magazijnruimte in te richten of op zoek gaan naar extra ruimte voor deze activiteiten. Volgens een recent onderzoek van vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle (JLL) zal de komende jaren de vraag naar magazijnruimte als gevolg van de groei in internetaankopen toenemen.”Wij geloven dat de groei in online bestedingen één van de trends is de komende jaren, die de vraag naar opslag en overslag van goederen, en daarmee de vraag naar logistiek vastgoed, omhoog stuwt. Daarmee is deze trend een belangrijke pijler voor het op niveau brengen en houden van de vraag naar logistieke ruimte", aldus het Dutch Warehousing Market Bulletin van JLL.

 

Groei O’Moda

Die voorspelling is in lijn met het voornemen van de populaire schoenen(web)winkel O’Moda uit Zierikzee dat onlangs aankondigde in 2012 een nieuw distributiecentrum te gaan bouwen met een vloeroppervlak van 27.000 vierkante meter. Reden? Om vooral het toenemende aantal webbestellingen van schoeisel op te kunnen vangen. “We groeien hard qua omzetvolume in onze stenen winkels maar ook via onze internetwinkels. Beide activiteiten profiteren van elkaar door inkoopexpertise en volume. Ook marketing, klanteninformatie en service, distributiecentrum en automatisering profiteren van het synergie-effect dat we denken te kunnen behalen in het nieuw te bouwen dc in Zierikzee”, meldt de directie van het schoenenbedrijf.

 

eDC

In november opende Hema op industrieterrein Lage Weide in Utrecht een nieuw distributiecentrum voor het verzendklaar maken van online bestellingen, het zogenomede eDC. Hiermee komt een einde aan een periode waarin de internetbestellingen werden verwerkt als onderdeel van het dc vanwaaruit alle winkels van Hema worden bevoorraad. "In de afgelopen vijf jaar is het aantal online bestellingen enorm gegroeid”, vertelt Ronald van Zetten, CEO van Hema. “Om de groei aan te kunnen en de klanten zo goed mogelijk te kunnen blijven bedienen was het noodzakelijk een aparte ruimte voor e-fulfilment in te richten.” Het uitbesteden van de webwinkellogistiek aan derden is bij Hema niet aan de orde geweest. De retailorganisatie heeft van oudsher een eigen logistieke organisatie met eigen chauffeurs en rijdend materieel. Het eDC sluit hierop aan en ligt daarom ook dichtbij het ‘offline‘ dc van Hema.

 

Ook de Vlaamse retailorganisatie Colruyt realiseerde in dezelfde maand als Hema een nieuw dc in Zaventem voor Collect&Go, de online boodschappenservice van Colruyt. De winkelketen gaat in het dc van 2.700 vierkante meter zendingen klaarzetten voor dertien afhaalpunten in de omgeving. Collect&Go opent voor het eerst ook twee afhaalpunten aan invalswegen waar geen Colruyt-winkels zijn gevestigd. “We willen met deze afhaalpunten nog beter bereikbaar zijn voor onze klanten. Ze kunnen hun boodschappen gewoon afhalen op weg van het werk naar huis”, zegt Pieter Ceuleers, manager van Collect&Go.

In het dc zullen veertig nieuwe medewerkers de bestellingen verzendklaar maken voor de twee ‘stand alone’-afhaalpunten en de elf bestaande afhaalpunten die wél aan een Colruyt-vestiging in de buurt zijn verbonden. De bestellingen vertrekken vanuit het dc naar het afhaalpunt naar keuze van de klant. Het afleveren gebeurt in het tijdvenster van 11 tot 13 uur of van 15 tot 19.45 uur.

“In de afgelopen 10 jaar hebben we meer dan 100 afhaalpunten aan Colruytwinkels geopend. Maar steeds vaker bereiken afhaalpunten hun maximale capaciteit, waardoor sommige klanten een ander tijdstip moeten keizen om hun boodschappen af te halen. Door de logistieke ondersteuning van het nieuwe dc in Zaventem willen we de capaciteit in die afhaalpunten verdubbelen om er zo meer klanten te bedienen”, aldus Ceuleers.

 

Valkuilen

Logistiek dienstverleners die denken dat ze winst kunnen behalen uit e-fulfilment voor webshops moeten zich vooraf goed realiseren dat deze tak van sport wezenlijk verschilt van de traditionele logistieke diensten. “Er zijn maar een paar bedrijven die er winst mee maken”, waarschuwde e-fulfilment expert Hans Elshout van S&H Productfulfilment tijdens de onlangs gehouden beurs Bedrijf & Logistiek in Eindhoven. Elshout, die al sinds 1996 actief is in deze markt, stelt dat e-fulfilment veel meer inhoudt dan een paar handjes en een paar vierkante meter magazijnruimte. “Je moet het volledige proces beheersen en goed weten waar de kosten zitten." De e-fulfilment expert wist verder te melden dat er momenteel een paar fulfilmentbedrijven zijn die winstgevend opereren en duurzaam zijn. "Je moet voor de lange termijn durven gaan. Als een klant nu bij mij aankomt en aangeeft dat hij voor de kerst nog een webshop wil lanceren, dan weiger ik beleefd. Zulke mensen denken veel te eenvoudig over e-commerce. Een webshop vergt qua voorbereiding net zoveel tijd als het openen van een echte winkel."

   

Veel missiewerk

Typische kenmerken van e-fulfilment zijn kleine orders, snel wisselende assortimenten, veel retouren, eenduidige informatie richting consument, en leveren op tijden dat het de consument uitkomt. Ondanks de groeiende populariteit van e-fulfilment is er nog veel missiewerk te verrichten, concludeert Elshout. “Webshopeigenaren en logistiek dienstverleners denken nog teveel in volumes. Sommige klanten gaan met mij onderhandelen over de prijs per palletplaats. Terwijl ik zeg: doordat wij het efficiënter organiseren kun je met minder palletplaatsen toe. Je kunt beter wat meer betalen voor twee palletplaatsen dan een bodemprijs bedingen en vervolgens voor tien palletplaatsen moeten betalen. Bedrijven moeten bij e-fulfilment dus meer in efficiency denken in plaats van in volumes."

 

Ter harte

Van de Scheur Logistiek is een logistiek dienstverlener die de adviezen van Elshout ter harte heeft genomen. Na een voorzichtige start twee jaar geleden verricht de middelgrote logistiek dienstverlener, met warehouse-vestigingen in Vianen en Lelystad, inmiddels e-fulfilmentactiviteiten voor zestien webwinkels.

 

Kwart winkels in binnensteden zal verdwijnen

Een kwart van de winkels in de binnensteden zal de komende jaren verdwijnen omdat Nederlanders hun inkopen vaker via internet doen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van CBW-Mitex, de vereniging van ondernemers in de woon- en modebranche. In Nederland zijn nu al ruim 20.000 webwinkels. Aan reizen geeft de Nederlandse webshopper verreweg het meeste geld uit. Ook computers en software, elektronica, kleding, boeken, cd’s, dvd’s en games zijn populair. Het gemak van thuis winkelen, ‘dag en nacht open’ en lagere prijzen zijn de belangrijkste redenen voor consumenten om online te kopen. Webwinkels blijven vaak klein. Negen van de tien webwinkeliers heeft een eenmanszaak. De groei van webwinkels gaat vooral ten koste van de multibrand-winkels. Bovendien blijkt uit het onderzoek van CBW-Mitex dat de omzet van de non-fooddetaillisten al sinds 2000 nauwelijks stijgt. Bovendien wisten de mode en woonwinkels niet te profiteren van economische groei, waar dat supermarkten daar wel in slaagden.

Reageer op dit artikel