artikel

Lambrechts brengt voorraden in balans

Supply chain Premium

Lambrechts brengt voorraden in balans

Lambrechts is een snel groeiende leverancier in verwarmingsinstallaties, sanitair en wellness-producten. Installatiebedrijven die voor 11.00 uur bestellen, kunnen hun spullen nog diezelfde middag ophalen in één van de 10 filialen.

Lambrechts is een snel groeiende leverancier in verwarmingsinstallaties, sanitair en wellness-producten. Installatiebedrijven die voor 11.00 uur bestellen, kunnen hun spullen nog diezelfde middag ophalen in één van de 10 filialen.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Lambrechts   Leverancier/dienstverlener: Slimstock
Plaats: Hasselt  
Branche: bouw & installatie   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam: Slim4  

Sinds Lambrechts Slim4 gebruikt voor optimalisatie van de voorraadniveaus, is de servicegraad met minstens vijf procent gestegen. Nu vindt aankoopmanager Danny Dedroog (foto) het tijd worden om ook de voorraden in de filialen met Slim4 te beheren. "Het doel is de juiste voorraad op de juiste plek." 

 

Het assortiment van Lambrechts kenmerkt zich door drie W’s: warmte, water en wellness. Het familiebedrijf uit Genk levert alles op dat gebied, van cv-ketels tot douchekoppen en van regenwateropvanginstallaties tot jacuzzi’s. Vanuit het centraal distributiecentrum in Genk belevert Lambrechts elke dag 10 filialen in Vlaanderen en een deel van Wallonië. Behalve aan installatiebedrijven, keukenzaken en grote projecten levert Lambrechts ook aan particulieren. "Vorig jaar hebben we onze eerste showroom in Hasselt geopend. De tweede volgt nog dit jaar", vertelt aankoopmanager Danny Dedroog.

 

In het dc in Genk liggen 10.000 artikelen op voorraad. Voor het beheer daarvan beschikt Lambrechts sinds vier jaar over Slim4, het voorraadbeheersysteem van Slimstock. Daarvoor moesten de optimale voorraadniveaus handmatig worden bepaald. Een erg arbeidsintensief karwei, dat dan ook lang niet altijd gebeurde. De gevolgen laten zich raden: van sommige artikelen had Lambrechts te weinig op voorraad, van andere juist te veel.

 

Servicegraad op 98 procent

"Nu we Slim4 gebruiken, ligt de servicegraad op 98 procent. Vroeger waren we met 93 procent al blij", stelt Dedroog. Omdat Lambrechts een snelgroeiend bedrijf is, is de voorraad in absolute zin niet gedaald. De omloopsnelheid is wel flink omhoog gestegen. "Voordat we met het voorraadbeheersysteem begonnen, kende 50 procent van onze artikelen een te hoge voorraad. Nu is dat nog maar 22 tot 23 procent. Op nul krijg je dat cijfer nooit, omdat je sommige slowmovers toch op voorraad wilt hebben. Denk aan onderdelen voor cv-ketels, die worden in de zomer nauwelijks besteld." Met name de functionaliteit om in een vroeg stadium langzaam bewegende voorraad te traceren, kan Dedroog bekoren. Met één klik tovert het systeem een overzicht tevoorschijn van artikelen die nauwelijks nog bewegen. "Nu we dat eerder signaleren, kunnen we actie ondernemen voordat de voorraad helemaal dood is, bijvoorbeeld door de prijzen te verlagen." De gebruikers van Lambrechts noemen de gebruiksvriendelijkheid als pluspunt. "Daarnaast zorgt de grafische voorstelling van zaken voor snel inzicht", aldus Dedroog.

 

Meer dan tevreden

Over de ondersteuning van Slimstock is hij meer dan tevreden. "Alle consultants hebben ruime ervaring bij bedrijven in verschillende sectoren. Ze weten waarover ze praten. Erg interessant zijn de mogelijkheden die Slimstock biedt om ervaringen met andere gebruikers uit te wisselen. Daar steek je heel veel van op." Na de succesvolle implementatie van het centrale magazijn heeft Lambrechts besloten om het systeem ook te gebruiken voor het beheer van de voorraden in de tien filialen.

Reageer op dit artikel