artikel

Met Auto-ID en GS1 Databar derving in retail te lijf

Supply chain

De wereld zou er een stuk prettiger uitzien als efficiëntie, het voorkomen van derving en duurzaamheid hand in hand zouden gaan in retailland. Auto-ID is hierbij de sleutel tot succes. Aldus Joost Snels en Seth Tromp, beide werkend voor Wageningen UR Food & Biobased Research.

Met Auto-ID en GS1 Databar derving in retail te lijf
ICT & logistiek 2010

Dit artikel verschijnt in Logistiek Magazine van 15 oktober 2010  

 

Uit onderzoek van Food & Biobased Research blijkt dat er in de supermarktsector in Nederland nog grote besparingen te behalen zijn. Volgens Snels en Tromp kan de rol van de op 1 januari 2010 geïntroduceerde GS1 Databar daarbij aanzienlijk zijn. Doordat deze nieuwe barcode meer informatie kan bevatten dan de oude bekende barcode, kunnen retailers redelijk eenvoudig over veel rijkere informatie beschikken. Het gros van de Auto-ID hard- en software is al klaar om in te worden gezet voor de nieuwe Databar. Het is nu zaak aan retailers en producenten om met de Databar derving in de supermarktsector terug te dringen. Dat moet lukken, ruim tachtig procent van de retailers kan de Databar lezen. Het dervingspercentage is in de sector aanzienlijk, zo blijkt uit onderzoeken van Food & Biobased Research.

   

Snels op Logistiek.nl: "Het is zonde dat zoveel verse producten in de afvalcontainer van de supermarkt verdwijnen. In euro’s gemeten betreft de derving een flinke schadepost van zo’n 0,5 miljard euro per jaar in Nederland." De mogelijkheden die retailers hebben om het dervingspercentage terug te brengen zijn volgens Snels en Tromp enorm. Auto-ID middelen zijn er ook volop. "Vrijwel alle Auto-ID-oplossingen van 2005 en later, zijn geschikt voor de mogelijkheden die de GS1 Databar biedt", aldus Snels.

 

RFID of toch GS1 Databar
Leveranciers van Auto-ID oplossingen zijn druk bezig met de doorontwikkeling van bijvoorbeeld RFID-printers. En op het moment dat deze leveranciers zover zijn dat RFID-labels goedkoop en eenvoudig te printen zijn, zullen retailers ongetwijfeld deze oplossingen gaan inzetten, is de mening van Snels en Tromp. "Maar tot die tijd zullen ze echt volop moeten inzetten op het gebruik van de kleinere barcode, de GS1 Databar. Bovendien is het maar de vraag waar RFID uiteindelijk voor ingezet mag worden, want er is nog altijd het gevaar dat sommige technologisch prima haalbare oplossingen als te privacygevoelig gezien worden door de consument. Denk aan de proeven met de Gillette-scheermesjes waarbij werd gewerkt met RFID-tags en near-field communicatie."

Legio

De mogelijkheden met de nieuwe barcode zijn legio. Leveranciers van Auto-ID-oplossingen spelen hier ook al uitgebreid op in. Naast de Auto-ID-leveranciers zijn ook de producenten van mobiele telefoons al uitgebreid aan het experimenteren met het toepassingen die in de retail inzetbaar zijn. Op dezelfde dag als het interview voor dit artikel plaatsvond, publiceerde De Telegraaf op haar website een stuk met de titel: ‘Mobiel betalen stap dichterbij’. Uit onderzoek zou zijn gebleken dat veilig mobiel betalen technisch en commercieel haalbaar is. In Duitsland worden proeven gedaan met het betalen van treintickets met een mobiele telefoon. In Nederland is het al mogelijk om bij concerten binnen te komen door een code op je mobiel te laten scannen en e-tickets op GSM’s kunnen op vliegvelden al worden gescand.

 

Tunen met info
De mogelijkheden met allerlei automatische identificatieoplossingen zijn legio. Retailers zouden er volgens Snels en Tromp meer dan ze nu doen gebruik van moeten maken. Tromp: "Hoe meer info er is, des te meer kun je als bedrijf je operatie tunen." En tunen is belangrijk, het betekent het maken van de afweging tussen derving enerzijds en lege schappen anderzijds. "Sommige ketens stuurden in het verleden overduidelijk op derving. Andere ketens deden dit niet. Als je wilt dat er altijd nog een of meerdere producten van een bepaalde afdeling in je winkel liggen dan zul je moeten zorgen voor een goed category management. Maar ook dit betekent keuzes maken. Een keuze kan bijvoorbeeld zijn dat je altijd, ook tussen zeven en acht uur ’s avonds, de consument nog een bepaald soort bruin- of witbrood wilt bieden, en dat je aan het eind van de dag de rest van het broodassortiment bewust laat ‘leeglopen’."  Tromp geeft een treffend voorbeeld uit een heel andere sector, maar met dezelfde problematiek: "Een vliegmaatschappij moet ook keuzes maken: wil ik altijd op schema vliegen, wil ik zo snel mogelijk vliegen, zo rustig mogelijk of zo zuinig mogelijk? Niet alles is tegelijkertijd mogelijk. En zo zal ook een retailer een bewuste keuze moeten maken tussen derving aan de ene kant en de kans op een uitverkocht product aan de andere kant. De winst van technologische vooruitgang betaalt zich pas uit als je weet waar je op in moet inspelen. Dit geldt zowel voor de piloot als voor de retailer."

Data-analyse
Met de voortschrijdende technologie en de mogelijkheden tot het vergaren van data is het ook zaak iets te doen met die data. Snels: "Supermarktorganisaties doen steeds meer aan data-analyse, waarbij ze relaties proberen te leggen tussen verschillende producten.  Met behulp van moderne Auto-ID oplossingen is het eenvoudig om data online te publiceren en dus beter en sneller op zaken in te spelen. De vraag is natuurlijk wel of al die data iets toevoegen aan je proces. Sommige zaken zijn niet altijd te beïnvloeden." Tromp haakt daarop in: "Een piloot vliegt vaak op de automatische piloot, maar bij een storm zal hij zelf moeten vliegen. Hetzelfde geldt voor het bestellen van producten, daar zullen retailers toch moeten blijven focussen op uitzonderingen, feestdagen en acties."

Reageer op dit artikel