artikel

Karel van der Kruit: Slim omgaan met meters in de vrachtauto

Supply chain Premium

Karel van der Kruit: Slim omgaan met meters in de vrachtauto

Wat maakt de bouwketen zo bijzonder? Voor welke uitdagingen staan de partijen in deze supply chain? In de serie ‘De keten van…” kijken supply chain managers vanuit hun positie naar achteren en naar voren in de keten. Deze maand Karel van der Kruit van Hager, leverancier van elektrotechnische materialen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 12 november 2010.

Karel van der Kruit (39)

Functie: Supply chain manager bij Hager in Den Bosch (sinds 2005)

Opleiding: HBO Logistiek

 

Loopbaan: 1995-2005 Elektro- technische groothandel Hagemeyer met verant- woordelijkheid voor transport, kwaliteit en supply chain afstemming

 

Inspiratiebron: de continue mogelijkheden tot serviceverbetering en/of kostenreductie die de Hager supply chain biedt

Typisch voor de bouwketen  

“Faalkosten zijn een vaak terugkerend fenomeen als over de logistiek in de bouwketen wordt gesproken. Ook ik ben van mijn mening dat er nog veel verbeterd kan worden in de bouwlogistiek. Bij Hager proberen we met een continue focus op serviceverbetering een bijdrage te leveren aan toegevoegde waarde voor een kostenreductie in de bouw. Er geldt een 100 procent compleet leveren garantie voor paneelbouwers. Zij kunnen er dan met een korte levertijd aan hun afnemers voor zorgen dat er geen stagnatie in het bouwproces hoeft te zijn. Een ander voorbeeld is de rechtstreekse leverservice bij bouwprojecten voor kabelgoten, zuilen, grote verdeelinrichtingen en andere voor de groothandel kostbare zendingen.
 

Ondanks dat de supply chain tussen Hager en de belangrijkste elektrotechnische groothandels al op hoog niveau is georganiseerd, vindt ook met hen nog maandelijks overleg plaats om mogelijke verbeteringen in kaart te brengen.”
 

Uitdagingen aanvoerkant

“Hager is van oorsprong een leverancier van –verdeelinrichtingen. Ook leveren we de Tehalit kabelmanagement systemen. In Coevorden produceren en houden we voorraad van systemen voor grotere verdeelinrichtingen voor de utiliteit, en in Den Bosch de kleinere voor met name de woningbouw. In Duitsland hebben we een grote productielocatie voor kunststof kabelgoten. Vanaf die plek worden de kabelgoten plat vervoerd. Wij vervoeren vervolgens de kabelgoten van twee meter rechtop, dat scheelt ruimte in de vrachtwagen.”
 

Uitdagingen afnemerskant

“Bouwen gebeurt overal in Nederland. We leveren af op de gekste plaatsen. De ene keer leveren we een paar honderd meter kabelgoot af voor een nieuw te bouwen hotel midden in Amsterdam, de andere keer staan we vast in de blubber op een bouwplaats. Bij bouwprojecten gaat het vaak om een grote levering en meer handling. Daar hangt dan ook een prijskaartje aan. Soms moeten we dan met een ander type auto komen, met een Kooiaap. Bij grote aantallen wordt er gekozen om rechtstreeks vanaf de fabriek te leveren. We zijn continu bezig met het slim organiseren van die transporten. Het vervoer is uitbesteed aan logistiek dienstverlener Van Caem, maar we hebben ook nog een eigen vrachtwagen.

We hebben een hele grote variëteit aan afnemers in de woningbouw, utiliteit en industrie. Het zijn installateurs of paneelbouwers die met onze producten aan de slag gaan bij een bouw- of renovatieproject. De groothandel is de belangrijkste afnemer en schakel in de keten voor Hager. Hier ligt vooral een uitdaging om efficiënter te leveren en slim om te gaan met de laadmeters in de vrachtwagens. Dertig procent van de orders wordt aan paneelbouwers geleverd en ongeveer tien procent rechtstreeks naar de eindgebruiker.”
 

Belangrijke KPI’s

“Service is een belangrijk aspect in onze tak van sport. Onze vervoerder moet hier in meedenken. We werken al sinds 1991 met Van Caem samen. De chauffeurs weten hoe ze met onze producten om moeten gaan. Iets simpels als van te voren even bellen als er wat aan de hand is, is heel belangrijk. We bieden als standaardservice levering binnen 48 uur, maar binnen 24 uur kan ook. Een vervoerder die helpt dit waar te maken is veel waard. Natuurlijk kijken we naar de kosten, maar service is bij ons erg belangrijk. Als KPI’s meten we of zendingen compleet en op tijd aankomen. Ook het aantal klachten houden we bij. Interne KPI’s zijn bij ons de transportkosten, de productiviteit en de voorraadbetrouwbaarheid.”

Reageer op dit artikel